Bøger, som nævner Politiloven § 16

Administrative indgreb

- Side 256 -

...magtanvendelse efter PL § 16. Derimod kan bilen ikke hentes ved administrativ inddragelse af kørekortet, da dette alene hjemler adgang til at føre bil, ikke til at besidde den. Såfremt kørekortet ikke afleveres, må der indledes en fogedsag, som det var tilfældet ved inddragelse af en bils nummerplader i VLK 09.02.1979. 60 60. Omtalt i FM 1979.89.

Læs på Jurabibliotek



Kravet om proportionalitet mellem mål og middel

- Side 270 -

...bundet af nogle ikke helt enkle principper, hvor der tillige skal ske en pligtmæssig afvejning mellem forskellige interesser. Risikoen for at skønne forkert er derfor til stede med det resultat, at borgerens retsbeskyttelse kan blive krænket. Hvilken betydning det kan få for politimanden strafferetligt eller disciplinært, er omtalt nedenfor i kap. IX.

Læs på Jurabibliotek



Lovhjemmel

- Side 271 -

Den generelle bestemmelse om betingelserne for at udøve magt fremgår af PL § 16, der lyder: » Politiets magtanvendelse skal være nødvendig og for-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 272 -

...magt, der går ud over principperne i politiloven, men alligevel ikke kan straffes, enten fordi han mangler forsæt til handlingen, eller fordi domstolene vurderer, at politimanden ikke åbenbart er gået ud over det forsvarlige i sin nødværgehandling eller retshåndhævelse, jf. STRFL § 13. Det strafbares område er således snævrere end området for PL § 16.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 273 -

...»forsvarlig«. Det havde været naturligt på dette sted at befatte sig med den videre adgang til nødværge efter stk. 1 og 3, hvis dette skulle være omfattet af politilovens regler. Ved i praksis at »kortslutte« fortolkningen er der risiko for, at området for den kritisable, men straffri, magtanvendelse indsnævres. Som eksempel på denne opfattelse, se

Læs på Jurabibliotek

(...)

...efter PL § 16 » og dermed ikke straffri efter STRFL § 13, stk. 3 «. Motorcykelbetjenten havde derfor gjort sig gyldig i overtrædelse af FL § 3, stk. 1, men straffen bortfaldt efter STRFL § 82, nr. 3, jf. § 83, da det måtte overlades betjenten et betydeligt skøn ved vurdering af proportionaliteten, og beslutningen herom skulle træffes relativt hurtigt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 275 -

...kan give anledning til magtanvendelse, dvs. både afværgelse af angreb, retshåndhævelse nødret og nødhjælp. Bestemmelsen omfatter i den forbindelse også magtanvendelse, der rammer eller truer med at ramme udenforstående, og gælder, hvad enten magtmidlet er autoriseret eller ej. Reglerne om magtanvendelse gælder både i og uden for straffeprocessen.

Læs på Jurabibliotek


Indledning

...PL § 16 indeholder for det første et grundlæggende krav om, at magt kun må anvendes, hvis det er nødvendigt. Kan de politiretlige beskyttelsesinteresser varetages ved, at politiet giver et påbud mv., må magtanvendelse ikke finde sted. Retter borgeren sig f.eks. efter politiets påbud om at passere gaden, er det ikke nødvendigt at tage et førergreb.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 276 -

...Selv om det i en given situation vil være forsvarligt at bruge stav, gas eller skydevåben, vil det ikke være forsvarligt at slå ukontrolleret med staven eller at bruge uforholdsmæssigt store mængder gas, ligesom der normalt kun må afgives skud i en situation, hvor den pågældende polititjenestemand har kontrol over sine bevægelser og skudretningen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 277 -

...et senere tidspunkt. På den anden side findes der ikke absolutte grænser for magtanvendelsen. Hvis der er overhængende risiko for, at en person vil begå et drab, og dette kun kan undgås ved at affyre et dræbende skud mod den pågældende, er dette tilladt. Dette kan være tilfældet i en gidselsituation. 77 77. Se nedenfor afsnit 3.3.4.1 om skydevåben.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 278 -

...som sagt politiets magtanvendelse både over for angreb, hvor retningslinjerne for korrekt magtanvendelse tidligere alene støttede sig på STRFL § 13, stk. 1, i retshåndhævelsessituationer, hvor grænserne skulle søges i STRFL § 13, stk. 3, og i situationer, der bedst kan karakteriseres som nødhjælp eller nødret, og som ansås dækket af STRFL § 14.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...§ 13, stk. 3) eller er gået ud over grænserne under indflydelse af en rimelig begrundet skræk eller ophidselse, (STRFL § 13, stk. 2) vil der fortsat være et område, hvor politimanden har handlet i strid med PL § 16, men dog fortsat er straffri. Kernen i begreberne nødværge og retshåndhævelse er dog fortsat afgørende ved bedømmelse af, om politiman-

Læs på Jurabibliotek



Nødværge

- Side 280 -

...evt. strafansvar. Bestemmelsen lyder: » Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt. «

Læs på Jurabibliotek



Retshåndhævelse

- Side 285 -

...helt bestemt opregnede situationer og ikke for at gennemføre en tjenestehandling i almindelighed. Hertil kommer, som i nødværgesituationen, at kravene i PL § 16 om nødvendighed og forsvarlighed er opfyldt. Udgangspunktet ved vurderingen af magtanvendelsen må også her tages i straffelovens bestemmelser − her STRFL § 13, stk. 3. Bestemmelsen lyder:

Læs på Jurabibliotek



Nødret

- Side 288 -

...førerløs – er på vej ned ad en bakke mod en legeplads med mange børn, så må det være både nødvendigt, mindst indgribende og proportionalt, selv henset til det strenge proportionalitetskrav i STRFL § 14, at forsøge at punktere dækkene på bilen med et skud for at få bilen stoppet i tide, specielt hvis ikke andre kommer i fare pga. af skudafgivelsen.

Læs på Jurabibliotek



Risiko for udenforstående

- Side 290 -

...at de tilstedeværende har modsat sig ordren om at skilles, og det vil være i strid med effektiviteten af magtanvendelsen at forsøge at tage individuelle hensyn. Også den gamle dame, der har indfundet sig med teboller til sin demonstrerende søn – men dog har haft tid til at fjerne sig – må tåle slag med staven. Jf. U 1996.194 ØLD og U 1960.707 ØLD.

Læs på Jurabibliotek



De enkelte magtmidler

- Side 295 -

...reguleres alene af de overordnede bestemmelse i PL §§ 14-16, samt evt. administrative instrukser. Politilovens bestemmelser er en kodificering af de overordnede forvaltningsretlige principper om nødvendighed, mindste middel og proportionalitet, der sammen med STRFL §§ 13 og 14, alligevel ville regulere magtanvendelsen, såfremt politiloven ikke eksisterede.

Læs på Jurabibliotek



Skydevåben

- Side 296 -

...vil dog være videre end ved direkte-skud ud fra proportionalitetsprincippet i PL § 16. Varselskud skal dog kun afgives » så vidt muligt«, se SA København 26.01.2016, vedrørende drabet på den formodede terrorist fra Krudttønden og Den Jødiske Synagoge, hvor der ikke var mulighed for de to politifolk til at afgive varselsskud. Sagen er omtalt senere.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 297 -

...flugt fra lovlig frihedsberøvelse og – c) for lovligt at undertrykke optøjer eller opstand.« om retten til livet, der efter sin fortolkning udvider området for nødvendigheden ved sigtede-skud fra selve situationen for skudafgivelsen til også at omfatte den samlede aktion, der førte til skudafgivelsen, dvs. både planlægningsfasen og gennemførelsesfasen.

Læs på Jurabibliotek



Pebersprayen

- Side 334 -

Såfremt politiet har kontrol over situationen, f.eks. fordi den pågældende har håndjern på, vil brugen af peberspray normalt være uforenlig med politilovens § 16 og magtbekendtgørelsen.

Læs på Jurabibliotek



Fysisk magt

- Side 337 -

...ligger tillige, at selve magtudøvelsen bør være så skånsom som mulig, så ikke alene eventuelle skader begrænses til et minimum, men også at magtudøvelsen foregår så diskret som muligt. Heri må tillige kunne indlægges, at magtudøvelsen ikke er uforholdsmæssig ydmygende eller nedværdigende. Som et tilfælde, hvor sidstnævnte krav ikke helt var opfyldt:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 338 -

...fysiske greb samt praksis, der må tys til. Her vil både praksis fra domstolene (også erstatningspraksis) og Den Uafhængige Politiklagemyndighed være relevant. At der ikke skal så meget til, før betingelserne for fysisk magtanvendelse i politiloven er overskredet, ses af nedennævnte meget omtalte sag, hvor en video af hændelsen var lagt ud på You Tube.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 339 -

...bemærker landsretten, at tiltalte som polititjenestemand udførte en lovlig tjenestehandling ved at forsøge at bringe knallertkøreren til standsning, og at der i situationen må overlades polititjenestemanden et betydeligt skøn over, hvilken indgriben der er proportional. Det må ligeledes konstateres, at beslutningen herom i situationen skulle træffes rela-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 340 -

...formildende omstændigheder, at straffen skulle bortfalde, jf.straffelovens § 82, nr. 3, og § 83. tivt hurtigt. Landsretten finder under disse omstændigheder, at der foreligger sådanne særligt formildende omstændigheder, at straffen skal bortfalde, jf. straffelovens § 82, nr. 3, og § 83. Byrettens dom ændres derfor, således at straffen for T bortfalder. «

Læs på Jurabibliotek

(...)

...at forholdet derfor er strafbart, synes at mangle en vurdering af, om politimandens magtanvendelsen lå åbenbart ud over det forsvarlige, jf. STRFL § 13, stk. 3, der ligestiller respekten for retsordnen med risikoen for liv og legeme i STRFL § 13, stk. 1. 116 116. Se diskussionen om denne »missing link« i kap. 9, afsnit 1.1, og kap. 4, afsnit 3.3.2.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 346 -

...35 om transportantrejser med anholdte eller fængslede kan håndjern, lænker, førerkæder eller lignende anvendes, når det skønnes nødvendigt. Benyttelse skal ske på så lidet opsigtsvækkende og generende måde, som formålet tillader. Det fremgår endvidere, at ved transport af kvinder må håndjern og lignende kun i yderste nødsfald bringes i anvendelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 347 -

...og statsadvokatens vurdering i sagen. Statsadvokaten opgav i øvrigt påtale mod D for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen ved at have råbt »pansersvin«, idet statsadvokaten fandt, at D’s udtalelse var en reaktion på den kritisable magtanvendelse. Justitsministeriet meddelte P afsked efter indstilling fra Rigspolitiet bl.a. på baggrund af denne sag.

Læs på Jurabibliotek



Autoriserede

- Side 357 -

...politiet tungtvejende grunde til at antage, at flugten skyldtes, at flugtbilisten havde meget alvorlige ting at skjule (f.eks. våben, storemængder narkotika, spirituskørsel eller andet tilsvarende), hvilket fik politiet til at skønne, at eftersættelsen skulle fortsættes, som sket.« På den baggrund indstillede statsadvokaten efterforskningen i sagen

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 358 -

...være gældende. I Kundgørelsen om udrykningskørsel § 18 er det mere detaljeret angivet, at en sådan forsætlig påkørsel kun må ske, såfremt der foreligger begrundet mistanke om, at føreren af det eftersatte køretøj har begået en alvorlig lovovertrædelse, og det skønnes ubetinget nødvendigt, at bringe det eftersatte køretøj til øjeblikkelig standsning.

Læs på Jurabibliotek



Uautoriserede

- Side 360 -

...litteratur opfattes som vold, er det nærliggende at opfatte også disse tiltag som tvangsindgreb. Selv om det konkrete magtmiddel må betegnes som uautoriseret, skal betingelserne for at anvende det i PL § 16 naturligvis være til stede. Det kan derfor i den konkrete situation være unødvendigt eller uproportionalt at lukke for varmen eller at kaste med sten.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 361 -

...blande sig i politiforretningen. Statsadvokaten fandt ikke, at der i øvrigt forelå sådanne helt særlige omstændigheder, at det anvendte uautoriserede magtmiddel var berettiget. Politiklagenævnet var enig i afgørelsen. A klagede over afgørelsen til Rigsadvokaten, der tiltrådte afgørelsen. P blev ikendt en disciplinær bøde på 800 kr. af Rigspolitichefen.

Læs på Jurabibliotek