Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 1

Tripp Trapp mod 2-Step-sagen

- Side 83 -

...en helhedsbedømmelse ikke er en sådan lighed mellem 2-Step stolen og den stringent og ”L”-formede Tripp Trapp stol, at ophavsretten til Tripp Trapp stolen er krænket. Da jeg heller ikke finder, at møbelfabrikken har overtrådt markedsføringslovens § 1, vil jeg tage Tvilum Møbelfabriks påstand om frifindelse for appellanternes påstande 1-4 til følge.

Læs på Jurabibliotek



Farehytte-sagen

- Side 85 -

...andre farehytter, der var på det danske marked, da PR Mekanik og Produktion påbegyndte produktion og markedsføring af PR-Hytten. Farehytters udformning er således ikke udelukkende funktionsbestemt, og Højesteret finder, at Salling-Hytten, A-Model, har et sådant særpræg, at den efter omstændighederne kan være beskyttet efter markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek



Myren-sagen

- Side 90 -

Højesteret finder på denne baggrund, at der efter en helhedsbedømmelse ikke er en sådan lighed mellem Jackpot-stolen og Myre-stolen, at ophavsretten til Myre-stolen er krænket. Da Højesteret heller ikke finder, at Dan-Form har overtrådt markedsføringslovens § 1, tager Højesteret Dan-Forms frifindelsespåstand til følge.”

Læs på Jurabibliotek



Masaijakke-sagen

- Side 93 -

Retten finder derfor, at Pardon-jakken er en nærgående efterligning af Balder Jacket Short, hvorfor Weiersøe har krænket Masais rettigheder efter markedsføringslovens § 1. Masais påstand 1 og 2 tages derfor til følge.

Læs på Jurabibliotek



Havelampe-sagen

- Side 100 -

...forbrugerne, hvorfor Sanina-havelampen for en del kunders vedkommende har været egnet til at fortrænge G 90 lampen fra markedet. Henset hertil samt de forudgående forhandlinger om samarbejde og sagsøgers udlevering af oplysninger til sagsøgte findes sagsøgtes salg af Sanina-havelampen at være i strid med god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek



Digestive og TUC-sagen

- Side 106 -

Under disse omstændigheder findes KelsenBisca at have overtrådt markedsføringslovens § 1 i perioden september/oktober 2003 til 16. maj 2004, og Lu Nordics påstand 1 tages derfor til følge.

Læs på Jurabibliotek



Fakkel-sagen

- Side 111 -

Under de nævnte omstændigheder findes DP Danmark ved markedsføringen af sin olielampe at have overtrådt markedsføringslovens § 1 og at have handlet ansvarspådragende i forhold til Menu.

Læs på Jurabibliotek



Puma-sagen

- Side 118 -

...sættes udover snøreindretningen, indvendig læder og en springende puma på hælen. Forskellene kan dog i forhold til de påpegede fællestræk ikke ændre det forhold, at JFY Retro skoen som helhed fremstår som en efterligning af Avanti. Retten finder derfor, at Coops salg af JFY Retro var i strid med god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 120 -

Således som Avanti-skoen fremtræder, er der tale om en modevare med ringe særpræg. En sådan vare er efter markedsføringslovens § 1 kun beskyttet mod slavisk efterligning, og hvad der må sidestilles hermed.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...navnet JFY indvendigt, mens Avanti-skoen adskillige steder – såvel indvendigt som udvendigt – er påført navnet PUMA og Pumas figurmærke i form af den springende puma. Avanti-skoen har endvidere en særlig pløs og anderledes udformede syninger, ligesom materialet er af en anden kvalitet. Coop har derfor heller ikke overtrådt markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek



Bordløfter-sagen

- Side 123 -

...(den formsproglige genre) under iagttagelse af en overordnet kunstnerisk intention om at påtrykke objektet et selvstændigt personligt præg – uanset (eller på trods af) dets karakter af massefremstillet industriprodukt. Da DESKLINE DL 1 endvidere var først på markedet, finder retten, at DESKLINE DL 1 nyder beskyttelse efter markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 124 -

”Efter bevisførelsen, herunder skønsmandens svar, særligt svaret på spørgsmål 3, tiltræder Højesteret, at Linak A/S’ bordløfter Deskline DL 1 har et sådant fremtoningsmæssigt særpræg, at den er beskyttet efter markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 125 -

veksler de to bordløftere. Det forhold, at Deskdrive 1 har næsten samme dimensioner, indbygningsmål mv. som Deskline DL 1, og at Okin har tilstræbt, at Deskdrive 1 skal kunne substituere Deskline DL 1, kan herefter ikke i sig selv føre til, at der foreligger en overtrædelse af markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Efter en samlet vurdering finder vi herefter, at Deskdrive 1 ikke fremtræder som en så nærgående efterligning af Deskline DL 1, at markedsføring og salg af Deskdrive 1 kan anses for at udgøre en overtrædelse af markedsføringslovens § 1. Vi stemmer derfor for at tage Okin Danmark A/S’ frifindelsespåstand til følge.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 126 -

...muligheder for at give bordløftere med samme tilpasningsmål en anden designmæssig fremtoning – bevidst har udformet Deskdrive 1 som en nærgående efterligning af Deskline DL 1 med henblik på at fortrænge dette produkt fra dets position på markedet. Vi finder, at Okin herved har handlet i strid med god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek



Pilgrim-sagen

- Side 143 -

Dansk Smykkekunst frifindes derfor for overtrædelse af markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek



Nørgaards no. 101-sagen

- Side 156 -

...frembringelse af betydelig enkelhed, og den består udelukkende af velkendte design- og formelementer. Efter vores opfattelse er en sådan vare – selv om den er velkendt – efter markedsføringslovens § 1 kun beskyttet mod slaviske efterligninger, og hvad der må sidestilles hermed, jf. herved Højesterets domme i Ugeskrift for Retsvæsen 2004 s. 737 og s. 1302.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 157 -

...at T-shirten fra Nørgaard efter markedsføringslovens § 1 må nyde en vis udvidet beskyttelse i forhold til den snævre beskyttelse, der gælder for almindelig modebeklædning med ringe særpræg, og at T-shirten derfor ikke kun er beskyttet mod slaviske efterligninger og hvad der må sidestilles hermed, men også mod meget nærgående efterligninger i øvrigt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Herefter, og idet det må lægges til grund, at Rebecca Mode har fremstillet ”Heart Beat” T-shirten med kendskab til T-shirten fra Nørgaard, finder jeg ligesom Sø- og Handelsretten, at Rebecca Mode ved markedsføringen af sin T-shirt har overtrådt markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek



Alfi termokande-sagen

- Side 160 -

Efter skønsmandens udtalelser finder Højesteret det utvivlsomt, at Alfi-kanderne har et sådant særpræg, at de er beskyttede mod efterligning efter markedsføringslovens § 1, og at de termokander betegnet med numrene 5090, 5091, 5092, 5093 og 5094, som Royal Classic importerede fra Kina, er forvekslelige med Alfi-kanderne, idet kanderne 5090,

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 161 -

Royal Classic ved Gorm Lokdam har derfor på ansvarspådragende måde overtrådt markedsføringslovens § 1 ved importen og salget af de omhandlede termokander.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Allerede som følge af, at Royal Classic har overtrådt markedsføringslovens § 1, stadfæster Højesteret Sø- og Handelsrettens dom for så vidt angår konklusionens punkter 1, 2, 3 og 5.

Læs på Jurabibliotek



Birkin Bag-sagen

- Side 168 -

remærker. Højesteret tiltræder endvidere, at de indstævnte ikke har overtrådt markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek



Murerbuk-sagen

- Side 170 -

...kompatibilitet. På tidspunktet for Jumbo Stillads’ første markedsføring af selskabets murerbuk var der på markedet bl.a. en murerbuk produceret af Vinderup, og den forskel der er mellem Jumbo Stillads’ og Vinderups murerbukke med hensyn til svejsningen er ikke tilstrækkeligt til at Jumbo Stillads murerbuk kan betegnes som særpræget. Heller ikke oplysningerne

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 171 -

...markedsføringslovens § 1. Det kan herefter ikke føre til et andet resultat, at Materielhuset A/S’ murerbuk må anses for at være en bevidst efterligning af Jumbo Stillads’ murerbuk, at der har været samarbejdsrelationer mellem de to virksomheder, og at Materielhusets direktør Tommy Ulrich og salgskonsulent Preben Jensen har været ansat hos Jumbo Stillads.

Læs på Jurabibliotek



LEGO Minifigur-sagen

- Side 180 -

LEGO minifiguren nyder dermed varemærkeretlig beskyttelse. Som følge af det anførte nyder LEGO minifiguren også beskyttelse efter markedsføringslovens § 1 og 18.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Herefter udgør de sagsøgtes markedsføring og salg af COBI minifiguren en krænkelse af LEGOs rettigheder i henhold til ophavsretslovens § 2, markedsføringslovens § 1 og 18, varemærkelovens § 4, stk. 1 og 2 samt varemærkeforordningens artikel 9.

Læs på Jurabibliotek



MONTANA-sagen

- Side 187 -

”Sagens hovedspørgsmål er, om reolsystemet ABC Quadrant udgør en krænkelse af reolsystemet MONTANA efter ophavsretslovens § 2 eller efter markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 190 -

Der er derfor ikke grundlag for at fastslå, at der foreligger en illoyal markedsfortrængning eller en snyltning på Montana Møblers udviklingsindsats eller MONTANA’s renommé. Montana Møbler har heller ikke godtgjort, at der på anden måde foreligger en krænkelse efter markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek



Tripp Trapp mod Steve-sagen

- Side 194 -

Højesteret finder, at der ikke er grundlag for at fastslå, at der foreligger en illoyal markedsfortrængning eller en snyltning på Stokke AS og Peter Opsviks udviklingsindsats eller deres renommé. Stokke og Peter Opsvik har heller ikke godtgjort, at der på anden måde foreligger en krænkelse efter markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek



BMW fælge-sagen

- Side 198 -

Højesteret tiltræder, at produkt D udgør en så nærgående efterligning af BMW’s fælg benævnt styling 67, at det indebærer en overtrædelse af markedsføringslovens § 1. Endvidere finder Højesteret, at der ikke er grundlag for East Scandics indsigelse om, at BMW ved passivitet har fortabt retten til at påtale denne krænkelse.

Læs på Jurabibliotek



G-Star-sagen

- Side 205 -

...har givet bukserne et samlet særpræg med et originalt udtryk, der på frembringelsestidspunktet skilte sig ud fra øvrige bukser. Det er endvidere godtgjort, at G-Star siden juni 2010 har anvendt betydelige resurser i forbindelse med markedsføringen af bukserne i bl.a. Danmark. Bukserne nyder på den baggrund beskyttelse efter markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...bukseben og indsnit ved knæene. Det er på den baggrund uden betydning, at der er en lang række mindre forskelle mellem bukserne. Da der som følge af det anførte er en risiko for forveksling mellem parternes produkter, har Laniel ved markedsføringen af sine bukser overtrådt markedsføringslovens § 1, hvorfor der gives G-Star medhold i påstand 1 og 5.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 206 -

Landsretten tiltræder af de af Sø- og Handelsretten anførte grunde, at G-Stars buksemodeller ARC Loose 2027 og ARC Loose 3611 har tilstrækkeligt særpræg til, at bukserne er beskyttet mod nærgående efterligninger i medfør af markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 207 -

...designelementer som i forhold til det samlede helhedsudtryk i et sådant omfang, at det ikke kan lægges til grund, at der består en reel risiko for forveksling med G-Stars ARC Loose 3611. På denne baggrund og henset til at der er tale om en modepræget vare, kan Fashion Brands ikke anses for at have krænket G-Stars rettigheder efter markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek



Pusletaske-sagen

- Side 211 -

...markedsføring af Ida Ising-pusletasken er opnået et vist kendskab til denne inden for den relevante kundegruppe. På den anførte baggrund finder retten, at Ida Ising-pusletasken har et sådant særpræg og er udtryk for en sådan selvstændig indsats, at den er omfattet af den beskyttelse mod produktefterligninger, der følger af markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 212 -

...tidligere folde-ud-pusletasker, men derimod som en tilstræbt og illoyal efterligning af Ida Ising-pusletasken. På den anførte baggrund finder retten, at Baby Dans egen version af On The Go-pusletasken udgør en så nærgående efterligning af Ida Ising-pusletasken, at det indebærer en overtrædelse af markedsføringslovens § 1 om god markedsføringsskik.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Ising-pusletasken, og at pusletasken – også henset til Baby Dans salg af de to andre pusletasker – fremstår som en tilstræbt og illoyal efterligning heraf. Også denne version af Baby Dans On The Go-pusletaske udgør derfor en så nærgående efterligning af Ida Ising-pusletasken, at det indebærer en overtrædelse af markedsføringslovens § 1 om god markedsføringsskik.

Læs på Jurabibliotek



Riste-sagen

- Side 215 -

...i sagen adskiller ProLine ristene sig endvidere væsentligt fra andre lignende riste på markedet. Meinertz’ ProLine konvektionspaneler og funktionsløse riste – sidstnævnte både til indendørs og udendørs brug – har som følge af det anførte tilstrækkeligt særpræg til at nyde beskyttelse mod produktefterligninger i henhold til markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...langsgående, firkantede ribber med en profiltykkelse på 11 mm og en afstand mellem ribberne på 13 mm, hvilket var et krav fra bygherrens side, ligesom de er afsluttet med tværribber i hver ende, hvorved risten rammes ind på den for ProLine ristene karakteristiske måde. De nævnte riste udgør derfor en produktefterligning i strid med markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...samme karakteristiske indramning, men udelukkende langsgående ribber, som fortsætter fra rist til rist i et gennemgående forløb. Uanset at de har samme profilbredde og samme afstand mellem ribberne, udgør disse riste således ikke en så nærgående efterligning af Meinertz’ ProLine riste, at der foreligger en krænkelse efter markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek



Fodboldmål-sagen

- Side 218 -

Ud fra helhedsindtrykket af Dutch Toys Groups produkter, herunder nettenes udformning og fastgørelse, placeringen og udformningen af logoerne samt stellets linjeføring og farvevalg, har Exit produkterne tilstrækkeligt særpræg til at nyde beskyttelse mod nærgående efterligninger efter markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Da Euro Play var forhandler af Exit produkterne, og derved havde nøje kendskab til Dutch Toys Groups produkter, lægges det herefter til grund, at Euro Play har overtrådt markedsføringslovens § 1, stk. 1, ved at udbyde My Hood produkterne til salg.

Læs på Jurabibliotek



Børnespil-sagen

- Side 227 -

”Det er ubestridt, at Djecos serie af forskellige æsker med spillekort til børn har særpræg i form af kommerciel adskillelsesevne og således nyder beskyttelse mod produktefterligning efter markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 228 -

...forbrugerens købsbeslutning ikke tages alene eller i det væsentlige på baggrund af det indtryk, som æskens ryg giver, idet forbrugeren må antages også at studere især forside og bagside, hvilket også har givet sig udtryk i, at Djecos væsentligste gennemgående særpræg som anført findes på forsiden. Det bemærkes endvidere, at æskernes identiske format indgår i

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 229 -

...baggrund betyder mindre for sammenligningen mellem de to serier, da den hvide baggrund ikke indgår i Djeco seriens generelle særpræg. Herefter og på baggrund af de generelle forhold, der er anført om sammenligningen ovenfor, finder retten heller ikke, at Box Quiz serien udgør en nærgående efterligning af Djeco serien, jf. markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek



Dunjakke-sagen

- Side 230 -

...nyder beskyttelse som ikke-registreret EF-design, jf. EF-designforordningens artikel 11, jf. artikel 4, jf. artikel 5 og 6, og er beskyttet mod produktefterligning efter markedsføringslovens § 1. Det bemærkes herved, at de modstående henvisninger til tidligere designs har været for generelle til at danne grundlag for at komme til et andet resultat.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 231 -

...en brystlomme der er placeret samme steder. Uanset at der også foreligger enkelte detaljemæssige forskelle, er der for begge jakker samlet tale om sådanne nærgående efterligninger af Beam-jakken, at retten finder det godtgjort, at der foreligger en krænkelse af SAKIs rettigheder efter EF-designforordningens artikel 19 samt markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek



Dulong øreringe-sagen

- Side 234 -

...Kharisma-øreringen – findes Izabel Camille endvidere ved sin adfærd at have overtrådt markedsføringslovens § 1. Det bemærkes herved tillige, at Kharismas særegne tredimensionelle udtryk i endnu højere grad end ved en fysisk sammenligning fremstår som efterlignet, når Superior og Darling-øreringene præsenteres på fotos som sket i markedsføringsmateriale.

Læs på Jurabibliotek