Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 3

Erhvervsforvaltningsret (2. udg.)
Forfattere: Bent Ole Gram Mortensen, Carina Risvig Hamer, Hanne Marie Motzfeldt, Bassah Khalaf og Christian Frier
Udgivelsesdato: 16. sep 2020
DJØF Forlag

Myndighedshabilitet

- Side 129 -

...konflikter, der er reguleret i forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1-5. Det vil sige en for den konkrete sag sagligt uvedkommende interesse, der følger af myndighedens stilling som part i sagen. 208 208. Se Eilschou-Holm 1986, s. 238 ff., og Sørensen 2005. Eksempler på sager vedrørende myndighedsinhabilitet se FOB2015.6, FOB 2014.33 og FOB1996.75.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 130 -

En leders inhabilitet efter f.eks. forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 4 eller 5, kan – men vil ikke altid – føre til myndighedsinhabilitet. F.eks. kan samarbejdsrelationer med eller gaver til offentligt ansatte føre til en leders inhabilitet, uden at dette så at sige smitter af på myndighedens habilitet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...biskoppen var inhabil efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 4, om to-instansinhabilitet. Ombudsmandens opfattelse var, at de ansatte var afledt inhabile, men det blev omvendt fremhævet i udtalelsen, at ombudsmanden ikke havde taget stilling til, om lederes inhabilitet efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 4, altid fører til myndighedsinhabilitet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5, i forhold til enhver sag, som vedrørte firmaet og dets direktør. Interessen havde derimod ikke en sådan styrke, at der kunne blive tale om afledt inhabilitet hos medarbejderne i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. Der opstod altså ikke myndighedsinhabilitet som følge af lederens specielle inhabilitet.

Læs på Jurabibliotek



Hvilke forhold udløser inhabilitet?

- Side 136 -

...Fenger 2013, s. 172 ff., Fenger (red.) 2018, s. 249 ff., og Gammeltoft-Hansen 2002, s. 251 ff. Det afgørende for vurderingen af inhabilitet er, om den pågældende befinder sig i en interessekonflikt eller ikke. Det er uden betydning for spørgsmålet om inhabilitet, om den ansatte som person rent faktisk vil lade sig påvirke af uvedkommende interesser.

Læs på Jurabibliotek


Partsinhabilitet

Det følger af forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1, at en person kan være inhabil, hvis vedkommende selv har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller tidligere i samme sag har været repræsentant for nogen, der har en sådan interesse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 137 -

Forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1, omfatter både aktuelle repræsentationsforhold og den situation, hvor en person tidligere har været eller aktuelt er repræsentant for en person med en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald. Dette kan f.eks. være tilfældet med en advokat eller revisor, der har en klient med en særlig interesse i sagen.

Læs på Jurabibliotek


Slægtskabsinhabilitet

...forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 2, vil en person være inhabil, hvis »vedkommendes ægtefælle, beslægtede eller besvogrede i op- eller nedstigende linje eller i sidelinjen så nær som søskendebørn eller andre nærtstående har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er repræsentant for nogen, der har en sådan interesse.«

Læs på Jurabibliotek


Selskabsinhabilitet

Inhabilitet kan opstå efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 3, når »vedkommende deltager i ledelsen af eller i øvrigt har en nær tilknytning til et selskab, en forening eller en anden privat juridisk person, der har en særlig interesse i sagens udfald«.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 138 -

Som det fremgår af ordene »anden privat juridisk person«, er det kun ledelse mv. af private enheder, der kan medføre inhabilitet efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 3. Er virksomheden offentligt ejet, bruges reglen ikke. Den bruges heller ikke på ledelsen af en selvejende institution oprettet ved eller i henhold til lov.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...af virksomheden. Det kan være ledende ansatte som direktører og overordnede funktionærer. Også andre, der deltager i ledelsen af et privat selskab mv., eksempelvis medlemmer af bestyrelsen, kan blive inhabile efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 3. Anden nær tilknytning til et selskab eller forening kan være større aktionærer og anpartshavere.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Bestemmelsen er formuleret sådan, at tidligere ledere ikke er omfattet. Tidligere ledere vil dog nogle gange være inhabile efter opsamlingsbestemmelsen i forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...det, at den private organisations interesser konkret er sammenfaldende med kommunens interesser. Det spiller også ind, om der f.eks. er tale om indgåelse af kontrakter, og hvor stor betydning kontakterne har for den private. Videre kan det tale for at statuere inhabilitet, hvis myndighedens behandling af sagen har karakter af en retssikkerhedsgaranti.

Læs på Jurabibliotek



To-instansinhabilitet

- Side 139 -

...to-instansinhabilitet i forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 4. Efter bestemmelsen er en person inhabil, hvis »sagen vedrører klage over eller udøvelse af kontrol- eller tilsynsvirksomhed over for en anden offentlig myndighed, og vedkommende tidligere hos denne myndighed har medvirket ved den afgørelse eller ved gennemførelse af de foranstaltninger, sagen angår«.

Læs på Jurabibliotek



Opsamlingsbestemmelsen

- Side 140 -

Forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5, er en opsamlingsbestemmelse. Efter denne bestemmelse er en offentligt ansat inhabil, hvis »der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at vække tvivl om vedkommendes upartiskhed«.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Et eksempel findes i U 1999.689 Ø. Her gav det kommunale udvalg bl.a. påbud til en gårdejer om at fjerne ca. 660 tons kompost. Problemet var, at formanden for udvalget havde haft en affære med gårdejerens hustru. Denne omstændighed fandtes egnet til at vække tvivl om hans upartiskhed efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...vedkommende i hvert fald i en periode er inhabil i sager, der involverer giveren. 223 223. Jf. Fenger 2013, s. 225, Fenger (red.) 2018, s. 261, og Gammeltoft-Hansen 2011, s. 112 f. Inhabiliteten statueres i denne situation efter opsamlingsbestemmelsen i forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5. Se som eksempel FOB 2019-13, der er gengivet ovenfor i afsnit 3.

Læs på Jurabibliotek



Ringe fare for påvirkning

- Side 141 -

Selvom der er forhold, som er omfattet af inhabilitetsgrundene i forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1-5, er det ikke sikkert, at der skal statueres inhabilitet. Bestemmelserne i forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1-5, skal sammenholdes med lovens § 3, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Det følger af forvaltningslovens § 3, stk. 2, at inhabilitet ikke foreligger, hvis der som følge af interessens karakter eller styrke, sagens karakter eller den pågældendes funktioner i forbindelse med sagsbehandlingen ikke kan antages at være til fare for, at afgørelsen i sagen vil kunne blive påvirket af uvedkommende hensyn.

Læs på Jurabibliotek


Virkning af inhabilitet

Ifølge forvaltningslovens § 3, stk. 3, fører speciel inhabilitet til, at den ansatte mv. som udgangspunkt hverken må træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt deltage i behandlingen af sagen.

Læs på Jurabibliotek



Underretning og afgørelse i inhabilitetssager

- Side 142 -

...1, er til stede, skal vedkommende underrette sin overordnede. Det følger af forvaltningslovens § 6, stk. 1. Offentligt ansatte mv. kan kun lade være med at underrette, hvis det er åbenbart, at forholdet er uden betydning. Medlemmer af kollegiale forvaltningsmyndigheder, som ikke har en egentlig overordnet, skal give underretningen til myndigheden.

Læs på Jurabibliotek