Bøger, som nævner Offentlighedsloven § 10

Konkrete fravigelser af 1985-offentlighedslovens og 2012-forvaltningslovens undtagelsesbestemmelser – § 2, stk. 4-6

- Side 50 -

...1985-offentlighedsloven og 2012-forvaltningsloven indeholder miljøoplysningsloven også nogle mere specifikke fravigelser. Det er således fastsat i lovens § 2, stk. 4, at undtagelsesbestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 5 (materiale til brug for statistiske og videnskabelige undersøgelser), ikke gælder for anmodninger om aktindsigt i miljøoplysninger.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Endvidere er det i lovens § 2, stk. 5, fastsat, at 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 1-4, § 12, stk. 1, og § 13, stk. 1, nr. 6, samt 2012-forvaltningslovens § 12, stk. 1, ikke finder anvendelse på oplysninger om emissioner til miljøet, i det omfang det vil stride mod artikel 4, stk. 2, i miljøoplysningsdirektivet.

Læs på Jurabibliotek



Baggrund og formål

- Side 112 -

...adgang til fuldstændige og rigtige oplysninger til brug for udarbejdelse af bl.a. offentlig statistik og at sikre de enkeltpersoner m.v., som oplysningerne indsamles hos eller vedrører, fuld anonymitet, jf. herved Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 607, om den tilsvarende bestemmelse i 2013-offentlighedslovens § 27, nr. 5.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Aarhuskonventionen giver ikke generelt mulighed for at undtage sådanne statistiske eller videnskabelige oplysninger fra aktindsigt, hvorfor 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 5, i sin generelle form næppe er forenelig med konventionen. Derfor gælder 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 5, ikke for miljøoplysninger.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 113 -

...e) og privates personlige, herunder økonomiske, forhold (persondata, artikel 4, stk. 4, litra f m.v.). Om anvendelsen af 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6, i relation til oplysninger omfattet af 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 5, henvises til pkt. 12.16 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6. Se hertil særligt:

Læs på Jurabibliotek



Indledende bemærkninger

- Side 114 -

§ 2, stk. 5, foreskriver, at bestemmelserne i 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 1-4, § 12, stk. 1, og § 13, stk. 1, nr. 6, eller § 12, stk. 1, i 2012-forvaltningsloven ikke finder anvendelse på oplysninger om emissioner til miljøet, i det omfang afslag på aktindsigt vil stride imod bestemmelserne i miljøoplysningsdirektivets artikel 4, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 115 -

At 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 1-4, § 12, stk. 1, og § 13, stk. 1, nr. 6, og § 12, stk. 1, i 2012-forvaltningsloven er udtrykkeligt nævnt i § 2, stk. 5, må således ses som et udtryk for, at det netop er i disse tilfælde, at det kan være relevant at overveje at undtage emissionsoplysninger.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om retten til sammenstilling af oplysninger i databaser (dataudtræk)

- Side 152 -

...der efter 2013-offentlighedslovens § 10, stk. 1, ikke er adgang til aktindsigt i selve databasen, er der altså under de angivne betingelser en ret til at få sammenstillet oplysninger i databasen. Dataudtrækspligten efter 2013-offentlighedsloven gælder kun egentlige forvaltningsmyndigheder og ikke f.eks. forsyningsselskaber m.v., jf. lovens §§ 3-5.

Læs på Jurabibliotek



Til nr. 2. Oplysninger om faktorer som f.eks. stoffer, energi, støj, stråling eller affald, herunder radioaktivt affald, emissioner, udledninger og andre udslip i miljøet, der påvirker eller kan påvirke de miljøelementer, som er nævnt i nr. 1

- Side 163 -

...undtagelsesbestemmelserne i 1985-offentlighedslovens § 10, stk. 1, nr. 1-4, § 12, stk. 1, nr. 1, og § 13, stk. 1, nr. 6, samt 2012-forvaltningslovens § 12, stk. 1, ikke finder anvendelse på emissionsoplysninger, i det omfang afslag på aktindsigt strider mod direktivet. Om bestemmelsens nærmere betydning for undtagelsesmulighederne henvises til kommentaren til § 2, stk. 5.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 168 -

...der ville kunne ske som følge af fødevare- og landbrugspakken, skulle anses for at vedrøre »hypotetiske emissioner« i den forstand, som dette begreb var anvendt i dommene fra EU-Domstolen. Ombudsmanden lagde i den forbindelse også vægt på, at der i forlængelse af aftalen om fødevare- og landbrugspakken – herunder på tidspunktet for behandlingen af

Læs på Jurabibliotek



Oplysninger om foranstaltninger og aktiviteter med indirekte miljøpåvirkninger kan være miljøoplysninger, hvis miljøpåvirkningen er sandsynlig

- Side 174 -

...udgør et væsentligt infrastrukturanlæg. Infrastrukturanlægget i sig selv samt trafikale forhold, herunder trafikmængden og forhold der kan påvirke størrelsen heraf, var efter nævnets opfattelse aktiviteter og foranstaltninger, der i høj grad kan påvirke de enkelte miljøelementer, som nævnt imiljøoplysningslovens § 3, nr. 1 og 2, jf. nr. 3, og nr. 5.

Læs på Jurabibliotek