- Side 328 -
...oplysninger kommer fra personalesager. Ombudsmanden udtalte desuden, at der skal foretages en konkret vurdering af, om der foreligger så væsentlige hensyn til offentlige og private interesser, at hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet. Det skulle også indgå i vurderingen, at de omhandlede konkrete personalesager var offentligt kendte.
- Side 338 -
...hensyn til det offentliges økonomiske interesser, 454 454. Se nedenfor under afsnit 3.3.2. og endelig vurderes undtagelsen i § 33, stk. 1, nr. 5 om private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet at kunne have særlig betydning i en virksomheds kontekst. 455 455. Se nedenfor under afsnit 3.3.3.
- Side 344 -
...beskyttelse af væsentlige hensyn til det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed. Bestemmelsen anvendes bl.a. i forbindelse med det offentliges kontraktindgåelser. Bestemmelsen vil derfor være værd at overveje ved anmodning om aktindsigt i udbudsforretninger, dog må anvendelsen være meget begrænset.
- Side 345 -
Bestemmelsen i offentlighedslovens § 33, nr. 4, er en såkaldte generalklausul med et ganske snævert anvendelsesområde og forudsættes alene anvendt, hvor hemmeligholdelse af hensyn til offentlige eller private interesser er klart påkrævet.
- Side 347 -
Offentlighedslovens § 14 indeholder et krav om at overveje meroffentlighed. I forbindelse med en anmodning om aktindsigt skal myndigheden overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af offentlighedslovens §§ 23-35.