Bekendtgørelse om ordninger under afvikling i Danmarks Eksport- og Investeringsfond

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1758 af 11. december 2023

Der er ingen senere ændringer til denne bekendtgørelse.

  • Ændringsbekendtgørelsen er implementeret i den konsoliderede bekendtgørelse
  • Ændringsbekendtgørelsen er delvist implementeret i den konsoliderede bekendtgørelse
  • Ændringsbekendtgørelsen er endnu ikke implementeret i den konsoliderede bekendtgørelse
§ 1

Denne bekendtgørelse regulerer afviklingen af ordninger under Danmarks Eksport- og Investeringsfond, herunder ordninger tidligere administreret af Vækstfonden og EKF Danmarks Eksportkredit.

Stk. 2 Afviklingen reguleres for ordninger, hvor Danmarks Eksport- og Investeringsfond, enten direkte eller på vegne af staten, fortsat har en udestående forpligtelse under den givne ordning, men hvor der ikke længere er hjemmel til, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan påtage sig nye forpligtelser. Det tilstræbes, at ordningen udgår af bekendtgørelsen ved forpligtelsens ophør.

Stk. 3 Opdateringer af statens forpligtelser i henhold til de nedenfor beskrevne ordninger fremgår af det senest reviderede Statsregnskab.

§ 2

Ved forpligtelsens ophør foretages afregning mellem staten og Danmarks Eksport- og Investeringsfond, såfremt reguleringen af den konkrete ordning tilsiger det. Dette kan indebære, at et eventuelt samlet tab på ordningen dækkes af staten, eller at Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal tilbagebetale et eventuelt overskud eller overskydende tabsramme.

Stk. 2 Ordningens resultat før tabsrammer opgøres som Danmarks Eksport- og Investeringsfonds indtægter på de konkrete forretninger fraregnet tab på de konkrete forretninger samt administrations- og fundingomkostninger. Eventuelle andre tabsdækninger end tabsrammen, f.eks. fra Den Europæiske Investeringsfond, som har til formål at øge kapaciteten til at indgå flere forretninger eller tage større risici under ordningen, indgår ikke i opgørelsen.

Stk. 3 Samlet tab på ordningen forstås som et underskud ved opgørelsen af resultatet i stk. 2.

Stk. 4 Overskud på ordningen forstås som et overskud ved opgørelsen af resultatet i stk. 2.

Stk. 5 Overskydende tabsramme forstås som tildelte tabsrammer, der ikke ender med at blive modsvaret af tilsvarende samlet tab, jf. stk. 3.

Stk. 6 Såfremt et eventuelt samlet tab på ordningen dækkes af staten, kan Danmarks Eksport- og Investeringsfond, uanset stk. 1, inden forpligtelsens ophør opkræve dækning fra staten på baggrund af foreløbige opgørelser. Det forudsættes i sådanne tilfælde, at der er en klar formodning om, at ordningen vil ende med et samlet tab, der overstiger den evt. afsatte tabsramme.

Stk. 7 Såfremt Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal tilbagebetale et eventuelt overskud eller overskydende tabsramme, kan Danmarks Eksport- og Investeringsfond, uanset stk. 1, inden forpligtelsens ophør foretage tilbagebetalinger fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond til staten på baggrund af foreløbige opgørelser. Det forudsættes i sådanne tilfælde, at der er en klar formodning om, at ordningen enten vil ende med et overskud eller overskydende tabsrammer.

Garantiordning i EKF for udlån til små og mellemstore virksomheder
§ 3

Som fastsat ved bekendtgørelse nr. 335 af 2. marts 2021, som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 261 af 25. februar 2022, om garantiordning i EKF for udlån til små og mellemstore virksomheder samt tekstanmærkning nr. 146 ad 08.33.17 til § 8 på finansloven 2022 kunne EKF Danmarks Eksportkredit stille garanti (likviditetskaution) for nye lån m.v., til små og mellemstore virksomheder som følge af COVID-19.

Stk. 2 EKF kunne stille garantier inden for en samlet ramme på 1.000,0 mio. kr., hvoraf 453,3 mio. kr. blev tildelt som tabsramme.

Stk. 3 Ved ordningens udløb 1. juni 2022 havde EKF forpligtelser under ordningen på 775,0 mio. kr., og med aktstykke 335 af 25. august 2022 blev ordningens samlede udstedelseskapacitet nedjusteret til 775,0 mio. kr. svarende til udestående garantier. Tabsrammen er fastholdt på 453,3 mio. kr.

Stk. 4 Staten hæfter for et samlet tab på ordningen ud over den afsatte tabsramme. Overskud på ordningen samt overskydende tabsrammer tilfalder staten, når ordningen opgøres endeligt. Det er forventningen, at ordningen endeligt kan opgøres inden udgangen af 2028.

Garantiordning i Vækstfonden for udlån til små og mellemstore virksomheder
§ 4

Som fastsat ved bekendtgørelse nr. 316 af 26. februar 2021, som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 263 af 25. februar 2022, om garantiordning i Vækstfonden for udlån til små og mellemstore virksomheder samt tekstanmærkning nr. 141 ad. 08.33.15 til § 8 på finansloven for 2022 kunne Vækstfonden stille garanti for udlån m.v. til små og mellemstore virksomheder som følge af COVID-19.

Stk. 2 Vækstfonden kunne stille garantier inden for en samlet ramme på 16.850,0 mio. kr., hvoraf 8.353,1 mio. kr. blev tildelt som tabsramme.

Stk. 3 Ved ordningens udløb 1. juni 2022 havde Vækstfonden forpligtelser under ordningen på 1.880,0 mio. kr., og med aktstykke 335 af 25. august 2022 blev ordningens samlede udstedelseskapacitet nedjusteret til 1.880,0 mio. kr., svarerende til udestående garantier. Tabsrammen blev samtidig justeret til 1.880,0 mio. kr.

Stk. 4 Overskud på ordningen samt overskydende tabsrammer tilfalder staten, når ordningen opgøres endeligt. Det er forventningen, at ordningen endeligt kan opgøres inden udgangen af 2028.

Garantiordning i EKF for udlån til store virksomheder
§ 5

Som fastsat ved bekendtgørelse nr. 334 af 2. marts 2021, som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 262 af 25. februar 2022, om garantiordning i EKF for udlån til store virksomheder samt tekstanmærkning nr. 148. ad 08.33.17 til § 8 på finansloven for 2022 kunne EKF Danmarks Eksportkredit stille garantier for nye lån m.v., til større virksomheder som følge af COVID-19.

Stk. 2 EKF kunne stille garantier inden for en samlet ramme på 5.000,0 mio. kr.

Stk. 3 Ved ordningens udløb 1. juni 2022 havde EKF forpligtelser under ordningen på 635,0 mio. kr., og med aktstykke 335 af 25. august 2022 blev ordningens udstedelseskapacitet nedjusteret til 635,0 mio. kr.

Stk. 4 Staten hæfter for et samlet tab på ordningen, ligesom overskud på ordningen tilfalder staten, når ordningen opgøres endeligt. Det er forventningen, at ordningen endeligt kan opgøres inden udgangen af 2028.

Garantiordning i Vækstfonden for udlån til store virksomheder
§ 6

Som fastsat ved bekendtgørelse nr. 317 af 26. februar 2021, som senest ændret ved bekendtgørelse 264 af 25. februar 2022, om garantiordning i Vækstfonden for udlån til store virksomheder samt tekstanmærkning nr. 142. ad. 08.33.15 til § 8 på finansloven for 2022 kunne Vækstfonden stille garantier for nye lån m.v. til større virksomheder som følge af COVID-19.

Stk. 2 Vækstfonden kunne stille garantier inden for en samlet ramme på 25.000,0 mio. kr.

Stk. 3 Ved ordningen udløb 1. juni 2022 havde Vækstfonden forpligtelser under ordningen på 1.570,0 mio. kr., og ved aktstykke 335 af 25. august 2022 blev ordningens udstedelseskapacitet nedjusteret til 1.570,0 mio. kr.

Stk. 4 Staten hæfter for et samlet tab på ordningen, ligesom overskud på ordningen tilfalder staten, når ordningen opgøres endeligt. Det er forventningen, at ordningen endeligt kan opgøres inden udgangen af 2028.

COVID-19 matchfinansieringsordning til iværksættere i de tidlige faser
§ 7

Som fastsat ved bekendtgørelse nr. 1327 af 18. juni 2021, om COVID-19 matchfinansieringsordning til iværksættere i de tidlige faser samt tekstanmærkning nr. 151. ad. 08.33.15 til § 8 på finansloven for 2022 kunne Vækstfonden stille medfinansiering til virksomheders kapitalbehov som følge af COVID-19.

Stk. 2 Vækstfonden kunne udstede lån til iværksættere i de tidlige faser inden for en samlet udlånsramme på 3.105,0 mio. kr., hvoraf 1.160,0 mio. kr. blev tildelt som en tabsramme og 1.945,0 mio. kr. blev tildelt som adgang til låneoptag.

Stk. 3 Ved ordningens udløb 30. september 2021 havde Vækstfonden forpligtelser under ordningen på 1.960 mio. kr.

Stk. 4 Staten hæfter for et samlet tab på ordningen ud over den afsatte tabsramme. Overskud på ordningen samt overskydende tabsrammer tilfalder staten, når ordningen opgøres endeligt. Det er forventningen, at ordningen endeligt kan opgøres inden udgangen af 2029.

COVID-19 matchfinansieringsordning til venturevirksomheder
§ 8

Som fastsat ved bekendtgørelse nr. 1326 af 18. juni 2021, om COVID-19 matchfinansieringsordning til venturevirksomheder samt tekstanmærkning nr. 152 ad. 08.33.15 til § 8 på finansloven for 2022 kunne Vækstfonden stille medfinansiering til venturevirksomheder som følge af COVID-19.

Stk. 2 Vækstfonden kunne udstede lån til venturevirksomheder inden for en samlet udlånsramme på 1.850,0 mio. kr., hvoraf 795,0 mio. kr. blev tildelt som en tabsramme og 1.055,0 mio. kr. blev tildelt som adgang til låneoptag.

Stk. 3 Ved ordningens udløb 30. september 2021 havde Vækstfonden forpligtelser under ordningen på 1.131 mio. kr.

Stk. 4 Staten hæfter for et samlet tab på ordningen ud over den afsatte tabsramme. Overskud på ordningen samt overskydende tabsrammer tilfalder staten, når ordningen opgøres endeligt. Det er forventningen, at ordningen endeligt kan opgøres inden udgangen af 2029.

Grønne vækstlån
§ 9

Som fastsat ved tekstanmærkning nr. 119 ad 08.33.15 til § 8 på finansloven for 2018 og tekstanmærkning nr. 160 ad. 08.33.15 til § 8 på finansloven for 2023, samt bemærkningerne til § 16 i lov nr. 691 af 8. juni 2018 om Vækstfonden, kunne Vækstfonden optage lån til udstedelse af grønne vækstlån.

Stk. 2 Vækstfonden kunne udstede grønne vækstlån inden for en udlånsramme på 350,0 mio. kr. og blev tildelt en tilsvarende adgang til låneoptag. Vækstfonden blev i tillæg hertil tilført en tabsramme på 50,0 mio. kr. i 2012.

Stk. 3 Ordningen udløb ved udgangen af 2015.

Stk. 4 Der udarbejdes ikke selvstændigt regnskab for ordningen. Et samlet tab eller overskud på ordningen samt overskydende tabsrammer afregnes ikke med staten. Det er forventningen, at ordningen endeligt er afviklet, og låneadgangen dermed kan ophøre, inden udgangen af 2032.

Statslig garantidækning for virksomheders handel og eksport
§ 10

Som fastsat ved bekendtgørelse nr. 1727 af 27. november 2020, om statslig garantidækning for virksomheders handel og eksport, tekstanmærkning nr. 153 ad. 08.33.17 til § 8 på finansloven for 2021 samt aktstykke nr. 163 af 11. maj 2020 og aktstykke nr. 37 af 12. november 2020 kunne EKF Danmarks Eksportkredit stille garantier for kreditforsikringsselskabers forsikring af virksomheders samhandel med indenlandske og udenlandske købere.

Stk. 2 EKF Danmarks eksportkredit kunne stille garantier inden for en samlet ramme på 30.000,0 mio. kr., hvoraf 5.000,0 mio. kr. blev tilført som en tabsramme, for garantier foretaget i perioden 1. januar 2020 og frem til 30. juni 2021.

Stk. 3 Staten hæfter for et samlet tab på ordningen ud over den afsatte tabsramme. Overskud på ordningen samt overskydende tabsrammer tilfalder staten, når ordningen opgøres endeligt. Det er forventningen, at ordningen endeligt kan opgøres inden udgangen af 2025.

Syndikeringslån
§ 11

Som fastsat ved tekstanmærkning nr. 3 ad 08.33.15 til § 8 på finansloven for 2017 og tekstanmærkning nr. 160 ad. 08.33.15 til § 8 på finansloven for 2022 kunne Vækstfonden, til finansiering af initiativet Syndikeringslån, optage lån i anerkendte danske og/eller udenlandske finansieringsinstitutter.

Stk. 2 Vækstfonden kunne udstede lån inden for en samlet udlånsramme på 250,0 mio. kr., hvoraf 125 mio. kr. blev tildelt som en tabsramme og 125,0 mio. kr. blev tildelt som adgang til låneoptag.

Stk. 3 Ordningen udløb ved udgangen af 2015.

Stk. 4 Der udarbejdes ikke selvstændigt regnskab for ordningen. Et samlet tab eller overskud på ordningen samt overskydende tabsrammer afregnes ikke med staten. Det er forventningen, at ordningen endeligt kan opgøres inden udgangen af 2027.

Vækstlån og vækstgarantier til iværksættere
§ 12

Som fastsat ved tekstanmærkning nr. 123 ad. 08.33.15 til § 8 på finansloven for 2018, og tekstanmærkning nr. 160 ad. 08.33.15 til § 8 på finansloven for 2023, samt bemærkningerne til § 16 i lov nr. 691 af 8. juni 2018 om Vækstfonden blev Vækstfondens ramme for adgang til optagelse af lån til finansiering af sine aktiviteter forhøjet med henblik på at kunne yde vækstlån og vækstgarantier til iværksættere.

Stk. 2 Vækstfonden kunne udstede lån inden for en samlet udlånsramme på 1.050,0 mio. kr. og blev tildelt en tilsvarende adgang til låneoptag. Vækstfonden blev i tillæg hertil tilført en tabsramme på 45,0 mio. kr. årligt i 2015-2017.

Stk. 3 Ordningen udløb ved udgangen af 2017.

Stk. 4 Der udarbejdes ikke selvstændigt regnskab for ordningen. Et samlet tab eller overskud på ordningen samt overskydende tabsrammer afregnes ikke med staten. Det er forventningen, at ordningen endeligt kan opgøres inden udgangen af 2031.

Genstartsfonden
§ 13

Som fastsat ved bekendtgørelse nr. 1288 af 15. juni 2021 om genstartsfond i Vækstfonden kunne Vækstfonden yde finansiering på markedsvilkår til sunde små og mellemstore virksomheder og små midcaps, som var særligt hårdt ramt af følgerne af COVID-19.

Stk. 2 Vækstfonden kunne yde finansiering i form af egenkapitalinvesteringer og egenkapitallignende finansieringer inden for en ramme på 3.000,0 mio. kr. og blev tildelt et tilsvarende kapitalindskud.

Stk. 3 Ved ordningens udløb 31. december 2022 havde Vækstfonden forpligtelser under ordningen på 418 mio. kr.

Stk. 4 Kapitalindskuddet, fraregnet et eventuelt samlet tab på ordningen, tilbagebetales til staten. Det er forventningen, at ordningen endeligt kan opgøres inden udgangen af 2037.

Dansk Landbrugskapital
§ 14

Som fastsat ved bekendtgørelse nr. 1203 af 4. oktober 2018 og aktstykke nr. 46 af 10. december 2015 om Dansk Landbrugskapital har Vækstfonden ageret som forvalter for Dansk Landbrugskapital med henblik på at styrke adgangen til finansiering for landbrugsvirksomheder.

Stk. 2 Vækstfonden blev tilført et kapitalindskud på 500,0 mio. kr. til indskud i Dansk Landbrugskapital.

Stk. 3 Ved investeringsperiodens udløb i 2022 havde Vækstfonden forpligtelser til Dansk Landbrugskapital på 310 mio. kr. I forbindelse med nedskrivning af ordningens samlede kapacitet blev der i 2022 tilbageført 150,0 mio. kr. til staten, jf. § 08.33.15 på finansloven 2022.

Stk. 4 Et samlet tab eller overskud på ordningen afregnes ikke med staten. Det er forventningen, at ordningen endeligt kan opgøres inden udgangen af 2031.

Vækstfondens investeringspulje målrettet kunstig intelligens
§ 15

Som fastsat ved bekendtgørelse nr. 1336 af 4. december 2019 og aktstykke nr. 139 af 25. april 2019 om Vækstfondens investeringspulje målrettet kunstig intelligens kunne Vækstfonden yde finansiering til virksomheder, der udvikler løsninger med kunstig intelligens.

Stk. 2 Vækstfonden kunne yde finansiering inden for en samlet ramme på 5,0 mio. kr., hvoraf 2,5 mio. kr. blev tildelt som en tabsramme og 2,5 mio. kr. blev tildelt som adgang til låneoptag.

Stk. 3 Ved ordningens udløb 31. december 2020 havde Vækstfonden forpligtelser under ordningen på 2,5 mio. kr.

Stk. 4 Overskydende tabsrammer tilfalder staten, når ordningen opgøres endeligt. Det er forventningen, at ordningen endeligt kan opgøres inden udgangen af 2030.

Ikrafttræden mv.
§ 16

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2024.

Stk. 2 Følgende bekendtgørelser ophæves:

  • 1) Bekendtgørelse nr. 335 af 2. marts om garantiordning i EKF for udlån til små og mellemstore virksomheder.

  • 2) Bekendtgørelse nr. 316 af 26. februar 2021 om garantiordning i Vækstfonden for udlån til små og mellemstore virksomheder.

  • 3) Bekendtgørelse nr. 334 af 2. marts 2021 om garantiordning i EKF for udlån til store virksomheder.

  • 4) Bekendtgørelse nr. 317 af 26. februar 2021 om garantiordning i Vækstfonden for udlån til store virksomheder.

  • 5) Bekendtgørelse nr. 1327 af 18. juni 2021 om COVID-19 matchfinansieringsordning til iværksættere i de tidlige faser.

  • 6) Bekendtgørelse nr. 1326 af 18. juni 2021 om COVID-19 matchfinansieringsordning til venturevirksomheder.

  • 7) Bekendtgørelse nr. 1727 af 27. november 2020 om statslig garantidækning for virksomheders handel og eksport.

  • 8) Bekendtgørelse nr. 1288 af 15. juni 2021 om genstartsfond i Vækstfonden.

  • 9) Bekendtgørelse nr. 1203 af 4. oktober 2018 om Dansk Landbrugskapital.

  • 10) Bekendtgørelse nr. 1336 af 4. december 2019 om Vækstfondens investeringspulje målrettet kunstig intelligens.