Bekendtgørelse om revision af de anerkendte a-kasser Kapitel 4

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 659 af 15. april 2021

Kapitel 4 Revision af a-kassens administration
§ 10

Revisor skal som led i revisionen af a-kassens administration kontrollere,

  • 1) at der er etableret betryggende kontrolforanstaltninger til sikring af hovedkassens og eventuelle afdelingers indtægter og aktiver,

  • 2) at a-kassens kasse- og regnskabsmæssige forretningsgange er betryggende, herunder om der er etableret funktionsadskillelse mellem kasse og bogholderi,

  • 3) at der er etableret anden og tilstrækkelig sikkerhed, hvis der ikke er funktionsadskillelse mellem kasse og bogholderi,

  • 4) at attestationsregler er blevet overholdt,

  • 5) at a-kassens forretningsgange, kontrolprocedurer mv. underbygger korrekt udbetaling af dagpenge og minimerer risikoen for underslæb eller lignende,

  • 6) at a-kassen har forretningsgange om ledelsens beføjelser og pligter, der er betryggende og hensigtsmæssige, og om der er etableret interne kontroller (ledelsestilsyn), der sikrer, at forretningsgangene overholdes, og

  • 7) at a-kassens administration i øvrigt lever op til kravene i bekendtgørelse om krav til a-kassernes kontrol og administration og kravene i bekendtgørelse om krav til og tilsyn med de anerkendte a-kassers økonomi og regnskabsvæsen mv.

§ 11

Hvis a-kassen har indgået en administrationsaftale med en faglig organisation, skal revisor kontrollere,

  • 1) at administrationsaftalen er indgået i overensstemmelse med gældende regler,

  • 2) at administrationsvederlaget er fastsat på grundlag af de med administrationen reelt forbundne omkostninger, og

  • 3) at de anvendte fordelingsnøgler er korrekt beregnet og anvendt i overensstemmelse med gældende regler.

§ 12

Med det formål at give et retvisende billede af om a-kassen i al væsentlighed administrerer i overensstemmelse med gældende regler skal revisor kontrollere:

  • 1) Administrationsområde 1, Efterregulering af dagpenge:

    • a) Om a-kassen har indhentet dokumentation for efterregulering på baggrund af oplysninger, der ikke kommer fra indkomstregisteret.

    • b) Om a-kassen har rejst krav om betaling efter reglerne om a-kassernes opkrævning af tilbagebetalingsbeløb, når det ikke har været muligt for a-kassen at efterregulere.

    • c) Om a-kassen har gennemført regulering, som en tidligere a-kasse har truffet afgørelse om.

  • 2) Administrationsområde 2, Rådighed:

    • a) Om a-kassen rettidigt har sendt underretning til jobcenteret om, at medlemmets CV er godkendt.

    • b) Om a-kassen har indberettet ”Krav til jobsøgning”.

    • c) Om a-kassen har foretaget en løbende revidering af ”Krav til jobsøgning”.

    • d) Om a-kassen løbende har fulgt med i og vurderet medlemmets jobsøgning i joblog.

    • e) Om a-kassen har vurderet medlemmets rådighed 2 gange inden for medlemmets første 6 måneders sammenlagte ledighed.

    • f) Om a-kassen har noteret sin begrundelse for rådighedsvurderingen.

    • g) Om a-kassen har svaret på henvendelse fra Jobcentre om tvivl om medlemmets rådighed (underretningspligtige hændelser).

  • 3) Administrationsområde 3, Selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse samtidig med udbetaling af dagpenge:

    • a) Om medlemmer, som ved indplaceringen i dagpengeperioden har et aktivt cvr. nummer og skal opfylde et krav om beskæftigelse som lønmodtager forud for indplaceringen, opfylder dette.

    • b) Om medlemmer, som under ledighed driver selvstændig bibeskæftigelse, alene modtager dagpenge inden for den gældende begrænsning på 30 uger.

    • c) Om der løbende er sket fradrag i medlemmets dagpenge for beskæftigelsen i virksomheden.

  • 4) Administrationsområde 4, Overgang til og fradrag i efterløn:

    • a) Om anciennitetskravet er opfyldt.

    • b) Om der foreligger dokumentation for ophør med drift af selvstændig virksomhed.

    • c) Om a-kassen har foretaget fradrag for eventuelle pensioner.

  • 5) Administrationsområde 5, Drift af selvstændig virksomhed samtidig med efterløn:

    • a) Om a-kassen har udstedt tilladelse til at drive selvstændig virksomhed før udbetaling af efterløn.

    • b) Om a-kassen har indhentet den fornødne dokumentation om virksomhedens omfang til brug for udstedelse af tilladelse til at drive selvstændig virksomhed.

    • c) Om a-kassen efter tilladelsen er udstedt har sikret sig, at a-kassen har modtaget årserklæring.

    • d) Om a-kassen efter tilladelsen påser, at betingelserne for tilladelsen fortsat er til stede.

  • 6) Administrationsområde 6, Efterregulering af efterløn:

    • a) Om a-kassen har indhentet dokumentation for efterregulering på baggrund af oplysninger, der ikke kommer fra indkomstregisteret.

    • b) Om a-kassen har rejst krav om betaling efter reglerne om a-kassernes opkrævning af tilbagebetalingsbeløb, når det ikke har været muligt for a-kassen at efterregulere.

    • c) Om a-kassen har gennemført regulering, som en tidligere a-kasse har truffet afgørelse om.

  • 7) Administrationsområde 7, Opkrævning af krav og statskrav hos medlemmet:

    • a) Om a-kassen straks har rejst krav om tilbagebetaling.

    • b) Om a-kassen har krævet transport i overskydende skat.

    • c) Om a-kassen har foretaget modregning i en eventuel løbende udbetaling af ydelser.

    • d) Om a-kassen har rykket medlemmet og har truffet afgørelse om at medlemmet slettes som medlem, når medlemmet ikke har medvirket til afviklingen af gælden.

    • e) Om a-kassen har sendt misligholdte statskrav til restanceinddrivelsesmyndigheden (RIM).

  • 8) Administrationsområde 8, EØS-administrationen:

    • a) Om betingelserne for at få dagpenge under jobsøgning i et andet EØS-land, Schweiz eller Færøerne er opfyldt.

    • b) Om udbetaling af dagpenge til grænsearbejdere mv. er indberettet korrekt til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Stk. 2 A-kassens øvrige administration skal gennemgås mindst én gang over en 3-årig periode. Revisionen i den 3-årige turnus skal således både omfatte de administrationsområder i a-kassen, der ikke er omfattet af administrationsområde 1-8 i stk. 1, og de dele af administrationsområderne 1-8, der ikke er omfattet af punkterne under administrationsområderne i stk. 1, og hvor der derfor ikke er krav om årlig revision efter stk. 1.

Stk. 3 Styrelsen kan udmelde et eller flere områder, eventuelt med en nærmere angivet arbejdsmetode, som supplement til revision efter stk. 1 og 2. Revisionen skal tilrettelægges under hensyn hertil.

§ 13

Revisor skal kontrollere, at a-kassen har betryggende procedurer til den løbende registrering af medlemstyper og kontingentfritagelse. Kontrollen skal omfatte fuldtids- og deltidsforsikrede medlemmer og seniormedlemmer.

§ 14

Revisor skal kontrollere, at a-kassen har betryggende procedurer til håndtering af den løbende registrering af medlems- og efterlønsbidragsperioder, jf. bekendtgørelse om dokumentation for anciennitet i en a-kasse.

Stk. 2 Revisor skal som minimum kontrollere:

  • 1) Om a-kassen har sikre forretningsgange til registrering af medlemsoplysninger til brug for udstedelse af efterlønsbevis og ved overgang til efterløn.

  • 2) Om a-kassens forretningsgange omfatter intern kontrol af grundoplysninger mv.

  • 3) Om der er funktionsadskillelse mellem de løbende registreringer og den interne kontrol.

§ 15

Revisor skal kontrollere, at a-kassen har betryggende procedurer til registrering og indberetning af oplysninger til brug for opgørelse af kommunernes finansieringsbeløb, jf. bekendtgørelse om finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne.

Stk. 2 Revisor skal som minimum kontrollere,

  • 1) at oplysninger, der anvendes til brug for opgørelsen af kommunernes finansieringsbeløb, registreres korrekt i a-kassens it-system, og

  • 2) at afviste indberetninger håndteres hensigtsmæssigt.

§ 16

Revisor skal kontrollere,

  • 1) at ATP-bidrag indeholdt i udbetalte ydelser er opgjort korrekt og

  • 2) at bidrag til den obligatoriske pensionsordning er opgjort korrekt.

§ 17

Revisor skal kontrollere, at a-kassen har overholdt gældende regler, når a-kassen har indhentet oplysninger i indkomstregisteret, CPR og CVR. Revisor skal som minimum kontrollere:

  • 1) At a-kassen har logget opslag i registrene i hele regnskabsåret, at a-kassens brugere har særlig adkomst til registrene, og at a-kassens brugere forud for indhentelse af oplysninger i registrene har underskrevet erklæringer om, at vedkommende er bekendt med reglerne for anvendelse af systemet og konsekvenserne af overtrædelser, jf. bekendtgørelse om krav til a-kassernes kontrol og administration.

  • 2) At a-kassen udelukkende har indhentet oplysninger for de personer og perioder, der er omfattet af § 90 b, stk. 5, 1. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (totalkontrol).

  • 3) At der foreligger samtykke, når a-kassen har indhentet oplysninger for andre end de personer og perioder, der er omfattet af lovens § 90 b, stk. 5, 1. pkt. (stikprøvekontrol).

Stk. 2 Kontrollen efter stk. 1, nr. 1-3, skal omfatte de oplysninger, der fremgår af lovens § 90 b, stk. 3, nr. 1-3.

Stk. 3 Kontrollen efter stk. 1, nr. 2, kan helt eller delvis udføres ved, at revisor kontrollerer og erklærer, at a-kassens samlede kontrolmiljø sikrer, at der ikke kan indhentes oplysninger for andre end de personer og perioder, der er omfattet af lovens § 90 b, stk. 5, 1. pkt.

Stk. 4 Stikprøvekontrollen efter stk. 1, nr. 3, skal ikke omfatte opslag i registrene, hvor a-kassens samlede kontrolmiljø sikrer, at det kun er muligt at indhente oplysninger med samtykke.