Radiofrekvensloven Kapitel 3

Denne konsoliderede version af radiofrekvensloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om radiofrekvenser

Lov nr. 475 af 12. juni 2009,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1109 af 17. september 2025

Kapitel 3 1 Tilladelse til frekvensanvendelse
Krav om tilladelse
§ 6

Anvendelse af radiofrekvenser kan alene ske på grundlag af tilladelse udstedt af Digitaliseringsstyrelsen, jf. dog stk. 2-6.

Stk. 2 Digitaliseringsstyrelsen fastsætter regler om, at visse radiofrekvenser kan anvendes uden tilladelse, og fastsætter regler for denne anvendelse.

Stk. 3 Anvendelse af radiofrekvenser i radioanlæg, der alene er indrettet til modtagelse af radiofrekvenser, kan ske uden tilladelse.

Stk. 4 Ministeren for digitalisering kan efter forhandling med forsvarsministeren fastsætte regler om forsvarets anvendelse af radiofrekvenser, herunder at forsvarets anvendelse af radiofrekvenser kan ske uden tilladelse.

Stk. 5 I den seneste lovbekendtgørelse på retsinformation (LBK nr 1100 af 10/08/2016), er henvisningen til § 791 c i retsplejeloven ved en fejl blevet ændret til § 791 c, stk. 1 i retsplejeloven.
Vi har selvfølgelig beholdt den korrekte henvisning i vores version.
Politiet kan anvende radiofrekvenser uden tilladelse med henblik på at forstyrre eller afbryde radio- og telekommunikation m.v. som led i indgreb foretaget i medfør af § 791 c i lov om rettens pleje.

Stk. 6 Amerikanske styrker kan anvende radiofrekvenser uden tilladelse i forbindelse med deres opgavevaretagelse efter bilag 1 til lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater m.v.

Udstedelse af tilladelser, efterhånden som ansøgninger herom modtages
§ 7

Digitaliseringsstyrelsen udsteder tilladelser til at anvende radiofrekvenser, efterhånden som ansøgninger herom modtages.

Stk. 2 I tilfælde af modtagelse af flere ansøgninger til samme radiofrekvenser på samme dag, og hvor der i øvrigt ikke foreligger frekvensknaphed efter stk. 6, udstedes tilladelse efter lodtrækning. Hvis en af disse ansøgninger til samme radiofrekvenser indgives af en eksisterende indehaver af tilladelse til at anvende de ansøgte radiofrekvenser, vil denne ansøgning blive betragtet som modtaget først efter stk. 1.

Stk. 3 Hvis Digitaliseringsstyrelsen modtager en eller flere ansøgninger om tilladelse til at anvende radiofrekvenser, der på ansøgningstidspunktet er omfattet af en allerede udstedt tilladelse, men hvor der i øvrigt ikke foreligger frekvensknaphed efter stk. 6, giver Digitaliseringsstyrelsen den eksisterende tilladelsesindehaver meddelelse om modtagelsen. Den eksisterende tilladelsesindehaver vil herefter inden for en frist fastsat af Digitaliseringsstyrelsen kunne ansøge om en fornyelse af den eksisterende tilladelse. Den eksisterende tilladelsesindehavers ansøgning indgivet inden for den fastsatte frist vil blive betragtet som modtaget først efter stk. 1.

Stk. 4 Digitaliseringsstyrelsen afviser en ansøgning om tilladelse til at anvende radiofrekvenser, der på ansøgningstidspunktet er omfattet af en allerede udstedt tilladelse, hvis Digitaliseringsstyrelsen modtager ansøgningen tidligere end 2 år før udløbet af tilladelsen til at anvende de pågældende radiofrekvenser. Digitaliseringsstyrelsen afviser endvidere en ansøgning om tilladelse til at anvende radiofrekvenser, der ikke anvendes på ansøgningstidspunktet, hvis Digitaliseringsstyrelsen modtager ansøgningen, tidligere end 3 måneder før den pågældende tilladelse ønskes udstedt.

Stk. 5 Digitaliseringsstyrelsen kan udsætte udstedelse af tilladelser efter stk. 1 med henblik på at undersøge, om der foreligger frekvensknaphed efter stk. 6.

Stk. 6 Frekvensknaphed foreligger, når Digitaliseringsstyrelsen konstaterer, at der er mere end én ansøger til den eller de samme radiofrekvenser i et givent geografisk område, og hvor Digitaliseringsstyrelsen derfor ikke vil kunne imødekomme alle modtagne ansøgninger, herunder ved at angive muligheder for at anvende radiofrekvenser, som efter Digitaliseringsstyrelsens vurdering er substituerbare i forhold til de ansøgte radiofrekvenser. Frekvensknaphed foreligger tillige, når Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at efterspørgslen efter radiofrekvenser i et givent geografisk område ikke kan forventes at ville kunne imødekommes inden for et kortere tidsrum, herunder ved at angive muligheder for at anvende radiofrekvenser, som efter Digitaliseringsstyrelsens vurdering er substituerbare i forhold til de ansøgte radiofrekvenser.

§ 7a

I tilfælde af manglende efterspørgsel på harmoniserede radiofrekvenser kan Digitaliseringsstyrelsen udstede tilladelse i medfør af § 7, stk. 1, til at anvende radiofrekvenserne på andre tekniske vilkår end de harmoniserede tekniske vilkår, når følgende er opfyldt:

  • 1) Digitaliseringsstyrelsen har konstateret den manglende efterspørgsel på baggrund af en offentlig høring over interessen for at anvende de pågældende radiofrekvenser på de harmoniserede tekniske vilkår og af en fremadrettet vurdering af efterspørgslen.

  • 2) Anvendelse af de pågældende radiofrekvenser på andre tekniske vilkår end de harmoniserede tekniske vilkår hindrer ikke tilgængeligheden til eller anvendelsen af de pågældende radiofrekvenser på de harmoniserede tekniske vilkår i andre EU-medlemsstater.

  • 3) Digitaliseringsstyrelsen tager ved vurderingen hensyn til den langsigtede tilgængelighed til og anvendelse af de pågældende radiofrekvenser og til de stordriftsfordele, som kan følge af anvendelsen af radiofrekvenserne på de harmoniserede tekniske vilkår.

Stk. 2 Digitaliseringsstyrelsen vurderer regelmæssigt på baggrund af stk. 1 eller i øvrigt på baggrund af en ansøgning om tilladelse til at anvende radiofrekvenserne på de harmoniserede tekniske vilkår, om der kan udstedes tilladelser til at anvende radiofrekvenserne til et andet formål end det harmoniserede formål.

Fremlysning af radiofrekvenser
§ 8

Digitaliseringsstyrelsen kan iværksætte en fremlysning af radiofrekvenser til brug for undersøgelsen af, om der foreligger frekvensknaphed efter § 7, stk. 6.

Stk. 2 På baggrund af Digitaliseringsstyrelsens fremlysning af radiofrekvenser efter stk. 1 kan interesserede parter indgive en ansøgning til Digitaliseringsstyrelsen, jf. stk. 3 og 4.

Stk. 3 Ved iværksættelse af fremlysning af radiofrekvenser beslutter Digitaliseringsstyrelsen,

  • 1) hvilke oplysninger ansøgninger efter stk. 2 skal indeholde, og

  • 2) ansøgningsfristen.

Stk. 4 Ansøgninger efter stk. 2 skal ledsages af et depositum. Digitaliseringsstyrelsen fastsætter nærmere regler om størrelse af depositum, procedure for indbetaling, herunder dokumentation herfor, og tilbagebetaling og forrentning af indbetalt depositum.

Stk. 5 Ansøgninger om tilladelse til at anvende radiofrekvenser, som modtages, inden fremlysning af de pågældende radiofrekvenser er iværksat, bortfalder, hvis Digitaliseringsstyrelsen efter udsættelse af udstedelse af tilladelser, jf. § 7, stk. 5, iværksætter fremlysning af de pågældende radiofrekvenser. Ved iværksættelse af fremlysningen underretter Digitaliseringsstyrelsen sådanne ansøgere om, at der skal indgives nye ansøgninger efter stk. 2 i forbindelse med fremlysningen.

Stk. 6 Digitaliseringsstyrelsen afviser ansøgninger, som ikke opfylder de krav, som er nævnt i stk. 3 og 4.

Stk. 7 Hvis Digitaliseringsstyrelsen efter afsluttet fremlysning af radiofrekvenser konstaterer, at der ikke foreligger frekvensknaphed, jf. § 7, stk. 6, udsteder Digitaliseringsstyrelsen tilladelse til at anvende de af fremlysningen omfattede radiofrekvenser i henhold til de ansøgninger, som ikke er blevet afvist efter stk. 6.

Udstedelse af tilladelser i tilfælde af frekvensknaphed og med henblik på varetagelse af væsentlige samfundsmæssige hensyn
§ 9

Ministeren for digitalisering træffer beslutning om tildelingsmetode, når Digitaliseringsstyrelsen har konstateret, at der er frekvensknaphed, jf. § 7, stk. 6, og at udstedelse af tilladelse er omfattet af regler fastsat i medfør af § 3, stk. 2.

Stk. 2 Ministeren for digitalisering træffer efter stk. 1 beslutning om, hvorvidt Digitaliseringsstyrelsen som grundlag for udstedelse af tilladelser skal

  • 1) afholde auktion efter reglerne i § 10,

  • 2) gennemføre offentligt udbud efter reglerne i § 11 eller

  • 3) udstede tilladelser, efterhånden som ansøgninger herom modtages, jf. § 7, stk. 1.

Stk. 3 Hvis ministeren for digitalisering efter stk. 2, nr. 1 eller 2, beslutter, at Digitaliseringsstyrelsen skal afholde auktion eller gennemføre offentligt udbud, træffer ministeren for digitalisering beslutning om,

  • 1) hvorvidt der er særlige hensyn, som skal varetages ved auktionen eller udbuddets gennemførelse,

  • 2) hvilke radiofrekvenser og opdeling heraf der skal være omfattet af auktionen, eller typer og antal af tilladelser, der skal være omfattet af udbuddet,

  • 3) minimumskrav,

  • 4) minimumsbudsum og mindstepris ved afholdelse af auktion,

  • 5) udelukkelse fra auktionen eller udbuddet,

  • 6) begrænsning i tilladelsesindehaveres adgang til at disponere over tilladelser udstedt på baggrund af auktionen eller udbuddet i forhold til aktører udelukket efter nr. 5 og

  • 7) de kriterier, der kan tillægges vægt ved vurdering af de indkomne tilbud ved gennemførelse af udbud.

§ 10

For auktioner, hvorved der skal varetages væsentlige samfundsmæssige hensyn på baggrund af beslutning truffet efter § 9, træffer Digitaliseringsstyrelsen nærmere beslutning om gennemførelse af auktionen og om vilkår i tilladelser, der udstedes på baggrund af auktionen.

Stk. 2 Digitaliseringsstyrelsens beslutning efter stk. 1 kan omfatte

  • 1) auktionsdesign, herunder auktionsformat og frekvenslofter, auktionsmaterialet, afholdelse af auktionen og forudsætninger for deltagelse i auktionen,

  • 2) depositum og bankgaranti,

  • 3) retningslinjer med henblik på at imødegå en adfærd fra budgiverne, der kan begrænse eller har til formål at begrænse konkurrencen i forbindelse med auktionen,

  • 4) fraskrivning af retten til at kræve anden form for erstatning end pengekrav,

  • 5) erstatning og sanktioner for overtrædelse af regler fastsat for auktionen i form af bortvisning fra auktionen, tilbagekaldelse af allerede udstedte tilladelser og bod, og

  • 6) at deltagerne i auktionen skal betale for de omkostninger, der er forbundet med Digitaliseringsstyrelsens forberedelse og afholdelse af auktionen samt udstedelsen af tilladelserne.

Stk. 3 Digitaliseringsstyrelsens beslutning om vilkår i tilladelser, der udstedes på baggrund af auktionen, kan ud over vilkår som nævnt i stk. 2, nr. 5, § 9, stk. 3, nr. 3 og 6, og § 14 omfatte

  • 1) varighed og fornyelse af tilladelserne,

  • 2) anvendelse af de radiofrekvenser, der er omfattet af tilladelserne, inden en nærmere fastsat dato,

  • 3) vilkår for betaling for tilladelserne, herunder betaling i forbindelse med eventuel efterfølgende overdragelse, og

  • 4) at § 23, stk. 1, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, og § 24, stk. 1, i en nærmere afgrænset periode ikke finder anvendelse på tilladelser udstedt efter auktion.

Stk. 4 Digitaliseringsstyrelsen udsteder tilladelser efter at have afholdt auktion som nævnt i stk. 1. Digitaliseringsstyrelsen fastsætter vilkår i tilladelserne i overensstemmelse med de beslutninger, der er truffet om auktionen, jf. stk. 1 og § 9 stk. 3, nr. 3 og 6. Digitaliseringsstyrelsen kan endvidere fastsætte vilkår efter § 14 i tilladelserne.

§ 11

For offentligt udbud, som gennemføres på baggrund af beslutning herom efter § 9, træffer Digitaliseringsstyrelsen nærmere beslutning om gennemførelse af det offentlige udbud og om vilkår i tilladelser, der udstedes på baggrund af det offentlige udbud.

Stk. 2 Digitaliseringsstyrelsens beslutning efter stk. 1 kan omfatte

  • 1) udbudsformen, herunder afholdelse af en interessetilkendegivelsesrunde, udbudsmaterialet, gennemførelse af udbuddet og forudsætninger for deltagelse i udbuddet,

  • 2) fordeling af tilladelserne,

  • 3) retningslinjer med henblik på at imødegå en adfærd fra tilbudsgiverne, der kan begrænse eller har til formål at begrænse konkurrencen i forbindelse med udbuddet,

  • 4) erstatning og sanktioner for overtrædelse af regler fastsat for udbuddet i form af bortvisning fra udbuddet, tilbagekaldelse af allerede udstedte tilladelser og bod,

  • 5) at deltagerne i det offentlige udbud skal betale for de omkostninger, der er forbundet med Digitaliseringsstyrelsens forberedelse og gennemførelse af udbuddet samt udstedelsen af tilladelserne, og

  • 6) depositum og bankgaranti.

Stk. 3 Digitaliseringsstyrelsens beslutning om vilkår i tilladelser, der udstedes på baggrund af et gennemført offentligt udbud, kan ud over vilkår som nævnt i stk. 2, nr. 4, § 9, stk. 3, nr. 3 og 6, og § 14 omfatte

  • 1) varighed og fornyelse af tilladelserne,

  • 2) anvendelse af de radiofrekvenser, der er omfattet af tilladelserne, inden en nærmere fastsat dato,

  • 3) at § 23, stk. 1, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, og § 24, stk. 1, i en nærmere afgrænset periode ikke finder anvendelse på tilladelser udstedt efter offentligt udbud, og

  • 4) vilkår på baggrund af de tilbud, der afgives, hvis antallet af disse tilbud svarer til eller overstiger det antal tilladelser, der udbydes.

Stk. 4 Digitaliseringsstyrelsen udsteder tilladelser efter at have gennemført offentligt udbud som nævnt i stk. 1. Digitaliseringsstyrelsen fastsætter vilkår i tilladelserne i overensstemmelse med de beslutninger, der er truffet om udbuddet, jf. stk. 1 og § 9, stk. 3, nr. 3 og 6. Digitaliseringsstyrelsen kan endvidere fastsætte vilkår efter § 14 i tilladelserne.

Anden udstedelse af tilladelser i tilfælde af frekvensknaphed
§ 12

I tilfælde af frekvensknaphed, jf. § 7, stk. 6, hvor der ikke i henhold til regler fastsat i medfør af § 3, stk. 2, skal varetages væsentlige samfundsmæssige hensyn, afholder Digitaliseringsstyrelsen auktion.

Stk. 2 I forbindelse med afholdelse af auktionen kan Digitaliseringsstyrelsen træffe beslutning om,

  • 1) hvilke radiofrekvenser og opdeling heraf der skal være omfattet af auktionen,

  • 2) auktionsdesign, herunder auktionsformat og frekvenslofter, auktionsmaterialet, afholdelse af auktionen og forudsætningerne for deltagelse i auktionen,

  • 3) depositum og bankgaranti,

  • 4) minimumsbudsum og mindstepris,

  • 5) retningslinjer med henblik på at imødegå en adfærd fra budgiverne, der kan begrænse eller har til formål at begrænse konkurrencen i forbindelse med auktionen,

  • 6) fraskrivning af retten til at kræve anden form for erstatning end pengekrav,

  • 7) erstatning og sanktioner for overtrædelse af regler fastsat for auktionen i form af bortvisning fra auktionen, tilbagekaldelse af allerede udstedte tilladelser og bod, og

  • 8) at deltagerne i auktionen skal betale for de omkostninger, der er forbundet med Digitaliseringsstyrelsens forberedelse og afholdelse af auktionen samt udstedelsen af tilladelserne.

Stk. 3 I forbindelse med afholdelse af auktionen kan Digitaliseringsstyrelsen ud over vilkår som nævnt i stk. 2, nr. 7, og § 14 træffe beslutning om fastsættelse af vilkår i tilladelser, der udstedes på baggrund af auktionen, om varighed og fornyelse af tilladelserne, om anvendelse af de radiofrekvenser, der er omfattet af tilladelserne, inden en nærmere fastsat dato og om betaling for tilladelserne, herunder i forbindelse med efterfølgende overdragelse.

Stk. 4 Digitaliseringsstyrelsen udsteder tilladelser efter at have afholdt auktion som nævnt i stk. 1. Digitaliseringsstyrelsen fastsætter vilkår i tilladelserne i overensstemmelse med den beslutning, der er truffet om auktionen, jf. stk. 2. Digitaliseringsstyrelsen kan endvidere fastsætte vilkår efter § 14 i tilladelserne.

Forsøgstilladelser
§ 13

Digitaliseringsstyrelsen kan udstede forsøgstilladelser til at afprøve en nærmere specificeret teknologi eller tjeneste.

Stk. 2 Digitaliseringsstyrelsen kan ved udstedelse af forsøgstilladelser tillade frekvensanvendelse, som ikke er i overensstemmelse med frekvensplanen, jf. § 4.

Stk. 3 Digitaliseringsstyrelsen fastsætter vilkår for forsøgstilladelser. Sådanne vilkår kan omfatte krav om, at forsøgsresultater efter afslutning af forsøg skal oplyses til Digitaliseringsstyrelsen.

Vilkår i tilladelser
§ 14

Digitaliseringsstyrelsen fastsætter ved udstedelse af tilladelser vilkår for at anvende radiofrekvenser. Sådanne vilkår kan omfatte begrænsninger i form af krav om at anvende en bestemt teknologi, hvis Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at sådanne begrænsninger er nødvendige af hensyn til at

  • 1) undgå uacceptable forstyrrelser,

  • 2) beskytte folkesundheden mod elektromagnetiske felter,

  • 3) overholde en fastsat begrænsning i udbuddet af en bestemt tjeneste,

  • 4) sikre tjenesters tekniske kvalitet,

  • 5) sikre mest mulig delt anvendelse af radiofrekvenser,

  • 6) sikre effektiv udnyttelse af radiofrekvenser eller

  • 7) sikre opfyldelse af en almennyttig målsætning i overensstemmelse med stk. 2.

Stk. 2 Digitaliseringsstyrelsen kan fastsætte vilkår, som udgør en begrænsning i udbuddet af en bestemt tjeneste, hvis sådanne begrænsninger efter Digitaliseringsstyrelsens vurdering er nødvendige for at opfylde en almennyttig målsætning, herunder

  • 1) sikkerhed for menneskeliv,

  • 2) fremme af social, regional og territorial samhørighed,

  • 3) effektiv udnyttelse af frekvensressourcerne eller

  • 4) fremme af kulturel og sproglig mangfoldighed samt mediepluralisme.

Stk. 3 De vilkår, som Digitaliseringsstyrelsen efter stk. 1 og 2 kan fastsætte, kan omfatte

  • 1) radiotekniske krav, herunder

    • a) frekvensmaske,

    • b) maksimal sendestyrke,

    • c) maksimal antennehøjde og antennekarakteristika,

    • d) modulationstyper og spektralbredde og

    • e) frekvensstabilitet,

  • 2) krav begrundet i forstyrrelsesmæssige forhold,

  • 3) krav med sigte på at gennemføre forpligtelser, der følger af det internationale frekvenssamarbejde eller samarbejdet i EU,

  • 4) fastsættelse af den geografiske udstrækning af anvendelsesområdet for de udstedte tilladelser eller

  • 5) krav med sigte på varetagelse af væsentlige samfundsmæssige hensyn.

Stk. 4 Digitaliseringsstyrelsen kan efter ansøgning lempe vilkår om at udbyde en bestemt tjeneste eller anvende en bestemt teknologi, hvis disse vilkår efter styrelsens vurdering ikke længere er nødvendige at opretholde efter stk. 1 og 2.

Stk. 5 Digitaliseringsstyrelsen kan fastætte vilkår om anvendelse af de radiofrekvenser, der er omfattet af en tilladelse, som udstedes i medfør af § 7, stk. 1, inden en nærmere fastsat dato.

§§ 15-18

(Ophævet)

Varighed og fornyelse
§ 19

Digitaliseringsstyrelsen fastsætter regler om varigheden af de enkelte kategorier af tilladelser udstedt i medfør af § 7, stk. 1, § 10, stk. 4, § 11, stk. 4, § 12, stk. 4, og § 13, stk. 1, medmindre andet er besluttet i medfør af §§ 10 eller 11, af tilladelser udstedt i medfør af § 7, stk. 1, § 10, stk. 4, § 11, stk. 4, eller § 12, stk. 4, til at anvende radiofrekvenser, der er harmoniseret til trådløse bredbåndstjenester, og af tilladelser udstedt i medfør af § 7, stk. 1, jf. § 7 a, til at anvende radiofrekvenser på andre tekniske vilkår end harmoniserede tekniske vilkår. Tilladelsesbekendtgørelsen

§ 20

Digitaliseringsstyrelsen kan fastsætte regler om forenklede procedurer for fornyelse af tilladelser, medmindre andet er besluttet i medfør af §§ 10 eller 11. Tilladelsesbekendtgørelsen