Bemærk, at § 5 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 5, om det har en betydning.
- Side 297 -
...har været tilfældet i Sø- og Handelsrettens dom af 5. oktober 2005 vedrørende misrekommendering (U 2006.336 SH). Retten udtalte: »Idet lovligheden af udsagnene i det hele kan vurderes på grundlag af specialforbuddene i [markedsføringslovens §§ 3 og 5], kommer [markedsføringslovens § 1] ikke selvstændigt til anvendelse ved bedømmelsen af udsagnene.«
- Side 338 -
Markedsføringslovens § 5, stk. 1, fastslår, at en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må indeholde »urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte«. Om begrebet gennemsnitsforbruger, se afsnit 9.1.3.4.
Efter markedsføringslovens § 5, stk. 2, kan vildledning relatere sig til et eller flere af nedenstående ikke udtømmende elementer:
- Side 366 -
...5 i en sag, hvor modparten også fandtes at have overtrådt markedsføringsloven. I sagen havde de to udbydere af spil i forhold til hinanden nogenlunde lige groft havde overtrådt markedsføringsloven og ikke havde godtgjort at have lidt et større tab end den anden part. I dommen blev ingen af parterne dømt til at betale erstatning til den anden part.
- Side 368 -
Er en udtalelse en del af retorsion (give tilbage med samme mønt), strækkes grænserne. Eventuelt kan retten som konsekvens af, at en reaktion ikke har været ubegrundet, men nok i sig selv en overskridelse af grænserne i markedsføringslovens § 5, nedsætte bødestraffen eller helt lade den bortfalde.