Bøger, som nævner Udbudsloven § 24

Ordregivende myndigheder

- Side 84 -

Begrebet »ordregiver« afgrænser pligtsubjekterne i henhold til udbudsloven og er nærmere defineret i udbudslovens § 24, nr. 28, hvoraf følgende fremgår:

Læs på Jurabibliotek



Staten, amts- og primærkommuner

- Side 85 -

Det fremgår af udbudslovens § 24, nr. 28, at »statslige, regionale og kommunale myndigheder« omfattes af definitionen på ordregivende myndigheder.

Læs på Jurabibliotek



Offentligretlige organer

- Side 86 -

I tillæg til statslige, regionale og kommunale myndigheder omfattes »offentligretlige organer« tillige af begrebet »ordregiver« i udbudslovens § 24, nr. 28. Også i henhold til de øvrige udbudsdirektiver er »offentligretlige organer« omfattet af begrebet »ordregivende myndigheder«, se eksempelvis forsy-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 88 -

Udbudsloven 27 27. Udbudslovens § 24, nr. 27. Se tilsvarende udbudsdirektivets artikel 2, stk. 4 og forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 3, stk. 4. definerer offentligretlige organer på følgende måde:

Læs på Jurabibliotek



Den første betingelse – organets formål og aktiviteter

- Side 93 -

...helhed at imødekomme almene behov, med den følge at samtlige af organets indkøb er underlagt reglerne i udbudsloven. 47 47. Domstolens dom af 18. november 2004 i sag C-126/03, Kommissionen mod Tyskland, præmis 18. Domstolens dom af 10. april 2008 i sag C-393/06, Ing. Aigner, Wasser-Wärme-Umwelt, GmbH, præmis 47. Tilsvarende betragtninger gør sig gæl-

Læs på Jurabibliotek



Andet led – kontrollen med driften

- Side 106 -

...driftsoverenskomst med kommunen, kan være omfattet af begrebet »offentligretligt organ«. Dette gælder også i en situation, hvor kommunen ikke via ejerskab har mulighed for at have indflydelse på institutionens beslutninger. Det er dog et krav, at kommunen kan udøve sin indflydelse på anden vis, f.eks. igennem kontrol med vedtægterne, budgettet eller lignende.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...indflydelse udgøre den i udbudslovens fornødne kontrol med driften. En sådan positiv kontrol kan være tillagt de offentlige myndigheder på forskellig vis, men må under alle omstændigheder forudsætte muligheden for at kunne gennemtvinge beslutninger, der relaterer sig til organets driftsforhold. Domstolen synes at understøtte dette med følgende udtalelse:

Læs på Jurabibliotek



Sammenslutninger af myndigheder og offentligretlige organer

- Side 108 -

Udbudslovens § 24, nr. 28, opsamler og oplister de forskellige former for ordregivere. Bestemmelsen er subsidiær i henhold til begrebet »offentligretlige organer«, der selvstændigt er defineret i § 24, nr. 27. Et givet organ kan nemlig ikke samtidig være omfattet af de forskellige kategorier af ordregivende myndigheder indeholdt i udbudsloven.

Læs på Jurabibliotek



Ordregiverinterne aftaler (in house-ydelser)

- Side 110 -

»gensidigt bebyrdende kontrakter, der indgås skriftligt mellem en eller flere økonomiske aktører«. 107 107. Udbudslovens § 24, nr. 24.

Læs på Jurabibliotek



Koncernforbundne virksomheder

- Side 126 -

...i henhold til udbudslovens § 24, nr. 27. Vurderingen skal foretages for hvert enkelt selskab i koncernen, hvor den offentlige kontrol/det offentlige ejerskab alene udgør én af flere kumulative betingelser. 164 164. Domstolens dom af 15. januar 1998 i sag C-44/96, Mannesmann Anlagenbau Austria AG m.fl. mod Strohal Rotationsdruck GmbH, præmis 37-41.

Læs på Jurabibliotek



Indkøbscentraler

- Side 135 -

»En ordregiver, der foretager centraliserede indkøbsaktiviteter.« 199 199. Udbudslovens § 24, nr. 15.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Centraliserede indkøbsaktiviteter er aktiviteter, der udføres på vedvarende basis og vedrører: 200 200. Udbudslovens § 24, nr. 6.

Læs på Jurabibliotek



Tildeling til indkøbscentraler

- Side 137 -

Accessoriske indkøbsaktiviteter omfatter de ydelser, der omfatter ydelse af støtte til indkøbsaktiviteter. 208 208. Udbudslovens § 24, nr. 1.

Læs på Jurabibliotek