Bemærk, at § 19 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 19, om det har en betydning.
- Side 36 -
...på de enkelte forvaltningsområder set en udvikling i reglerne om borgerinddragelse, særligt på det sociale område med indførelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. 61 61. Dette kommer særligt frem i § 4 i lov om retssikkerhed og administration. Se herom kap. 9, hvor jeg foretager en analyse af dialogprincippet i § 4.
- Side 39 -
...sag fra 1963 fandt EF-Domstolen, at det var et generelt accepteret princip i medlemslandene, at »the administrations of these states must allow their servants the opportunity of replying to allegations before any disciplinary decision is taken concerning them«, jf. Case 32/62, M. Maurice Alvis v. Council of the European Economic Community, para. 1.A.
- Side 41 -
...som blev udbygget i 1982 og i dag findes i lovens § 75. 82 82. Reglen må dog i dag ikke antages at have et videre indhold end, hvad der allerede følger af reglerne om partshøring og retten til at give udtalelse i forvaltningslovens §§ 19 og 20. Det præciseres dog i miljøbeskyttelseslovens § 75, at adressaten skal oplyses om sin ret til aktindsigt.
- Side 53 -
...forvaltningen »overtager sagen«. I den generelle forvaltningsret er du som borger i dag sikret at blive hørt under visse omstændigheder 133 133. Jf. forvaltningslovens § 19. og har ret til at komme med en udtalelse, 134 134. Jf. forvaltningslovens § 21. men du er ikke i alle tilfælde sikret at blive inddraget i og have indflydelse på behandlingen af din sag.