Bemærk, at § 12 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 12, om det har en betydning.
- Side 434 -
Svaret på dette spørgsmål findes i udbudslovens §§ 12-16 vedrørende » Ordregiverinterne aftaler og kontrakter mellem ordregivere «. Bestemmelserne, som implementerer udbudsdirektivets artikel 12, regulerer, hvornår offentlige kontrakter – eller aftaler – mellem to eller flere fra hinanden adskilte juridiske enheder, ikke er omfattet af udbudspligten.
- Side 438 -
...tilfælde vil spørgsmålet dog formentlig kun være af teoretisk interesse og uden større praktisk relevans. Dette skyldes, at konsekvensen af, uanset om statens så defineres bredt eller snævert, at anse staten som én enhed, automatisk fører til, at anvendelsesområdet for udbudslovens § 12 vedrørende det udvidede in house begreb bliver endog meget bredt.
Det udvidede in house-begreb reguleres direkte i udbudslovens §§ 12, 13 og 14. Hver for sig beskriver disse tre bestemmelser forskellige variationer af
- Side 439 -
Det fremgår af udbudslovens § 12, at:
- Side 441 -
Udbudslovens § 12, stk. 1, nr. 1 giver dog fortsat anledning til overvejelser om karakteren og omfanget af den kontrol, som er påkrævet. Med andre ord må der – som hidtil – foretages en ganske konkret vurdering af den kontrol, som den ordregivende myndighed har mulighed for at udøve over den juridiske person.
- Side 447 -
Med vedtagelsen af udbudsdirektivet, og som gengivet i udbudslovens § 12, stk. 1, nr. 3, gælder der ikke længere et ubetinget krav om fravær af privat deltagelse i den juridiske person. I stedet fremgår det af § 12, stk. 1, nr. 3, at:
- Side 456 -
...udbudslovens §§ 12, 13 og 14, som falder ind under begrebet in house-leverancer, blevet beskrevet. Fælles for disse undtagelser er, at der i dem alle består et kontrolforhold – svarende til summen af dels en række kontrolbeføjelser, dels en vis andel i aktiviteterne – mellem en overordnet juridisk enhed og en fra denne underordnet og adskilt juridisk enhed.
- Side 466 -
Reglerne om in house-leverancer og horisontale samarbejder i udbudslovens §§ 12-16 udgør et væsentligt bidrag i bestræbelserne på at sikre, at udbudsretten ikke spænder ben, når enheder i den offentlige sektor enten skal vælge en hensigtsmæssig intern organisering eller når det skal afgøres, om visse opgaver skal løses i samarbejde med andre.