Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 5

Bemærk, at § 5 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 5, om det har en betydning.

Forholdet mellem god skik-bestemmelserne og specialbestemmelserne

- Side 297 -

...har været tilfældet i Sø- og Handelsrettens dom af 5. oktober 2005 vedrørende misrekommendering (U 2006.336 SH). Retten udtalte: »Idet lovligheden af udsagnene i det hele kan vurderes på grundlag af specialforbuddene i [markedsføringslovens §§ 3 og 5], kommer [markedsføringslovens § 1] ikke selvstændigt til anvendelse ved bedømmelsen af udsagnene.«

Læs på Jurabibliotek



Vildledende handlinger (B2C)

- Side 338 -

Markedsføringslovens § 5, stk. 1, fastslår, at en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må indeholde »urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte«. Om begrebet gennemsnitsforbruger, se afsnit 9.1.3.4.

Læs på Jurabibliotek


Eksempler på vildledning

Efter markedsføringslovens § 5, stk. 2, kan vildledning relatere sig til et eller flere af nedenstående ikke udtømmende elementer:

Læs på Jurabibliotek



Misrekommandering

- Side 366 -

...5 i en sag, hvor modparten også fandtes at have overtrådt markedsføringsloven. I sagen havde de to udbydere af spil i forhold til hinanden nogenlunde lige groft havde overtrådt markedsføringsloven og ikke havde godtgjort at have lidt et større tab end den anden part. I dommen blev ingen af parterne dømt til at betale erstatning til den anden part.

Læs på Jurabibliotek



Retorsion

- Side 368 -

Er en udtalelse en del af retorsion (give tilbage med samme mønt), strækkes grænserne. Eventuelt kan retten som konsekvens af, at en reaktion ikke har været ubegrundet, men nok i sig selv en overskridelse af grænserne i markedsføringslovens § 5, nedsætte bødestraffen eller helt lade den bortfalde.

Læs på Jurabibliotek