- Side 29 -
...uafhængighed, jf. herved Revisorlovens § 24. I praksis er forannævnte muligheder, der blev en realitet i forbindelse med reformen i 2003, dog kun blevet benyttet i begrænset omfang, om end det stadig oftere ses, at revisorer, der har taget en »tidlig« pensionering, i et vist omfang fungerer som bestyrelsesmedlemmer, herunder især i finansielle virksomheder.
(...)
...Når henses til den i Revisorlovens § 24 – i øvrigt – meget omfattende regulering af tilfælde, hvor der er et direkte forbud mod ansættelse m.m., kan dette umiddelbart forekomme overraskende, men i praksis synes det ikke at have givet anledning til væsentlige problemer i perioden siden 2003, hvor bestemmelsen blev indført. Om betydningen – i en er-
- Side 32 -
Kravet om kvalitetskontrol skal ses i sammenhæng med de øvrige bestemmelser i Revisorloven, herunder revisionsvirksomhedens forpligtelse til at udarbejde retningslinjer vedrørende uafhængighed, jf. Revisorlovens § 24, stk. 6.
- Side 36 -
For samtlige ovennævnte opgaver gælder det, at revisor skal være opmærksom på Revisorlovens § 24 og de deraf følgende krav til revisors uafhængighed, når denne handler som offentlighedens tillidsrepræsentant ved afgivelse af erklæringer med høj eller begrænset grad af sikkerhed – herunder især i relation til risikoen for såkaldt selvrevision.
- Side 54 -
...en række punkter identisk med den af Revisorloven følgende retsstilling, herunder eksempelvis i forhold til Revisorlovens § 24 om kravene til revisors uafhængighed ved påtegning inden for Revisorlovens område. De Etiske Regler er imidlertid gældende for revisors virke i enhver henseende, uanset om dette er inden eller uden for Revisorlovens område.