Kapitel 1 Digital kommunikation mellem Nemrefusion og arbejdsgiver, selvstændige erhvervsdrivende og arbejdsløshedskassen
Bekendtgørelse nr. 1206 af 25. november 2019 ændrede teksten »§ 71, stk. 2 og 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats« i § 1, stk. 4, til: »§ 133, stk. 1 og 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats«. Ændringen skete på grund af den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Den samme tekst findes dog i § 1, stk. 1, som ikke blev ændret. Da den gamle lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke længere er i kraft, har vi peget vores krydshenvisning til § 133 i den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Arbejdsgivere skal anmelde sygefravær og anmode om refusion af sygedagpenge eller dagpenge efter barselsloven via Nemrefusion. Arbejdsgiveren skal anmode om løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats via Nemrefusion. Arbejdsgiveren kan vælge at anmode om løntilskud til personer i fleksjob efter § 71, stk. 2 og 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats via Nemrefusion.
Stk. 2 Selvstændige erhvervsdrivende med et CVR-nummer skal anmelde sygefravær og anmode om sygedagpenge eller dagpenge efter barselsloven via Nemrefusion. Selvstændigt erhvervsdrivende kan vælge at anmode om støtte i form af tilskud efter § 136 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats via Nemrefusion.
Stk. 3 Arbejdsløshedskassen skal anmelde sygefravær og afgive oplysninger til brug for kommunens behandling af den lediges sag om sygedagpenge og afgive oplysninger til brug for Udbetaling Danmarks behandling af den lediges sag om dagpenge efter barselsloven via Nemrefusion.
Stk. 4 Tidspunktet for anmeldelsen, afgivelse af oplysningerne, eller anmodningen om sygedagpenge, dagpenge efter barselsloven, løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, løntilskud til personer i fleksjob efter § 133, stk. 1 og 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og støtte i form af tilskud efter § 136 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, er det tidspunkt, hvor indberetningen er signeret i Nemrefusion.
Kapitel 2 Digital kommunikation mellem Nemrefusion og kommunen eller Udbetaling Danmark
Kommunen og Udbetaling Danmark skal afhente indberetning og dokumentation fra Nemrefusion i OIOXML-meddelelsesformat til brug for sagsbehandlingen.
Stk. 2 Kommunen og Udbetaling Danmark skal kvittere til Nemrefusion ved afhentelse af indberetning og dokumentation.
Stk. 3 Data i OIOXML-meddelelsesformat skal til enhver tid overholde de krav og standarder, der er publiceret i Digitalisér.dk.
Kapitel 3 Tekniske krav til kommunikation til Nemrefusion og til systemet for Validering af Atypisk Sygefravær (VAS)
Arbejdsgiveren, den selvstændige erhvervsdrivende, arbejdsløshedskassen, kommunen og Udbetaling Danmark skal anvende OCES digital signatur ved indberetning og afhentning af oplysninger fra Nemrefusion.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er ansvarlig for,
-
1) at VAS er tilstrækkelig sikker og indeholder nødvendige og tilstrækkelige sikkerhedsprocedurer til at afhente, modtage, behandle og videresende elektroniske meddelelser,
-
2) at VAS i øvrigt følger denne bekendtgørelses regler til behandling af elektroniske meddelelser, og
-
3) at behandling af personoplysninger i forbindelse med VAS sker i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesforordningen) samt databeskyttelsesloven og regler udstedt i medfør heraf.
Kapitel 4 Dokumentation, opbevaring og kontrol
Kommunen og Udbetaling Danmark skal opbevare den elektroniske indberetning og dokumentation i samme periode som i dag, svarende til gældende kassationsregler.
Kommunen skal hver måned udtage 10 sygedagpengeindberetninger til stikprøvekontrol. Stikprøverne kan alene foretages på sager, som ikke er udpeget til skærpet kontrol af VAS.
Stk. 2 Kommunen skal sende oplysning til VAS om, hvilke sygedagpengesager, der er udtaget til stikprøvekontrol.