Bøger, som nævner Offentlighedsloven § 33

Ordregivere omfattet af reglerne om aktindsigt

- Side 734 -

...er oprettet ved lov, visse forsyningsselskaber, visse offentlige selskaber hvor mere end 75 pct. af ejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder, og andre situationer. Det vil således være muligt at opnå aktindsigt i sådanne virksomheders udbudsforretninger på lige fod med ordregivere, der kan anses for en »del af den offentlige forvaltning.«

Læs på Jurabibliotek



Omfanget af aktindsigt

- Side 740 -

...personalesager og førelse af en kalender), finder hovedreglen i offentlighedslovens § 7 anvendelse. Dette indebærer, at enhver har ret til at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en ordregiver som led i en udbudsforretning, medmindre en af de undtagelser, der er nævnt i offentlighedslovens §§ 19-35, finder anvendelse.

Læs på Jurabibliotek



Undtagne dokumenter

- Side 741 -

...udbudssager vil særligt muligheden for at undtage interne dokumenter (afsnit 4.2.1) samt brevveksling med advokater efter offentlighedslovens § 27, nr. 4 (afsnit 4.2.2) være relevante for ordregiveren at overveje. Uanset at et dokument kan undtages fra aktindsigt, skal ordregiveren give aktindsigt i faktiske oplysninger og eksterne faglige vurderinger.

Læs på Jurabibliotek



Undtagne oplysninger

- Side 748 -

...bestemmelse giver generelt mulighed for at undtage oplysninger fra adgangen til aktindsigt, hvor undtagelsen er nødvendig af hensyn til det offentliges økonomiske interesser (se afsnit 4.3.2.2). 31 31. Offentlighedslovens øvrige undtagelser vil ikke blive omtalt nærmere her, se f.eks. Mohammed Ahsan »Offentlighedsloven med kommentarer« Djøf Forlag 2020.

Læs på Jurabibliotek



Det offentliges økonomiske interesser

- Side 759 -

Retten til aktindsigt kan endvidere begrænses efter offentlighedslovens § 33, nr. 3, i det omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...udbud skulle sikre den højeste pris på aftalen. Ombudsmanden udtalte derimod, at en betingelse for at anvendelse bestemmelsen er, at der skal være en »nærliggende fare for, at de pågældende interesser vil lide skade«, samt at forvaltningsmyndigheden nærmere konkretiserer de forhold, der medfører, at der foreligger et sådant hensyn til det offentliges

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 762 -

...henseende allerede derfor ikke kan anses for at være nærliggende risiko. Der er derfor ikke grundlag for i medfør af bestemmelsen i offentlighedslovens § 33, nr. 3, at undtage disse oplysninger fra aktindsigt. Af samme grunde finder klagenævnet, at der ikke er grundlag for at undtage de nævnte gevinstberegninger i medfør af den nævnte bestemmelse.«

Læs på Jurabibliotek


Meroffentlighed

Offentlighedslovens § 14 indeholder et krav om, at myndigheden skal overveje meroffentlighed. I forbindelse med en anmodning om aktindsigt skal ordregiveren og klagenævnet således overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af offentlighedslovens §§ 23-35.

Læs på Jurabibliotek