- Side 665 -
...virksomhedsoverdragelsen er sket under en forebyggende rekonstruktionsbehandling, hvor der ikke var truffet bestemmelse om fyldestgørelsesforbud, medfører rekonstruktørens eventuelle samtykke til overdragelsen ingen indskrænkning af adgangen til omstødelse, allerede fordi rekonstruktørens samtykke i så fald ikke er givet efter fristdagen, jf. KL § 72, stk. 3, e.c.
(...)
- Side 667 -
...anses for utilbørligt, hvis en insolvent skyldner afhænder sin virksomhed til en pris, der er under den reelle værdi. Følgelig vil der kunne ske omstødelse efter KL § 74, hvis skyldneren var eller blev insolvent ved virksomhedsoverdragelsen, og erhververen vidste eller burde vide, at skyldneren var insolvent, og overdragelsen skete til en for lav pris.
(...)
- Side 668 -
...for så lang tid siden, at den ikke omfattes af omstødelsesfristerne i KL § 67, vil modregningen i almindelighed kunne omstødes, hvis skyldneren var insolvent på tidspunktet for virksomhedsoverdragelsen, og erhververen var i ond tro herom, jf. KL § 69, jf. KL § 42, stk. 4, jf. KL § 74, da modregningen i så fald må anses for en utilbørlig disposition.
- Side 672 -
...faktiske omstændigheder, der gjorde betalingen utilbørlig, idet det herved bemærkes, at KL § 74 ikke betinger omstødelse af, at fordringshaveren vidste, at dette juridisk kan kvalificeres som utilbørligt. Omstødelse efter KL § 74 forudsætter, at skyldneren var eller blev insolvent ved virksomhedsoverdragelsen, og fordringshaveren var i ond tro herom.
(...)
...den ansatte efter KL § 67. Omstødelse over for den ansatte for konkursboets tab vil således i almindelighed forudsætte, at den ansatte på overdragelsestidspunktet var i ond tro om skyldnerens insolvens, jf. KL § 74, jf. KL § 76. Selv om LG som følge af overdragelsen har opnået en berigelse ved ikke at skulle betale den ansatte, kan konkursboet ik-
(...)
- Side 674 -
...direktører hos skyldneren. Da denne lønrestance alene var et KL § 97-krav, kunne der ske omstødelse over for direktørerne efter KL § 67, KL § 72 og KL § 74. Det gjorde herved ingen forskel, at tilsynet havde samtykket i overdragelsen, da tilsynet åbenbart overskred sine beføjelser ved at godkende erhververens overtagelse af hæftelsen over for direktørerne.