- Side 221 -
sonlig inhabilitet i forvaltningslovens § 3. Og A var ikke efter anbringelsen generelt inhabil i forbindelse med udøvelsen af sin stilling i kommunen, og der var ikke grundlag for at anse, at bibeskæftigelsen som plejefar var uforenelig med hovedstillingen eller med den for stillingen nødvendige agtelse og tillid.
FVL § 3
...har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er, eller tidligere i samme sag har været, repræsentant for nogen, der har en sådan interesse«. Den, der direkte er part i en sag, kan således ikke selv deltage i sagens behandling. Har vedkommende en væsentlig økonomisk interesse i en sag, er den pågældende ligeledes inhabil.
(...)
- Side 222 -
...grundvandsbeskyttelse og Ankestyrelsens udtalelse af 18. august 2016 om Billund Kommunalbestyrelses beslutning om, hvorvidt et medlem var inhabil i en generel sag om vejregulering. I begge sager fandt Ankestyrelsen at der ikke forelå speciel inhabilitet som følge af, at de pågældende medlemmer kunne blive berørt personligt af de generelle beslutninger.
- Side 223 -
Inhabilitet foreligger ifølge FVL § 3, stk. 1, nr. 2, hvis »vedkommendes ægtefælle, beslægtede eller besvogrede i den direkte op- eller nedstigende linje eller i sidelinjen så nær som søskendebørn eller andre nærtstående, har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er repræsentant for nogen, der har en sådan interesse«.
- Side 225 -
...regionsrådsformanden er bestyrelsesmedlem i et privat selskab, der har interesse i at byde på opgaven (her PKA), vil regionsrådsformanden som følge af sin bestyrelsespost være inhabil i forhold til regionens sag om projektet fra det tidspunkt, hvor selskabets særlige interesse i projektet opstår, jf. forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 3. Regions-
(...)
- Side 226 -
...dér at varetage kommunens interesser, foreligger der derfor ikke altid inhabilitet. Dette er understreget i forvaltningslovens § 3, stk. 2, hvorefter inhabilitet ikke indtræder, uanset at der foreligger en sådan tilknytning, som er omtalt i stk. 1, hvis der ikke kan antages »at være fare for, at afgørelsen vil blive påvirket af uvedkommende hensyn«.
- Side 232 -
...følge af borgmesterens inhabilitet. Ombudsmanden mente heller ikke, at der forelå en sådan interesse hos borgmesteren, at der kunne blive tale om afledt inhabilitet hos medarbejderne i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. Derimod burde borgmesteren som følge af sin inhabilitet ikke have deltaget i beslutningen om at uddele en erhvervspris
- Side 234 -
der den almindelige ulovbestemte retsgrundsætning om inhabilitet. Indholdet af denne grundsætning er beslægtet med, men ikke identisk med de udtrykkelige regler i FVL § 3.
(...)
...plejefamilien blev udført af en ekstern instans. Ombudsmanden tilføjede, at den ulovbestemte grundsætning om inhabilitet i forbindelse med faktisk forvaltningsvirksomhed navnlig finder anvendelse på grænseområdet op til forvaltningsafgørelser. En lærer kan således undervise sine egne børn, men ikke medvirke ved børnenes eksamen, jf. også FOB 2008.352.
- Side 235 -
...kollegialt organ må stedfortræderen indkaldes, hvis dette lader sig gøre ifølge organets forretningsorden. Ellers må sagen behandles med et medlem mindre. Udelukkelsen fra at behandle sagen gælder for byrådsmedlemmer ikke kun ved behandlingen af sagen i byråd og udvalg, men også ved deltagelse i drøftelser i partigrupper eller med ansatte uden for møderne.
FVL § 3, stk. 2