Forbrugerklageloven § 27

Denne konsoliderede version af forbrugerklageloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om alternativ tvistløsning i forbindelse med forbrugerklager (forbrugerklageloven)

Lov nr. 524 af 29. april 2015,
som ændret ved lov nr. 640 af 11. juni 2024 og lov nr. 558 af 27. maj 2025

Gebyrer og omkostninger ved Forbrugerklagenævnet
§ 27

Forbrugeren skal betale et gebyr for behandling af en klage ved Forbrugerklagenævnet. Betales gebyret ikke inden for en frist, som er fastsat af Forbrugerklagenævnet, afvises klagen.

Stk. 2 Gebyret i stk. 1 tilbagebetales til forbrugeren, hvis

  • 1) forbrugeren får medhold i klagen,

  • 2) sagen forliges,

  • 3) sagen afvises som uegnet til behandling ved Forbrugerklagenævnet, jf. § 21, stk. 2, 1. pkt., eller

  • 4) sagen afvises, fordi den ikke er omfattet af Forbrugerklagenævnets kompetence, jf. § 2, § 19, stk. 1, § 21, stk. 2, og § 29.

Stk. 3 Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om størrelsen og betalingen af det i stk. 1 nævnte gebyr, herunder om obligatorisk elektronisk indbetaling. Bekendtgørelse om behandling af forbrugerklager i Nævnenes Hus samt Forbrugerklagenævnet