Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 1

- Side 285 -

...anden form for virksomhed på arbejds- og tjenesteydelsesområdet, herunder service- og velfærdsydelser. Det afhænger således af den enkelte handlings karakter, og ikke virksomhedens organisationsform, om et konkret forhold omfattes af loven«. I bemærkningerne til 2017-markedsføringslovens § 1 anføres, at loven viderefører den tidligere afgrænsning.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...udgangspunkt er enhver aktivitet, der vedrører produktion, salg og markedsføring af ydelser, omfattet af loven. 2 2 Om det tilsvarende begreb i konkurrenceloven, se afsnit 6.1. Organisationsform og hvem der formelt står bag aktiviteten, må »alene indgå som et element i vurderingen af, om de konkrete aktiviteter er omfattet af markedsføringsloven«.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 289 -

Finansiel virksomhed er undtaget fra en række af markedsføringslovens bestemmelser. Se markedsføringslovens § 1, stk. 2 og 3. Forbrugerombudsmandens mulighed for at behandle sager om finansielle virksomheders eventuelle overtrædelse af markedsføringsloven er dog blevet styrket. 9 9. Se hertil lov nr. 378 af 17. april 2013.

Læs på Jurabibliotek



Forholdet mellem god skik-bestemmelserne og specialbestemmelserne

- Side 297 -

...har været tilfældet i Sø- og Handelsrettens dom af 5. oktober 2005 vedrørende misrekommendering (U 2006.336 SH). Retten udtalte: »Idet lovligheden af udsagnene i det hele kan vurderes på grundlag af specialforbuddene i [markedsføringslovens §§ 3 og 5], kommer [markedsføringslovens § 1] ikke selvstændigt til anvendelse ved bedømmelsen af udsagnene.«

Læs på Jurabibliotek



Generalklausulens selvstændige indhold

- Side 298 -

...markedsføringsskik«. I den konkrete sag fandtes et diskoteks anvendelse af »dobbelt op« (salg af to genstande for én genstands pris) dog ikke at modvirke samfundets generelle alkoholpolitiske målsætning på en måde, der gav »tilstrækkeligt grundlag for at anse denne salgsform for stridende mod markedsføringslovens § 1« (generalklausulen findes nu i § 3).

Læs på Jurabibliotek



ProduktefterligningerEfterlignelsesbeskyttelseFremtoningsbeskyttelse

- Side 317 -

...krænkede. Det, der værnes mod, er den utilbørlige adfærd. Det betyder ikke nødvendigvis, at beskyttelsen efter markedsføringsloven er væsentlig forskellig fra den, der kan opnås via eneretslovene. Det er snarere i kravene til opnåelse af beskyttelsen, at forskellen ligger. 82 82. For sager efter markedsføringslovens § 1 (nu § 3), se U 2010.2561 H.

Læs på Jurabibliotek



Illoyalitet

- Side 322 -

...H fandtes sagsøgte »at have overtrådt Markedsføringslovens § 1... ved at have brugt træbåden ikke blot som idéforslag, men til direkte afstøbning«. Der var egentlig tale om en træmodel, som de oprindelige rettighedshavere havde støbt en form over. De oprindelige rettighedshavere havde ikke ved at sælge træmodellen fraskrevet sig deres rettigheder.

Læs på Jurabibliotek



Aftalevilkår

- Side 326 -

...aftalelovens bestemmelser. I forarbejderne til markedsføringslovens § 1 anføres det, at bestemmelsen muliggør »en beskyttelse også over for utilbørlige aftalevilkår, såvel i enkeltstående kontrakter som i standardkontrakter«. 108 108. FT 1973-74 (2. saml.), tillæg A, sp. 2256. Se generelt om ulovlige aftalevilkår i Borcher & Bøggild 2013, s. 115 ff.

Læs på Jurabibliotek



Forvridningskravet

- Side 329 -

...anvendes som en betydelig kvalificering, er ordet væsentlig i lovteksten erstattet med ordet mærkbart. Direktivet anvender ordet »mærkbart« i sin definition af, hvornår der er tale om en væsentlig forvridning, jf. ovenfor. Det anses derfor at være bedre i overensstemmelse med direktivets intention at anvende ordet mærkbart frem for ordet væsentlig.

Læs på Jurabibliotek



Misrekommandering

- Side 366 -

...5 i en sag, hvor modparten også fandtes at have overtrådt markedsføringsloven. I sagen havde de to udbydere af spil i forhold til hinanden nogenlunde lige groft havde overtrådt markedsføringsloven og ikke havde godtgjort at have lidt et større tab end den anden part. I dommen blev ingen af parterne dømt til at betale erstatning til den anden part.

Læs på Jurabibliotek