Idet stk. 2 i § 1 er ophævet, jf. § 1, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 1659 af 18/12 2018, skal henvisningerne være til stk. 2 og stk. 3 i stedet for til stk. 3 og stk. 4. Kontrollen med overholdelse af de bestemmelser, der er nævnt i færdselslovens § 121, stk. 1, kan foruden af politiet varetages af vejmyndigheden, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 2 De kommunale vejmyndigheder kan ikke varetage kontrollen uden Vejdirektoratets tilladelse.
Stk. 3 Kontrollen med overholdelse af færdselslovens § 28, stk. 2, varetages alene af politiet.
Pålæg af standsnings- og parkeringsafgift skal ske ved en skriftlig meddelelse, som indeholder oplysninger, der er angivet i bilag 1.
Afgifter pålagt af vejmyndigheden opkræves af vejmyndigheden og inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden.
Indtægter fra parkeringskontrol, som udføres af kommunale vejmyndigheder i henhold til tilladelse efter § 1, stk. 3, fordeles ligeligt mellem Rigspolitiet og den vejmyndighed, der udfører kontrollen, jf. dog stk. 2, medmindre der foreligger særlige omstændigheder, som tilsiger en anden fordeling, og dette konkret aftales mellem transport-, bygnings- og boligministeren og vejmyndigheden.
Stk. 2 Indtægter fra standsnings- og parkeringsafgifter pålagt udenlandsk indregistrerede køretøjer tilfalder den vejmyndighed, som udfører kontrollen, når sådanne indtægter først er modtaget efter gennemførsel af rykkerprocedure.
Kommunale vejmyndigheder som udfører parkeringskontrol, jf. § 1, stk. 1, indsender hvert år inden 1. april en opgørelse til Vejdirektoratet over antallet af pålagte afgifter i det foregående år.
Stk. 2 Den opgørelse, der er nævnt i stk. 1, skal indeholde oplysninger om:
-
1) Det samlede antal pålagte afgifter.
-
2) Antallet af afgifter, der er fremført indsigelser mod.
-
3) Antallet af afgifter, der er frafaldet af vejmyndigheden som følge af fremførte indsigelser.
-
4) Antallet af afgifter, der er sendt til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden.