Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 19

Bemærk, at § 19 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 19, om det har en betydning.

Det kontradiktoriske princip i procesretten

- Side 219 -

...Kontradiktionen har således to led, dels skal parten have mulighed for at se det materiale, som indgår i sagen, dels skal parten have mulighed for at udtale sig. Det kontradiktoriske princip er baggrunden for forvaltningslovens regler om partsaktindsigt, partshøring og partens mulighed for at udtale sig. 709 709. Jf. forvaltningslovens §§ 9, 10, 19 og 21.

Læs på Jurabibliotek



Introduktion

- Side 225 -

...alle de dokumenter m.v., som indgår i sagen. Retten til at få indsigt heri er sikret dels ved partshøringspligten i § 19, som pålægger myndighederne under visse omstændigheder at forelægge oplysninger for parter, dels via retten til partsaktindsigt i forvaltningslovens §§ 9 og 10. Der følger endvidere en indsigtsret efter persondatalovens §§ 31-34.

Læs på Jurabibliotek



Myndigheders pligt til at høre parten

- Side 237 -

...at se og eventuelt kommentere afgørelsesgrundlaget, jf. vejledningens pkt. 105. Der er således muligvis ved at udvikle sig et tredje retsgrundlag i form af partshøring i henhold til god forvaltningsskik i situationer, hvor der ikke er pligt til partshøring ifølge fvl. § 19, stk. 1 eller efter den udvidede partshøringspligt på ulovbestemt grundlag.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 238 -

...hermed, vil blive gjort bekendt med sagen, inden myndigheden træffer afgørelse«. 780 780. Jf. FT 1985-86, Tillæg A, sp. 94. Vestre Landsret har i en sag udtalt »at det af forvaltningslovens § 19 forudsætningsvis fremgår, at en part i en klagesag som den foreliggende skal underrettes om, at der verserer en sag«. 781 781. Jf. UfR 2000.2088 V, s. 2090.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...statsamtet med påstand om, at statsamtets afgørelse var ugyldig på grund af manglede partshøring af boligselskabet. Landsretten fandt, at statsamtet med sin undladelse af at underrette boligselskabet om, at der verserede en klagesag, havde handlet i strid med forvaltningslovens § 19 eller grundsætningen i denne bestemmelse. 782 782. Jf. UfR 2000.2088 V.

Læs på Jurabibliotek



Sagens »faktiske omstændigheder«

- Side 239 -

Forvaltningslovens partshøringsregel i § 19 pålægger som udgangspunkt 787 787. Forvaltningslovens § 19, stk. 2 indeholder en række undtagelser til den anførte hovedregel. forvaltningen en pligt til partshøring på myndighedens initiativ, såfremt følgende betingelser er opfyldt:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 241 -

...en sådan forhandlingspræget tankegang har den fordel, at den sikrer parten medindflydelse, jf. Andersen 2007, s. 58. I den konkrete sag finder Jon Andersen imidlertid, at parterne havde haft lejlighed til over for amtet at argumenterer om fortolkning af loven og korrigere samt supplere eventuelle misforståelser hos amtet, jf. Andersen 2007, s. 59.

Læs på Jurabibliotek



Partshøringens form

- Side 242 -

...opsigelsen, som forudsat i forvaltningslovens § 19, stk. 1. Landsretten pointerede blandt andet, at dagplejeren havde været rystet under mødet. Kommunen kunne ikke blot på baggrund af hendes manglende tilbagevisning af klagerne på mødet antage, at hun ikke havde indsigelser herimod. Hun skulle i stedet have haft en frist til at udtale sig om klagerne.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Forvaltningsloven foreskriver ikke, hvilken form partshøringen skal tage. Det fremgår alene af forvaltningslovens § 19, stk. 1, at myndighederne skal have

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 243 -

...til partshøring i henhold til forvaltningslovens § 19, stk. 1, til dels forspildes hvis myndighederne ikke tager de bemærkninger der modtages fra parten, om sagens faktuelle grundlag alvorligt, men i stedet uden forklaring eller undersøgelse meddeler at have lagt arbejdsgiverens oplysninger til grund som korrekte.« 796 796. Jf. FOU 1997.74, s. 13.

Læs på Jurabibliotek



Udvidet høringspligt på ulovbestemt grundlag

- Side 245 -

...komme tilbage til, er der en fast praksis vedrørende personaleafgørelser. I Gammeltoft-Hansen anføres, at pligten tillige omfatter næringsretlige afgørelser, indgreb i den personlige frihed samt partstvister. Der påpeges imidlertid, at den retskildemæssige støtte hertil er svagere, jf. Gammeltoft-Hansen m.fl. 2002, s. 531 ff., se særligt s. 534 f.

Læs på Jurabibliotek



Retten til at udtale sig (fvl. § 21)

- Side 252 -

...ikke finder anvendelse, hvis partens interesse i, at sagens afgørelse udsættes, findes at burde vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, der taler imod en sådan udsættelse. En part kan således på eget initiativ kommentere alt i sagen, herunder komme med kommentarer vedrørende sagens retlige grundlag og fortolkninger heraf.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 253 -

...forvaltningslovens § 12, stk. 1 som omtalt ovenfor afs. 4.3.1 samt begrænsningen i partshøringspligten i henhold til forvaltningslovens § 19, stk. 1 til sagens faktiske omstændigheder som omtalt i afs. 4.2.2.1. Parten har heller ikke mulighed for at sikre sig, at pågældende i udtalelsen kommenterer på de dele af sagen, som myndighederne finder mest centrale.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 254 -

...partsoffentlighedsloven af 1964 § 10. Se herom ovenfor i afs. 3.3. Retspraksis bidrager tillige kun i begrænset omfang til fortolkningen af bestemmelsen. Der er meget få trykte domme, som omtaler forvaltningslovens § 21. 829 829. Se således UfR 1999.1337 H og UfR 2003.1417 Ø. Jon Andersen udtaler om bestemmelsen og dens beskedne anvendelse i praksis:

Læs på Jurabibliotek