- Side 165 -
...bestemmelserne i SL §§ 4-6, der er helt centrale i forhold til afgrænsningen af indkomstbegrebet i dansk skatteret. Med afsæt heri beskrives det skatteretlige indkomstbegreb, herunder de grundlæggende principper der kendetegner indkomstbegrebet. Kapitlet indeholder også en nærmere beskrivelse af de typer af indkomst, der er opregnet i statsskatteloven.
- Side 166 -
...grundelementerne i dette teoretiske indkomstbegreb, der ligger bag ved indkomstbegrebet i SL §§ 4-6. Et sådant indkomstbegreb har imidlertid den begrænsning, at visse engangsindtægter, som f.eks. gaver og kapitalgevinster ved salg af aktiver, ikke vil være skattepligtige, hvis det teoretiske indkomstbegreb direkte var blevet anvendt i skattelovgivningen.
(...)
- Side 167 -
også i de danske regler, idet der er hjemmel i SL § 4 og § 5 til at beskatte både løbende indtægter og engangsindtægter.
Den helt grundlæggende afgrænsning af, hvad der forstås ved skattepligtig indkomst, findes i SL §§ 4 og 5, hvor SL § 4 fastslår, hvad der er indkomst (den positive afgrænsning), mens SL § 5 fastslår, hvad der ikke er indkomst (den
- Side 168 -
Det fremgår af SL § 4, at: »Som skattepligtig indkomst betragtes med de i det følgende fastsatte undtagelser og begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi, således f.eks. …« Herefter opregnes en række eksempler på skattepligtige indtægter.
(...)
...af økonomisk værdi uanset fremtrædelsesform. Den blotte værditilvækst skulle herefter også være skattepligtig. Med afsæt i SL § 4 er indkomstbegrebet derfor ret omfattende. Det betyder helt grundlæggende, at en indtægt som udgangspunkt er skattepligtig. Det betyder også, at der skal være hjemmel i lovgivningen, for at en given indtægt er skattefri.
(...)
De helt grundlæggende undtagelser til skattepligten fremgår af SL § 5. I tvivlstilfælde vil afgrænsningen af, hvad der er skattepligtig indkomst hhv. en skattefri formuebevægelse, derfor bero på en fortolkning af eksempelopregningen af indkomstkilder i SL § 4 suppleret af undtagelsesbestemmelserne i SL § 5, jf. afsnit 2.2.
(...)
...modregnes i lønindkomsten med en lavere samlet skattepligtig indkomst og skattebetaling til følge. Det følger af, at SL § 4 bestemmer, at der skal foretages en opgørelse af de »samlede årsindtægter«. En begrænsning i modregningsadgangen skal have positiv hjemmel. Denne hjemmel er der flere eksempler på i skattelovgivningen. Nogle af disse skal omtales:
(...)
- Side 169 -
...opregnede eksempler på den ene side med lovens undtagelser og begrænsninger på den anden side. Andre former for indkomst kan således være skattepligtige, selv om de ikke udtrykkeligt er nævnt i bestemmelsen. Indtægter, der kan ligestilles med indtægter, som er nævnt i § 4, beskattes på samme måde. Dette gælder f.eks. for erstatninger, jf. afsnit 6.3.
(...)
...beskatningsgrunde, som udtrykkeligt er nævnt i SL § 4, kan nævnes TfS 1986, 592 H, hvor en kvindelig skatteyder blev beskattet af værdien af frit ophold hos en mandlig samlever, idet såvel landsretten som Højesteret til støtte for resultatet henviste til den ikke udtømmende opregning af eksempler på former for indkomst, som er givet i SL § 4, stk. 1, litra c.
(...)
I SKM2009.27.HR havde en skatteyder solgt en fast ejendom til sin søn, som samtidig havde udlejet den til skatteyderen for 1 krone årligt. Højesteret fandt, at friboligen udgjorde en brugsnydelsesret for skatteyderen, og at hun årligt skulle beskattes af værdien af denne, jf. SL § 4, stk. 1.
(...)
- Side 170 -
I TfS 1998, 98 H tiltrådte Højesteret, at den ansatte ved – på arbejdsgiverens initiativ og for dennes regning – at lade sig operere på et privathospital havde modtaget et formuegode, som var skattepligtigt efter SL § 4 med et beløb, svarende til udgiften til hospitalet.
(...)
...crowdfunding. Med crowdfunding kan man finansiere et projekt gennem et netværk og dermed uden deltagelse af f.eks. et pengeinstitut. Der findes ikke særlige skatteregler for crowdfunding, hvorfor det er de almindelige skatteregler, der finder anvendelse. Se i øvrigt Skattestyrelsens vejledning om crowdfunding ved etablering af virksomhed på www.skat.dk.
(...)
Som eksempel på det brede indkomstbegreb i SL § 4 kan også nævnes, at det ikke udelukker beskatning af indtægt, at denne er erhvervet ved en strafbar handling.
(...)
- Side 171 -
...for den skattepligtige indkomst hvilede på et forkert grundlag, idet det ikke kunne lægges til grund, at fortjenesten ved videreoverdragelse af kokainen udelukkende tilfaldt skatteyderen. Da skatteministeriet ikke havde nedlagt subsidiær påstand om hjemvisning, fik skatteyderen medhold i sin påstand, og dennes indkomst blev herefter nedsat til 0 kr.
(...)
...værdi. Denne økonomiske fordel fandt landsretten var skattepligtig efter SL § 4. Højesteret tog principielt ikke afstand fra denne opfattelse, men fandt at der i den konkrete situation ikke var tale om nogen skattepligtig fordel, idet salget alene genoprettede en skade ved et bedrageri, som sælgeren havde foretaget over for holdingselskabet/køberen.
(...)
...skal det bemærkes, at SL § 4 siden statsskattelovens vedtagelse i 1903 er suppleret af en række særregler i LL §§ 7, 7 A og følgende bestemmelser, der ud fra forskellige motiver undtager en række indkomstarter fra skattepligten. Dertil kommer skattefrihed af visse sundhedsbehandlinger og uddannelse i LL §§ 30, 30 A og 31. Der henvises til afsnit 6.5.
Statsskattelovens § 5 indledes med ordene: »Til indkomst henregnes ikke …«. Heraf følger, at den endelige fastlæggelse af, hvad der er indkomst, kun kan ske ved at sammenholde de positive afgrænsningsbestemmelser i SL § 4 med undtagelses- og begrænsningsbestemmelserne i SL § 5.
(...)
- Side 173 -
Det betyder, at det indkomstbegreb, som er fastlagt i SL §§ 4-6, ikke kan stå alene men skal suppleres af den betydelige mængde af bestemmelser, der siden 1903 har suppleret det teoretiske udgangspunkt.
(...)
...opstår, fordi der kan være typer af indtægter, hvor det kan være vanskeligt at afgøre, om der er tale om en løbende indtægt omfattet af SL § 4 eller en indtægt omfattet af den negative afgrænsning i SL § 5. For en given indtægt skal det derfor vurderes, om den kan sidestilles med dem, der er opregnet i SL § 4, eller med den negative afgrænsning i SL § 5.
(...)
- Side 174 -
...optimere de sportslige og økonomiske resultater. Derved kunne transferindtægter ikke anses at vedrøre selve indkomstgrundlaget og derved ikke anses for en skattefri formuegevinst efter SL § 5, stk. 1, litra a, men skattepligtig efter SL § 4 som sædvanligt forekommende løbende indtægter. Afgørelsen af kommenteret af Ole Bjørn i SR-Skat 2010, s. 291.
(...)
...erhvervelsen. Højesteret fandt, at modtagelsen af hektarstøtte som producent var skattepligtig indkomst efter SL § 4. Der var ikke var tale om, at skatteyderen ved købet af landbrugsejendommen havde erhvervet en fordring på støtten med deraf følgende skattefrihed af støtten. Skatteyder kunne i øvrigt ikke fradrage udgiften til erhvervelsen af støtten.
(...)
I SKM2001.379.LSR ansås et vederlag modtaget for opgivelse af retten til dyrkning af sukkerroer for en ikke-skattepligtig kompensation for tab af indtægtskilde. Der var derfor ikke tale om en skattepligtig indkomst omfattet af SL § 4. Sukkerroekvoter er i dag omfattet af AL § 40 C.
- Side 175 -
...af nettoindkomsten. I henhold til praksis beskattes honorarmodtagere og personer, der driver hobbyvirksomhed, også af nettoindkomsten, idet de kan fradrage deres udgifter, så længe de kan rummes i indtægten. Hjemlen hertil er dog ikke SL § 6. Fradraget kan derimod forklares med, at SL § 4 i sig selv hjemler et nettoindkomstprincip, jf. også kap. 9.
Det indkomstbegreb, der er hjemlet i SL § 4, er som nævnt ganske bredt, og selv når der tages højde for den negative afgrænsning heraf i SL § 5, er der fortsat tale om, at indkomstbegrebet omfatter mange typer af indkomst, jf. også de eksempler, der fremgår af SL § 4.
- Side 176 -
...skattepligtige personer på lige fod med indenlandske indtægter og udgifter. Dette gælder, uanset hvilken skattemæssig behandling indkomsten har været eller vil blive undergivet i det land, som indkomsten hidrører fra. Modstykket til globalindkomstprincippet er territorialprincippet, der kun inkluderer indkomst fra indenlandske kilder i indkomstopgørelsen.
- Side 177 -
Det følger af SL § 4, at det er den skattepligtiges samlede årsindtægter, der skal opgøres. Det forudsætter fastlæggelsen af et indkomstår. Bestemmelserne herom findes i KSL § 22 og SEL § 10. I henhold til KSL § 22, stk. 1, opgøres
- Side 180 -
Den overordnede ramme for løsning af problemstillinger vedrørende periodisering findes i SL §§ 4 og 6, hvor SL § 4 lægger til grund, at den skattepligtige skal beskattes af sin samlede årsindtægt, mens det af SL § 6 fremgår, at udgiften skal være afholdt i årets løb for at kunne fradrages.
(...)
- Side 181 -
...periodisering. Anvendelsen af retserhvervelsesprincippet volder dog ofte kvaler som følge af, at retserhvervelsestidspunktet ikke altid er entydigt. Det er f.eks. tilfældet ved såkaldt betingede aftaler, hvor fastlæggelsen af retserhvervelsestidspunktet afhænger af aftalens udformning, og hvilket aktiv der overdrages, jf. kap. 8, 2.2.2 og kap. 14, 2.3.
- Side 183 -
Statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c, omtaler pensioner, understøttelser, livrente, aftægt og deslige som eksempler på skattepligtig indkomst.
(...)
I TfS 1986, 592 H fandt såvel landsretten som Højesteret, at værdien af gratis ophold hos en samlever var skattepligtig i medfør af SL § 4, stk. 1, litra c, idet værdien af opholdet måtte anses for omfattet af den ikke udtømmende opregning af eksempler på former for indkomst, som er givet i SL § 4, stk. 1, litra c.
- Side 185 -
Ifølge SL § 4, stk. 1, litra f, beskattes indtægt ved lotterispil samt andre spil og væddemål.
(...)
- Side 186 -
...spil i et år kan derimod hverken fradrages i positiv indkomst fra andre kilder i samme år, og er derved kildeartsbegrænset, da der ikke foreligger erhvervsmæssig virksomhed. Det kan heller ikke fremføres til fradrag i gevinster i et efterfølgende år efter en analogi fra PSL § 13. Se nærmere om spil mv. Den juridiske vejledning 2025 C.A.6.4 og E.A.9.
Beskatningen af erstatninger hos modtagerne sker efter SL §§ 4 og 5, såfremt der ikke findes særregler, der direkte regulerer, hvorledes en erstatning skatteretligt skal behandles. Der er f.eks. særlige bestemmelser om erstatning for bygninger i afskrivningsloven og ejendomsavancebeskatningsloven.
(...)
- Side 187 -
...som en løbende ydelse, vil den være skattepligtig som almindelig indkomst, uanset hvad den løbende ydelse tjener som erstatning for. Dette er en følge af SL § 4, stk. 1, litra c. Udbetales erstatningen derimod som et engangsbeløb, afhænger den skatteretlige behandling for modtageren af, hvilke tab eller hvilken skade erstatningen er kompensation for.
(...)
...skattepligtige, ville erstatningen også være skattepligtig efter SL § 4. En erstatning for en gruppelivsforsikring, der ville være skattefri, kunne tillige udbetales skattefrit. Den del af erstatningen, der trådte i stedet for en skattepligtig løbende ægtefællepension, ville derimod ikke være skattefri, selv om erstatningen blev udbetalt som et engangsbeløb.
(...)
...ville være skattepligtig for modtageren, der var bilforhandler. Da den fejlagtigt beregnede moms indgik i anskaffelsessummen for bilerne og derved i den skattepligtige avance, var der tale om erstatning for manglende fortjeneste. Idet modtageren var næringsdrivende med biler, var fortjenesten og derved også erstatningen skattepligtig efter SL § 4.
(...)
- Side 189 -
Godtgørelse for manglende oprettelse af ansættelsesbevis anses ligeledes for skattefri, TfS 1996, 632 TSS og Den juridiske vejledning 2025 C.A.3.7. Ansættelsesbrevet er en del af den ansattes indkomstgrundlag, og erstatningen vedrører indkomstgrundlaget, jf. SL § 5 og ikke den løbende indkomst, SL § 4.
Indtægter, som tilfældigt er modtaget, betragtes som skattepligtig indkomst efter SL § 4. Som eksempel kan nævnes indkomst ved dusør og belønninger.
- Side 190 -
...omfatter løbende ydelser og engangsbeløb. Disse bestemmelser har til formål dels at fastslå skattefrihed som led i vedtagelse af nye tilskudsformer og anden ny lovgivning, dels at afklare en tidligere usikkerhed om den skattemæssige behandling af bestemte ydelser. Da bestemmelserne er snævert afgrænsede, kan der ikke sluttes analogt til lignende ydelser.