Investeringsscreeningsloven Kapitel 3 a

Denne konsoliderede version af investeringsscreeningsloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om screening af visse udenlandske direkte investeringer m.v. i Danmark (investeringsscreeningsloven)

Lov nr. 842 af 10. maj 2021,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1256 af 27. oktober 2023

Kapitel 3 a Procedurer for ansøgning om tilladelse til udenlandske direkte investeringer og særlige økonomiske aftaler samt anmeldelse af udenlandske direkte investeringer og særlige økonomiske aftaler
§ 14a

Erhvervsstyrelsen træffer afgørelse om tilladelse i sager indgivet efter §§ 5, 7, 9 a eller 9 b og godkendelse af anmeldelser i sager indgivet efter §§ 10 eller 11, hvis det ansøgte eller anmeldte forhold ikke kan udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden. Tilladelse eller godkendelse efter 1. pkt. kan gives på nærmere vilkår, jf. § 16, stk. 1.

Stk. 2 Er en ansøgning efter §§ 5, 7, 9 a eller 9 b eller en anmeldelse efter §§ 10 eller 11 forelagt for erhvervsministeren efter § 32, stk. 1, kan ministeren give tilladelse eller godkendelse efter stk. 1.

Stk. 3 Tilladelse til ansøgninger efter §§ 9 a eller 9 b kan betinges af, at udvalgte underleverandører, der anvendes til opfyldelse af kontrakten, efter at tilladelsen er udstedt, skal godkendes, når disse ikke kendes på tidspunktet for en fuldstændigt oplyst ansøgning, jf. § 14 b, stk. 2, 2. pkt., eller stk. 3, 3. pkt. Den faseopdelte sagsbehandling og fristerne herfor i § 14 b, stk. 2-6, finder tilsvarende anvendelse, for så vidt angår godkendelse af underleverandører efter 1. pkt.

Stk. 4 Forpligtelsen til at ansøge om godkendelse efter stk. 3 påhviler den kontraktpart eller deltager, der har opnået en betinget tilladelse efter § 14 a, stk. 1 eller 2.

§ 14b

Erhvervsstyrelsen undersøger ud fra en faseopdelt sagsbehandling, om det ansøgte eller anmeldte i henhold til denne lov kan udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden.

Stk. 2 Fase 1 indledes på baggrund af ansøgning om tilladelse efter §§ 5, 7, 9 a eller 9 b eller anmeldelse om godkendelse efter §§ 10 eller 11. Erhvervsstyrelsen meddeler ansøger eller anmelder, når ansøgningen er fuldstændigt oplyst med henblik på fase 1-screening. Fase 1-screeningen kan afsluttes med en afgørelse om tilladelse eller godkendelse efter § 14 a, stk. 1, eller ved at sagen overgår til fase 2-screening efter stk. 3 og 4.

Stk. 3 Kan det ansøgte eller anmeldte ikke tillades eller godkendes efter stk. 2, indledes en fase 2-screening. Erhvervsstyrelsen kan anmode ansøger eller anmelder om supplerende oplysninger til brug for fase 2-screeningen. Erhvervsstyrelsen meddeler ansøger eller anmelder, når ansøgningen eller anmeldelsen er fuldstændigt oplyst med henblik på fase 2-screening.

Stk. 4 Fase 2-screeningen efter stk. 3 kan afsluttes med en afgørelse efter § 14 a, stk. 1, 1. pkt., med en meddelelse fra Erhvervsstyrelsen om at indlede forhandlinger med ansøger eller anmelder om vilkår efter § 16, stk. 1, eller med, at ansøgningen eller anmeldelsen skal forelægges for erhvervsministeren efter § 32, stk. 1.

Stk. 5 Fase 1 skal være afsluttet senest 45 kalenderdage efter Erhvervsstyrelsens meddelelse til ansøger eller anmelder om, at ansøgningen eller anmeldelsen er fuldstændigt oplyst, jf. stk. 2, 2. pkt.

Stk. 6 Fase 2 skal være afsluttet senest 125 kalenderdage efter Erhvervsstyrelsens meddelelse til ansøger eller anmelder om, at fase 2-screening indledes, jf. stk. 3, 3. pkt. I de tilfælde, hvor Erhvervsstyrelsen anmoder ansøger eller anmelder om supplerende oplysninger efter stk. 3, 2. pkt., regnes de 125 kalenderdage fra Erhvervsstyrelsens meddelelse til ansøger eller anmelder om, at de supplerende oplysninger er fuldstændige.

§ 14c

Erhvervsstyrelsen kan kræve alle oplysninger fra ansøger eller anmelder, som er nødvendige for at vurdere, om det ansøgte eller anmeldte kan udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden. Hvis de krævede oplysninger ikke udleveres til Erhvervsstyrelsen eller ikke er bekræftet af en godkendt revisor efter stk. 5, kan styrelsen meddele ansøger eller anmelder, at ansøgningen eller anmeldelsen ikke kan behandles på det foreliggende grundlag.

Stk. 2 Erhvervsstyrelsen kan endvidere indhente oplysninger hos relevante parter, herunder fra den danske virksomhed eller enhed, der er omfattet af regler fastsat i medfør af § 3, stk. 3, med henblik på bl.a. at verificere oplysninger fra ansøger eller anmelder eller indhente oplysninger om den danske virksomhed eller enhed, herunder om ledelsesstruktur og forretningsområder.

Stk. 3 Ved ansøgning om tilladelse efter §§ 9 a og 9 b kan Erhvervsstyrelsen for underleverandører, der forventes anvendt til opfyldelse af kontrakten, kræve oplysning om navn, kontaktoplysninger og oplysning om juridisk repræsentant.

Stk. 4 Andre oplysninger, som Erhvervsstyrelsen har modtaget eller indhentet, kan indgå i undersøgelser efter § 14 b, stk. 2-4, herunder oplysninger modtaget i forbindelse med koordinering af screening af udenlandske investeringer i EU efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/452 af 19. marts 2019 om et regelsæt for screening af udenlandske direkte investeringer i Unionen med senere ændringer, jf. § 23, stk. 1.

Stk. 5 Erhvervsstyrelsen kan stille krav om, at afgivne oplysninger efter stk. 1 og 3 eller regler udstedt i medfør af denne lov ledsages af en erklæring fra en revisor, der er godkendt efter revisorloven, om rigtigheden af disse oplysninger. Den, der afgiver en erklæring efter 1. pkt., skal i erklæringen bekræfte at være uafhængig af ansøger eller anmelder.

Stk. 7 Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om betaling af gebyr for administrationen af reglerne om ansøgning om tilladelse og anmeldelse om godkendelse efter loven.

§ 14d

Har en virksomhed omfattet af § 2, stk. 2-4, eller en enhed omfattet af regler fastsat i medfør af § 2, stk. 5, fået tilladelse til en udenlandsk direkte investering eller en særlig økonomisk aftale efter § 14 a, stk. 1 og 2, og sker der efterfølgende ændringer af, hvem der har kontrol med eller betydelig indflydelse på virksomheden eller enheden, skal virksomheden eller enheden have en ny tilladelse.

Stk. 2 Erhvervsstyrelsen kan ændre eller tilbagekalde en afgørelse efter § 14 a, stk. 1 eller 2, i følgende tilfælde:

  • 1) Afgørelsen er truffet på grundlag af urigtige eller vildledende oplysninger fra parterne i sagen.

  • 2) Parterne i afgørelsen overholder ikke aftalte eller fastsatte vilkår.

  • 3) Parterne i afgørelsen overholder ikke pligten til at ansøge om tilladelse ved forøgelse af andelen i virksomheden efter § 5, stk. 4.

  • 4) Parterne i afgørelsen overholder ikke pligten til at indsende en årlig redegørelse, jf. § 16, stk. 2, eller § 17, stk. 2.

  • 5) Parterne i afgørelsen overholder ikke pligten til at ansøge om godkendelse af underleverandører, der tilføjes, efter at tilladelsen er udstedt, jf. § 14 a, stk. 4.

Stk. 3 I tilfælde af at ændrede forhold medfører alvorlige trusler mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden, kan erhvervsministeren tilbagekalde en tilladelse eller en godkendelse efter § 14 a, stk. 1 eller 2.