- Side 92 -
...i konflikt med funktionen som offentlighedens tillidsrepræsentant, må det antages, at revisor i visse tilfælde kan blive pålagt en vis bevisbyrde for, at dette ikke har haft nogen skadegørende virkning for klienten (og/eller tredjemand), eftersom der i så fald er tale om en overtrædelse af uafhængigheds/habilitetsbestemmelsen i Revisorlovens § 24.
- Side 104 -
...med afgivelse af erklæringer uden sikkerhed, jf. Revisorlovens § 1, stk. 3, jf. § 16, stk. 3, handle med den fornødne omhu og professionel kompetence, herunder angive i erklæringen, såfremt revisor ikke er uafhængig ved afgivelsen af erklæring uden sikkerhed, jf. Revisorlovens § 24. Revisor handler her ikke som offentlighedens tillidsrepræsentant.
(...)
- Side 113 -
...meget begrænsede. Dels fordi de som udgangspunkt vil være begrænsede ved revisors afgivelse af erklæringer uden sikkerhed, dels fordi det yderligere konkret er anført i påtegningen, at revisor ikke er uafhængig. Omvendt, såfremt revisor ikke har anført dette, kan tredjemand gå ud fra, at revisor opfylder Revisorlovens § 24’s krav til uafhængighed.
- Side 147 -
omfattet af de samme krav som dem, der gælder, når revisor handler i egenskab af offentlighedens tillidsrepræsentant, om end revisor også ved afgivelse af erklæringer uden sikkerhed – men her alene som deklaratorisk udgangspunkt – skal iagttage Revisorlovens § 24 om revisors uafhængighed.