Akkrediteringsloven Kapitel 2

Denne konsoliderede version af akkrediteringsloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner

Lov nr. 601 af 12. juni 2013,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1667 af 12. august 2021,
som ændret ved lov nr. 492 af 15. maj 2023, lov nr. 675 af 17. juni 2025 og lov nr. 754 af 20. juni 2025

Kapitel 2 1 Akkrediteringsrådet og dets sekretariat
§ 2

(Ophævet)

§ 3

Akkrediteringsrådet er et fagligt uafhængigt råd. Akkrediteringsrådet fastsætter en forretningsorden.

Stk. 2 Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og disses uddannelser, jf. § 1, på baggrund af akkrediteringsrapporter udarbejdet af et sekretariat, jf. dog stk. 6.

Stk. 3 Sekretariatsbetjeningen af Akkrediteringsrådet varetages af en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet.

Stk. 4 Sekretariatet udarbejder akkrediteringsrapporter til brug for Akkrediteringsrådets afgørelser om akkreditering af uddannelsesinstitutionerne og uddannelserne.

Stk. 5 Sekretariatet er fagligt uafhængigt i sin opgavevaretagelse. Sekretariatet skal leve op til internationale standarder for akkreditering og skal i den forbindelse samle national og international erfaring af betydning for akkreditering.

Stk. 6 Akkrediteringsrådet kan af faglige grunde beslutte at anvende en anden operatør end sekretariatet til at udarbejde akkrediteringsrapporter. Den valgte operatør skal være optaget i det europæiske register for kvalitetssikringsorganer.

§ 4

Akkrediteringsrådet består af 1 formand og 7 medlemmer.

Stk. 2 Uddannelses- og Forskningsministeren udpeger formanden.

Stk. 3 Ministeren udpeger medlemmerne. 3 medlemmer udpeges efter indstilling fra relevante organisationer, herunder aftagerorganisationer og videregående uddannelsesinstitutioner, og 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra de studerendes repræsentanter i bestyrelserne for de videregående uddannelsesinstitutioner.

Stk. 4 Akkrediteringsrådets formand og medlemmer skal tilsammen have viden og erfaring inden for kvalitetssikring, videregående uddannelse, forskning, udviklingsbasering og arbejdsmarkedsforhold for dimittender. Mindst 1 medlem skal have international erfaring med akkreditering.

Stk. 5 Akkrediteringsrådets formand og medlemmer kan højst sidde i rådet i 8 år fordelt på mindst to udpegningsperioder. Dog kan medlemmerne udpeget efter indstilling fra de studerende, jf. stk. 3, højst sidde i rådet i 3 år fordelt på mindst to udpegningsperioder. Hvis formanden eller et medlem afgår inden periodens udløb, udpeges en afløser efter stk. 2 og 3. I forbindelse med udpegningen tages stilling til udpegningsperiodens længde, jf. 1. pkt.

§ 5

Akkrediteringsrådet offentliggør alle akkrediteringsrapporter og en samlet oversigt over alle akkrediteringsansøgninger og resultatet heraf samt over alle uddannelsesinstitutioner og uddannelser, der er akkrediteret af Akkrediteringsrådet.

Stk. 2 Akkrediteringsrådet offentliggør hvert år beretning om rådets virksomhed.

§ 5a

(Ophævet)