- Side 388 -
Mellem formuerettens generalklausul (aftalelovens § 36, jf. ovenfor i kapitel 7) og markedsføringslovens § 3, stk. 1, er der et vist overlapningsområde i forbindelse med erhvervsdrivendes anvendelse af uacceptable aftalevilkår, især i standardaftaler.
(...)
...generalklausulen i aftalelovens § 36, jf. ovenfor i kapitel 7, afsnit 4.10.2. Bedømmelsen efter § 1 afviger imidlertid i princippet fra bedømmelsen efter § 36 ved at være generel og ved at angå det pågældende vilkår som type, dvs. med stillingtagen til, hvilke virkninger det i almindelighed vil have for kunderne, jf. i øvrigt videre nedenfor i afsnit 2.9.
- Side 410 -
...mangelfulde oplysningsgrundlag alene i strid med god markedsføringsskik for nethandel. Der kan imidlertid meget vel tænkes en afsmittende virkning ved den kontraktretlige vurdering af, om forbrugeren bør være bundet af den afgivne ordre. På samme måde kan f.eks. det forhold, at der antages at have fundet vildledning sted (markedsføringslovens § 6), være