Bekendtgørelse om opfølgning i sygedagpengesager Kapitel 3

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1710 af 30. december 2024

Kapitel 3 Sager, hvor en arbejdsgiver anmoder om tidlig opfølgning
§ 3

En arbejdsgiver, der via Nemrefusion anmoder kommunen om tidlig opfølgning efter § 7 c i lov om sygedagpenge, kan vælge at oplyse kommunen om sygdommens betydning for lønmodtagerens mulighed for at arbejde. Dette sker ud fra tre spørgsmål:

  • 1) Hvilke arbejdsfunktioner er påvirket af sygdommen.

  • 2) Hvor længe har sygdommen påvirket arbejdet.

  • 3) Er arbejdet forsøgt tilpasset den sygemeldtes tilstand.

Stk. 2 Lønmodtageren bliver ved et brev fra Nemrefusion orienteret om arbejdsgiverens anmodning om tidlig opfølgning. Lønmodtageren modtager endvidere de svar, som arbejdsgiveren måtte have afgivet efter stk. 1, nr. 1-3, og anmodes i et skema om blandt andet at oplyse, om lønmodtageren er indforstået med arbejdsgiverens anmodning om tidlig opfølgning samt at svare på de samme tre spørgsmål.

§ 4

Er lønmodtageren indforstået med, at kommunen på baggrund af arbejdsgiverens anmodning iværksætter en tidlig opfølgning, skal lønmodtageren udfylde og returnere det vedlagte skema til brevet, jf. § 3, stk. 2, senest 2 bankdage efter afsendelsen af brevet.

Stk. 2 Returnerer lønmodtageren det vedlagte skema efter fristen nævnt i stk. 1, kan kommunen vælge at fortsætte den tidlige opfølgning.

§ 5

Når kommunen har modtaget det udfyldte skema fra lønmodtageren, skal kommunen,

  • 1) anmode den praktiserende læge om en lægeattest til brug for den første opfølgningssamtale, hvis det vurderes nødvendigt, jf. § 11 a i lov om sygedagpenge, og i anmodningen videregive lønmodtagerens oplysninger samt de oplysninger, som en arbejdsgiver eventuelt måtte have afgivet, ud fra de tre spørgsmål nævnt i § 3, stk. 1,

  • 2) anmode den sygemeldte om at bestille tid til konsultation hos lægen og om at medvirke i den konsultation, hvor lægeattesten udfærdiges, og

  • 3) indkalde lønmodtageren til den første opfølgningssamtale.

Stk. 2 Modtager den sygemeldte en anmodning fra kommunen om at bestille tid til konsultation hos sin praktiserende læge for at få lægeattesten til brug for den første opfølgningssamtale, bestiller den sygemeldte en tid til konsultation, som skal finde sted senest 8 dage efter, at den sygemeldte har returneret skemaet, jf. § 3, stk. 2.

§ 6

Lægeattesten, der skal bruges til den første opfølgningssamtale, udfyldes under konsultationen sammen med lønmodtageren, og den praktiserende læge sender straks herefter lægeattesten til kommunen.