Bemærk, at § 69 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 69, om det har en betydning.
- Side 384 -
...udføreropgaven. Endvidere har forældremyndighedsindehaveren under anbringelsen en vigtig rolle, og både kommunen og anbringelsesstedet skal som udgangspunkt samarbejde med forældremyndighedsindehaveren jf. servicelovens § 19, stk. 1. Rollefordelingen og samarbejdet har i praksis betydning, som viser sig på en række forskellige måder i barnets hverdag.
(...)
- Side 385 -
...udøvelse af forældremyndigheden indskrænkes. Selv om forældremyndigheden formelt består, begrænses denne også af, at kommunen i medfør af servicelovens § 69 tillægges en afgørelseskompetence, der om nødvendigt »trumfer« forældremyndighedsindehavers ønsker. Reglerne om afgørelser efter § 69 og den medfølgende klageadgang behandles nedenfor i afsnit 11.5.
- Side 386 -
...forældremyndighedsindehavernes kompetence, også når barnet var anbragt. Ordlyden af servicelovens § 69, som rummer udtrykket med videre, åbner imidlertid bredt for kommunens beføjelse til at træffe afgørelser om barnets forhold, når det er nødvendigt, og indskrænker dermed forældremyndigheden under anbringelsen, men kun i det omfang det er konkret relevant.
(...)
...videst muligt omfang kan leve på samme måde som sine jævnaldrende. Den 14-åriges ønske om at få sit synspunkt om konfirmation respekteret blev imødekommet. Principperne om barnets bedste som et primært hensyn og retten til at blive hørt efter børnekonventionens art. 12 omtales ikke i afgørelsen, men det er oplagt at tillægge barnets synspunkt afgøren-
- Side 398 -
Selv om forældremyndigheden formelt set fortsat er hos forældrene under en anbringelse, følger det forudsætningsvist af servicelovens § 69, at kommunen er berettiget til at træffe afgørelse i visse spørgsmål i stedet for forældremyndighedsindehaveren. Dette gælder ændret anbringelsessted, behandling, uddannelse mv.
(...)
...tilføjelsen »mv.« er også væsentlig. Denne tilføjelse viser, at bestemmelsen ikke er udtømmende, men tværtimod rummer mulighed for, at andre spørgsmål kan falde ind under kommunens beslutningskompetence. I praksis har kommunen dermed en bred hjemmel til at træffe afgørelser om barnets forhold, når det er nødvendigt, jf. nærmere nedenfor afsnit 12.5.4.
- Side 399 -
...kun traditionel behandling hos læge, tandlæge, sygehus eller fysioterapeut? Omfatter det også psykolog? Selve valget af læge (praktiserende læge) anses for faktisk forvaltning, og der skal som udgangspunkt ikke træffes afgørelse herom efter § 69, selv hvis forældremyndighedsindehaver er imod. 47 47. Jf. vejl. nr. 9142 af 26. oktober 2019, pkt. 460.
- Side 401 -
Bestemmelsen i servicelovens § 69 giver mulighed for afgørelser om en række forskelligartede forhold i kraft af ordlyden »mv.«. Som nævnt indeholder bestemmelsen en bred afgrænsning heraf, hvorefter det skal »anses for nødvendigt [at] være under hensyn til formålet med anbringelsen.«.
- Side 408 -
...at sikre, at anbringelsesstedets viden indgår som en vigtig del af grundlaget for at træffe afgørelser der har stor betydning for barnet. »Kommunalbestyrelsen er ikke forpligtet til at følge anbringelsesstedets udtalelse, men den skal indgå i grundlaget for og tillægges vægt i afgørelsen.« 69 69. Jf. L178 2009-10 (Barnets Reform) bem. til nr. 48.