Bekendtgørelse om plejeoversigten Kapitel 1

Denne konsoliderede version af bekendtgørelse om plejeoversigten er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 831 af 17. juni 2025

Kapitel 1 Formål, anvendelsesområde og definitioner
§ 1

Formålet med plejeoversigten er:

  • 1) At sikre gennemsigtighed, skabe overblik over og muliggøre sammenligning mellem alle kommunale og private plejeenheder og leverandører, jf. § 3.

  • 2) At understøtte borgerens frie valg, jf. ældrelovens § 18, på et oplyst grundlag.

  • 3) At understøtte lige konkurrence mellem kommunale og private plejeenheder og leverandører, baseret på ensartede krav og præsentation for alle typer af plejeenheder og leverandører, uanset ejerskabsform.

  • 4) At understøtte tilsynsmyndighedernes arbejde.

§ 2

Plejeoversigten indeholder oplysninger om følgende typer af kommunale og private plejeenheder og leverandører, hvor hjælpen og støtten til borgerne ikke i væsentligt omfang omfatter støtte efter § 85 i lov om social service indtil 1. juli 2027:

  • 1) Plejehjem m.v., jf. § 47 i ældreloven.

  • 2) Plejeboligbebyggelser, jf. lov om almene boliger m.v.

  • 3) Plejeboligbebyggelser, jf. lov om boliger for ældre og personer med handicap.

  • 4) Friplejeboligbebyggelser, jf. lov om friplejeboliger.

  • 5) Andre tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, hvor hjælpen udgår fra servicearealer, og der er tilknyttet fast personale.

  • 6) Kommunale og private leverandører, der leverer helhedspleje, jf. § 10 i ældreloven, eller ydelser, jf. §§ 83, 83a og 86 i lov om social service indtil 1. juli 2027 i borgernes egne hjem.

§ 3

Plejeoversigten skal være internetbaseret, brugervenlig og tilgængelig, så både myndigheder, plejeenheder, leverandører og borgere kan søge relevante oplysninger på plejeoversigten om plejeenheder og leverandører og deres kvalitet.

Stk. 2 Plejeoversigten navngives Plejeoverblikket og kan tilgås på www.plejeoverblikket.dk.

Stk. 3 Indberetninger til plejeoversigten skal ske ved anvendelse af den digitale løsning, som Sundhedsdatastyrelsen stiller til rådighed, og skal ske i overensstemmelse med systematikken i den database, der er indrettet dertil.

Stk. 4 En digital indberetning anses for at være kommet frem, når den er foretaget korrekt.

§ 4

Ved en kommunal eller privat plejeenhed efter § 2, stk. 1, nr. 1-5, forstås en lokalitet, hvor én eller flere personer udfører helhedspleje efter § 10 i ældreloven eller tilbud efter §§ 83, 83a og 86 i lov om social service indtil 1. juli 2027, og som har tilknyttet et selvstændigt CVR-nummer eller p-nummer.

Stk. 2 En kommunal eller privat plejeenhed, der får nyt CVR-nummer eller nyt p-nummer anses for en ny plejeenhed, der skal oprettes i plejeoversigten, jf. §§ 6-8.

§ 5

Ved en kommunal leverandør efter § 2, stk. 1, nr. 6, forstås en fast lokalitet i en kommunes distrikt, som er fastlagt som en enhed i SOR (Sundhedsvæsenets Organisationsregister) med unikt SOR-ID og fast adresse, og som har tilknyttet et p-nummer tilhørende den kommunale leverandørs CVR-nummer, og hvorfra én eller flere personer udfører helhedspleje efter § 10 i ældreloven eller ydelser efter §§ 83, 83a og 86 i lov om social service indtil 1. juli 2027.

Stk. 2 Ved en privat leverandør efter § 2, stk. 1, nr. 6, forstås en privat virksomhed, som har tilknyttet et selvstændigt CVR-nummer eller p-nummer, og hvorfra én eller flere personer udfører helhedspleje efter § 10 i ældreloven eller ydelser efter §§ 83, 83a og 86 i lov om social service indtil 1. juli 2027. Hvis virksomheden udfører helhedspleje fra flere lokaliteter, anses hver faste lokalitet som en privat leverandør.

Stk. 3 En kommunal eller privat leverandør, der får nyt CVR-nummer eller nyt p-nummer anses for en ny leverandør, der skal oprettes i plejeoversigten, jf. § 6-8.