Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 19

Bemærk, at § 19 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 19, om det har en betydning.

Rettighedsbegrebet i retssikkerhedslovens § 4

- Side 320 -

...begrænset. 1025 1025. Langt størsteparten af de sager, som Ankestyrelsen har behandlet vedrørende retssikkerhedsloven, omhandler mellemkommunal refusion eller andre spørgsmål vedrørende, hvilken kommune der skal afholde udgifter relateret til en borger. Der er dog enkelte afgørelser, der tager stilling til indholdet og rækkevidden af dialogprincippet.

Læs på Jurabibliotek



Høring af parten

- Side 321 -

...retssikkerhedslovens § 4. En høring om hele beslutningsgrundlaget burde således også omfatte borgerens kommentarer til, at dagpengene ville ophøre, såfremt der ikke fandtes en løsning på transportproblemet. Dommen fra 2006 må således umiddelbart fortolkes derhen, at retssikkerhedslovens § 4 supplerer og udvider partshøringspligten i forvaltningslovens § 19.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...muskelsvind, var blevet tildelt en personlig hjælpeordning 28 timer om ugen. På et senere tidspunkt meddelte kommunen, at der igen ville blive set på personens hjælpebehov, lavet en fornyet vurdering og afholdt et nyt møde, hvor også repræsentanter fra Muskelsvindfonden ville deltage. Forinden dette møde blev afholdt, traf kommunen imidlertid beslut-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 322 -

...Se principafgørelse A-35-02, A-40-01 og C-32-03. Hvorvidt borgerens ønsker kan imødekommes beror imidlertid på myndighedens skøn, 1033 1033. Jf. principafgørelse A-16-99. men er der to lige egnede alternativer, bør myndigheden på baggrund af retssikkerhedslovens § 4 vælge det af borgeren ønskede alternativ. 1034 1034. Jf. principafgørelse A-35-02.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 323 -

...af væsentlig betydning for sagens afgørelse. Han havde derfor ikke haft mulighed for at gøre sig bekendt med grundlaget for afgørelsen og komme med bemærkninger hertil eller i forbindelse hermed begære sagens afgørelse udsat, jf. forvaltningslovens § 21. Endelig var kommunens afgørelse ikke begrundet i overensstemmelse med forvaltningslovens § 24.«

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kravene i forvaltningslovens § 19, da det heraf alene følger, at parten skal høres om sagens faktiske omstændigheder, som parten ikke er bekendt med, og som er til ugunst for den pågældende. En borger vil med henvisning til forvaltningslovens § 21 kunne opnå samme mulighed for at komme med en udtalelse om sagen, men forvaltningslovens § 21 kræver, at

Læs på Jurabibliotek



Medindflydelse på sagsoplysningen

- Side 327 -

...give mulighed for en »second opinion«, men borgeren skal som minimum have mulighed for at komme med kommentarer til de lægelige vurderinger, sagen indeholder. 1048 1048. Dette følger allerede af de almindelige forvaltningsretlige regler (forvaltningslovens § 19), såfremt der ikke er tale om udtalelser, der kan anses for interne arbejdsdokumenter.

Læs på Jurabibliotek



Garantiforskrift

- Side 330 -

...således ikke alene rettet mod den materielle retssikkerhed, men tillige den processuelle retssikkerhed. 1056 1056. Den status, partshøringspligten i forvaltningslovens § 19 har som garantiforskrift bliver traditionelt alene begrundet i hensynet til at sikre en lovlig og rigtig afgørelse og således alene i hensynet til den materielle retssikkerhed.

Læs på Jurabibliotek



Dialogprincippet som eksempel på procedural retssikkerhed?

- Side 338 -

...begrebet medindflydelse og omtale af god dialog som grundlag for øget forståelse. I ombudsmandens konkrete udtalelser i forbindelse med de 8 behandlede sager henviser han imidlertid alene til forvaltningslovens regler om partshøring. Det er således alene i den indledende generelle omtale af partshøring, at retssikkerhedslovens bestemmelser inddrages.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 339 -

...jeg nogle af de muligheder for at påvirke sagsoplysningen, som borgeren ikke har i følge de almindelige forvaltningsretlige regler. Med den praksis der på nuværende tidspunkt er vedrørende retssikkerhedslovens § 4, er der alene svage tegn på, at denne bestemmelse giver borgeren mulighed for at påvirke sagsoplysningen på den i kapitel 7 omtalte måde.

Læs på Jurabibliotek