Bøger, som nævner Revisorloven § 24

I hvilke situationer – omfattet af Revisorloven – handler revisor ikke som offentlighedens tillidsrepræsentant, jf. herved Revisorlovens § 1, stk. 3, jf. § 16, stk. 3

- Side 159 -

litetskontrol ikke i denne situation. Endvidere er der heller intet krav om, at revisor skal være uafhængig, men revisor skal som ovenfor nævnt anføre i erklæringen, såfremt han ikke er uafhængig i henhold til Revisorlovens § 24.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 160 -

fremt revisor ikke anføre noget herom i erklæringen, opfylder revisor kravene til uafhængighed til offentlighedens tillidsrepræsentant, jf. Revisorlovens § 24, uanset at revisor ikke handler som sådan, men alene afgiver en erklæring uden sikkerhed.

Læs på Jurabibliotek



Uafhængigheds- og habilitetskravene til revisor som offentlighedens tillidsrepræsentant

- Side 161 -

...og i øvrigt en uændret dansk retstilstand i forhold til RL 2003. 18 18. Bortset fra, at det følger af Revisorloven, at en revisor, der foretager revision i en virksomhed af offentlig interesse, jf. Revisorlovens § 21, stk. 3, ikke kan tage ansættelse i en ledende stilling i den pågældende virksomhed før tidligst 2 år efter fratrædelse som revisor.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 162 -

Endvidere har man i Revisorloven valgt at tage udgangspunkt i et konkret uafhængighedskrav, jf. herved Revisorlovens § 24, stk. 1:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 163 -

Revisor vil således altid være inhabil – og dermed forpligtet til konkret at afstå fra at handle som offentlighedens tillidsrepræsentant – i en række situationer, der følger af Revisorlovens § 24, stk. 2 og 3, der har følgende ordlyd:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 164 -

»§ 2. Trusler, som nævnt i § 1, stk. 1, foreligger altid, jf. revisorlovens § 24, stk. 2, når:

Læs på Jurabibliotek



Kreditgivning på baggrund af et revideret regnskab/årsrapport

- Side 237 -

...uafhængighedsvurdering. Kreditgiver kan i den forbindelse gøre gældende, at man i så fald ikke ville have ydet kredit på baggrund af den upåtegnede årsrapport, men argumentationen forudsætter, dels at dette også rent faktisk ville være tilfældet, dels at årsrapporten ikke blot var blevet påtegnet af en anden revisor, men i øvrigt med uændret påtegningsordlyd.

Læs på Jurabibliotek



Tilfælde hvor revisor ikke optræder som offentlighedens tillidsrepræsentant, men afgiver påtegning uden sikkerhed, jf. Revisorlovens § 16, stk. 3, jf. § 1, stk. 3, dvs. i forbindelse med påtegning om assistance og bistand m.m. til kunden

- Side 268 -

...at det krav, der gælder til uafhængighed – jf. Revisorlovens § 24 – ved revisors afgivelse af erklæringer med sikkerhed efter § 1, stk. 2, i loven, ikke gælder ved revisors afgivelse af erklæringer uden sikkerhed, men såfremt revisor ikke er uafhængig i forbindelse med afgivelse af erklæring uden sikkerhed, skal dette fremgå af erklæringens ordlyd.

Læs på Jurabibliotek



Opsummering

- Side 275 -

...forsikring (§ 3, stk. 1, nr. 6), indrapportering af mulig økonomisk kriminalitet (§ 22), reglerne om revisors tavshedspligt (§ 30), reglerne om disciplinæransvar for Revisornævnet og strafansvar (§§ 43-46 og § 54, stk. 4, 1. pkt.), men revisor er derimod ikke i relation til erklæringer uden sikkerhed omfattet af Revisorlovens krav om kvalitetskontrol.

Læs på Jurabibliotek