Bøger, som nævner Offentlighedsloven § 33

Baggrunden for reglerne om tavshedspligt m.v.

- Side 732 -

...forhold til kredsen af oplysninger, som er omfattet af tavshedspligt. Der er dog muligvis sket en yderst begrænset indskrænkning af området for tavshedspligt vedrørende privatlivets fred i § 27, stk. 1, nr. 1, idet udtrykket »private« har erstattet udtrykket »personlige« i den tidligere gældende bestemmelse i forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 6.

Læs på Jurabibliotek



Samspillet med offentlighedslovens regler

- Side 764 -

...nemlig efter forarbejderne til offentlighedsloven ikke til sigte at influere på bedømmelsen af spørgsmålet om, hvorvidt oplysninger i personalesager er fortrolige og dermed som udgangspunkt omfattet af myndighedernes tavshedspligt efter straffelovens og forvaltningslovens regler herom, jf. FT 1997-98, 2. samling, tillæg A, s. 890, og FOB 2005.253.

Læs på Jurabibliotek



Kontrol og planlægning m.v.

- Side 766 -

...være omfattet af bestemmelsen. Det gælder f.eks. de forskrifter, der nærmere fastsætter retningslinjerne for politiets og toldmyndighedernes fremgangsmåde ved behandlingen af sager om strafbare forhold, samt de dele af skattemyndighedernes årlige ligningsplan, der afslører, hvilke poster der for det pågældende skatteår vil blive lignet individuelt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 767 -

...offentliggørelse af den pågældende planlægning vil kunne lede til, at andre tager forholdsregler af en sådan karakter, at den pågældende offentlige foranstaltning ikke vil kunne gennemføres efter sit formål. Se også vedrørende den nært beslægtede bestemmelse i offentlighedslovens § 33, nr. 2, Offentlighedskommissionens betænkning 1510/2009, s. 673 ff og 718 f.

Læs på Jurabibliotek


Det offentliges økonomiske interesser

...offentlighedsloven § 33, nr. 3, og har navnlig til formål at sikre, at det offentlige på lige fod med private kan hemmeligholde særlige fremstillings‑ eller forretningsmetoder og i øvrigt beskytte den viden (knowhow), som det offentlige er i besiddelse af på det pågældende område, f.eks. med henblik på eventuelt salg til private eller til andre lande.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 768 -

...forhandlingsposition. Efter at aftalen er indgået, vil der derimod ikke i almindelighed være hensyn, der kan begrunde tavshedspligt, medmindre det kan skade en fremtidig forhandlingsposition. Oplysningerne vil da som regel også være undergivet aktindsigt. Se også offentlighedslovens § 33, nr. 3, og Offentlighedskommissionens betænkning 1510/2009, s. 678 ff og 720.

Læs på Jurabibliotek


Forskeres og kunstneres ideer og foreløbige produkter

...enkelte forskers og kunstners karriere ved, at konkurrerende forskere og kunstnere forhindres i at tilegne sig en original idé, ligesom bestemmelsen har til formål at beskytte den enkelte forskers og kunstners faglige anseelse, som ellers kunne lide skade ved offentliggørelse af et foreløbigt forskningsprojekt eller et foreløbigt kunstnerisk produkt.

Læs på Jurabibliotek



Andre private og offentlige interesser

- Side 769 -

Efter § 27, stk. 4, nr. 5, er der endelig tavshedspligt til beskyttelse af private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet. Bestemmelsen svarer til den såkaldte generalklausul om undtagelse af oplysninger fra aktindsigt i offentlighedslovens § 33, nr. 5.

Læs på Jurabibliotek



Oplysninger, som er undergivet aktindsigt

- Side 772 -

...mellem på den ene side undtagelsesbestemmelserne i offentlighedslovens §§ 30-33 og på den anden side afgrænsningen af, hvilke oplysninger der må anses for fortrolige efter forvaltningslovens § 27, stk. 1-4. Denne parallelitet er understreget med offentlighedsloven af 2013 og den samtidigt skete omformulering af § 27 ved lov nr. 683 af 12. juni 2013.

Læs på Jurabibliotek



Pligt til videregivelse

- Side 899 -

...udg., s. 162, men cfr. til dels FOB 1994.86. Har referaterne mistet deres interne karakter, f.eks. fordi de er videregivet til udenforstående, og indeholder referaterne ikke oplysninger, som kan eller skal undtages fra aktindsigt efter offentlighedslovens §§ 30-35, vil der dog næppe være reale grunde til at nægte videregivelse af sådanne dokumenter.

Læs på Jurabibliotek