Bøger, som nævner Grundloven § 20

Afhandlingens væsentligste resultater og konklusioner

- Side 271 -

Formålet med denne afhandling har været at undersøge og vurdere, hvilke beføjelser som kan overlades i medfør af grundlovens § 20.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...grundloven indeholdte beføjelser der kan overlades i medfør af grundlovens § 20. Der er bred enighed om, at der ikke kan overlades beføjelse til at ændre grundloven, herunder til at vedtage retsakter, der er i strid med grundlovens materielle indhold. Der er endvidere enighed om, at der ikke kan overlades beføjelse til at overlade suverænitet, hvorfor

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 272 -

...bestemmelsen har et bredere sigte. Det vurderes slutteligt, at forarbejderne indikerer, at grundlovens § 20 indeholder en kvalitativ grænse, men at denne grænse er vanskelig at definere, idet forarbejderne alene yder et beskedent bidrag til fastlæggelsen af en præcis grænse for, hvilke beføjelser der kan overlades til internationale organisationer.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Afhandlingen undersøger og vurderer herefter i kapitel 5, om visse af de i grundloven indeholdte beføjelser kan siges at være »forfatningsorganiske« i den forstand, at de ikke kan overlades i medfør af grundlovens § 20, på trods af at beføjelserne ud fra en formel betragtning kan siges at tilkomme »ri-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 273 -

...intention at muliggøre væsentlige ændringer i den af grundlovgiver forudsatte institutionelle ramme for det danske statsstyre. Efter en nærmere vurdering af Højesterets afgørelse i Maastricht-sagen opstilles der endvidere en antagelse om, at en beføjelse ikke kan overlades, hvis den udgør et væsentligt led i opretholdelsen af en demokratisk styreform.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...grundlovens § 20 kan ske overladelse af statsministerens beføjelse til at udnævne og afskedige ministre og til i øvrigt at bestemme forretningernes fordeling. Det vurderes derudover, at der ikke kan ske overladelse af statsministerens beføjelse til at udskrive folketingsvalg og af Folketingets beføjelse til at afgøre gyldighed af valg og valgbarhed.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...videre, at der kan ske overladelse af regeringens beføjelse til at tiltale ministre for lovbrud som led i embedsførelsen. Det vurderes dog, at grundlovens § 20 næppe muliggør overladelse af Folketingets tiltalebeføjelse, idet beføjelsen udgør et væsentligt led i opretholdelsen af en national parlamentarisk kontrol. Det vurderes samlet set, at meget taler

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 274 -

...ikke overlades beføjelse til – uden indhentelse af et parlamentarisk samtykke – at rejse strafferetlig tiltale for ytringer omfattet af grundlovens § 57, 2. pkt. Det vurderes slutteligt, at der ikke kan overlades beføjelse til at retsforfølge kongen, men at der principielt kan overlades beføjelse til at retsforfølge øvrige medlemmer af kongehuset.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...lovgivningsområder der skulle kunne overlades, og at udgangspunktet herefter må være, at der kan overlades den lovgivningsbeføjelse, som »rigets myndigheder« besidder i medfør af grundloven. Det vurderes herefter, at der i medfør af grundlovens § 20 kan overlades beføjelse til at ekspropriere, og til at fastsætte nærmere regler om den dømmende magts udø-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 275 -

...budgetbeføjelse. Det vurderes endvidere, at der næppe kan overlades beføjelse til at naturalisere udlændinge og til i øvrigt at fastsætte regler om opnåelse af dansk indfødsret, idet grundlovgiver har forudsat en parlamentarisk kontrol hermed, og idet grundloven tilknytter væsentlige demokratiske rettigheder til personer, der har dansk indfødsret.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...magtmidler i de i grundlovens § 19, stk. 2, omhandlede tilfælde, uden at det kræves, at der skal indhentes et forudgående parlamentarisk samtykke. Det vurderes dog, at meget taler for, at det ikke har været grundlovgivers intention, at der skulle kunne overlades kommandobeføjelser over danske militære styrker til fri anvendelse i væbnede angreb mod fremme-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 276 -

de stater. Det vurderes slutteligt, at regeringens beføjelse til at slå mønt samt til at benåde og give amnesti kan overlades i medfør af grundlovens § 20.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...bag reglerne, ikke undermineres væsentligt ved en overladelse af beføjelserne. Det vurderes slutteligt, at grundlovens § 20 ikke muliggør overladelse af domstolenes beføjelse til at efterprøve lovgivningens indholdsmæssige grundlovsmæssighed, idet beføjelsen næppe kan anses som en beføjelse, der tilkommer »rigets myndigheder« i medfør af grundloven.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...grundlovens § 20 yder lovgiver en vid adgang til at overlade suverænitet, men på samme tid, at grundlovgiver ikke har tilsigtet at give lovgiver en generalfuldmagt. På de områder, hvor en beføjelse ikke er klart omfattet af ordlyden i grundlovens § 20, kan de hensyn, der ligger bag øvrige grundlovsbestemmelser begrunde begrænsninger i overladelseskompetencen

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 277 -

efter grundlovens § 20. Der er generelt tale om vanskelige vurderinger af hensyn til det sparsomme grundlag i forarbejderne.

Læs på Jurabibliotek