Bøger, som nævner Selskabsskatteloven § 31

Bemærk, at § 31 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 31, om det har en betydning.

Overblik

- Side 176 -

...formål at gøre sambeskatningsreglerne mere overskuelige foreslås selskabsskattelovens § 31 i nærværende forslag opdelt på fire bestemmelser; § 31 om national sambeskatning, § 31 A om international sambeskatning, § 31 B om bemyndigelser til Ligningsrådet og § 31 C om definitionen af koncernforbundne selskaber. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 16.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...til koncernens ejerandel. I nærværende lovforslag indgår indkomsten i et koncernforbundet selskab fuldt ud, selv om koncernen ikke ejer selskabet fuldt ud. Derved skabes i forhold til L 153 en betydelig forenkling af både reglerne om indkomstopgørelsen og genbeskatningsreglerne. Der henvises til forslaget til selskabsskattelovens § 31, stk. 2 og 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 177 -

...skatten. Det vurderes, at formålet med en generel solidarisk hæftelse ikke står mål med ulempen i form af usikkerhed om den økonomiske påvirkning af de sambeskattede selskaber set i sammenhæng med den foreslåede koncerndefinition og obligatorisk nationale sambeskatning. Der henvises til forslaget til selskabsskattelovens § 31, stk. 4, og § 31 A, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 178 -

...selskabsskattelovens § 31, stk. 1, 6. pkt.) som kan siges at være hinandens forudsætninger, idet de varetager samme hensyn og værnet kun kan være effektivt, hvis begge bestemmelser eksisterer. Selskabsskattelovens § 31, stk. 1, 6. pkt., forhindrer etableringen af sambeskatning med et udenlandsk selskab, der er erhvervet fra det udenlandske moderselskab.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 179 -

Ved lov nr. 487 af 12. juni 1996 indførtes ligningslovens § 5 H og selskabsskattelovens § 31, stk. 1, 6. pkt. Formålet med bestemmelserne var at sikre, at udenlandsk kontrollerede koncerner med danske datterselskaber ikke kunne opnå dansk skattenedsættelse ved at omplacere (en del af) deres underskudsgivende aktiviteter til den danske sambeskatning.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 181 -

I det gældende regelsæt findes reglerne om sambeskatning mellem danske moderselskaber og deres datterselskaber i selskabsskattelovens § 31. De nærmere vilkår for sambeskatningen fastsættes af Ligningsrådet. Ligningsrådet udsender årligt et sambeskatningscirkulære med betingelser og vilkår for sambeskatningen (senest TSS-cirkulære 2004-42).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 184 -

Reglerne, der følger af selskabsskattelovens § 31, stk. 3, og fusionsskattelovens § 5, skal varetage følgende overordnede hensyn:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 185 -

Det foreslås derfor, at selskabsskattelovens § 31, stk. 3, ændres, således at koncernforbindelse ved stiftelse af et nyt selskab eller køb af et skuffeselskab anses for etableret ved begyndelsen af indkomståret. Hvis et nystiftet selskab bliver ultimativt moderselskab, gælder forslaget dog kun i to tilfælde:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 188 -

Selskabsskattelovens § 31, stk. 7, medfører, at der kan bortses fra underskud, når indkomsten i et fast driftssted i Danmark (eller et sambeskattet datterselskab) i Danmark medregnes ved indkomstopgørelsen i en anden stat. Det er en forudsætning, at den pågældende anden stat lemper for den danske skat efter det såkaldte creditprincip. Formålet er, at kon-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 189 -

...obligatorisk national sambeskatning henviser kun til selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a. Et selskab, der alene er skattepligtig til Danmark efter kulbrinteskattelovens bestemmelser, kan således ikke sambeskattes med andre selskaber i samme koncern, der er skattepligtige til Danmark efter selskabsskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, litra a eller b.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 190 -

Det foreslås, at reglerne i selskabsskattelovens § 31, stk. 6, og § 31 A, stk. 6, om betaling ved udnyttelse af underskud i faste driftssteder præciseres på to punkter.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...underskud i udenlandske selskabers faste driftssteder i Danmark ligeledes skal forpligte sig til at betale underskudsselskabet for underskudsudnyttelsen. Betalingen skal svare til skatteværdien af underskuddet. Det fremgår allerede af ordlyden af selskabsskattelovens § 31, stk. 6, at dette krav gælder ved udnyttelse af underskud i danske selskaber.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 193 -

...samt tillæg og renter, der vedrører den del af indkomsten, som fordeles til selskabet, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 4. Hæftelsen for indkomstskat m.v. overgår til administrationsselskabet på det tidspunkt, hvor administrationsselskabet modtager betaling herfor. Herefter påhviler hæftelsen for indkomstskatten m.v. alene administrationsselskabet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...international sambeskatning, hæfter administrationsselskabet og det ultimative moderselskab for indkomstskatten, acontoskatten og restskatten samt tillæg og renter samt genbeskatningsforpligtelsen. Det ultimative moderselskabs hæftelse omfatter ikke indkomstskat m.v. af indkomst, der ville indgå i sambeskatningsindkomsten efter selskabsskattelovens § 31.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 195 -

...§ 31, stk. 6, 10. pkt., for henholdsvis kildeskatter og selskabsskatter m.v. samt en eventuel genbeskatningsforpligtelse. Det ultimative moderselskabs hæftelse skal dog som efter de gældende regler ikke omfatte indkomstskat m.v. af indkomst, der ville indgå i sambeskatningsindkomsten efter § 31, hvis der ikke var valgt international sambeskatning.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...beskrev svævende underskud som underskud opstået i et selskab, der f.eks. var ophørt ved fusion, hvor underskuddene fortsat kunne anvendes af de selskaber, der var sambeskattede med selskabet på det tidspunkt, hvor underskuddene opstod. Et svævende underskud kunne ligeledes opstå i forbindelse med en skattefri spaltning og ved tilførsel af aktiver.

Læs på Jurabibliotek



Til stk. 1. Hovedprincippet om national sambeskatning

- Side 197 -

...selskabers faste driftssteder (herunder danske selskaber, der omkvalificeres efter selskabsskattelovens § 2 A) og faste ejendomme i Danmark skal ligeledes indgå i sambeskatningen. Det foreslås af lovtekniske grunde i stk. 1 udtrykkeligt anført, at faste ejendomme i forhold til reglerne i selskabsskattelovens § 31 sidestilles med faste driftssteder.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 198 -

...obligatorisk national sambeskatning henviser kun til selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a. Et selskab, der alene er skattepligtig til Danmark efter kulbrinteskattelovens bestemmelser, kan således ikke sambeskattes med andre selskaber i samme koncern, der er skattepligtige til Danmark efter selskabsskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, litra a eller b.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Den foreslåede begrænsning i adgangen til at fremføre underskud til modregning i positiv indkomst i efterfølgende indkomstår, skal ske på sambeskatningsniveau, når der er tale om underskud hos sambeskattede selskaber, jf. det foreslåede stk. 3 i selskabsskattelovens § 31.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...De kan dermed ikke indgå i samme sambeskatning. Justeringen af koncerndefinitionen finder anvendelse i forhold til både national og international sambeskatning, idet selskabsskattelovens § 31 A om international sambeskatning indeholder en regel om, at bestemmelserne i selskabsskattelovens § 31 om national sambeskatning finder tilsvarende anvendelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 199 -

...kontinentalsokkel. For indkomståret 2005 var der henført en indkomst til filialen omfattet af kulbrinteskattelovens kapitel 2. Et koncernforbundet selskab inddrog filialens indkomst fra sine aktiviteter, herunder indkomst efter kulbrinteskatteloven, i den almindelige sambeskatning efter selskabsskattelovens §§ 31-31 C. Tre retsmedlemmer fandt, at filialens

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 200 -

...kulbrinteskattelovens kapitel 2 ikke skulle indgå i sambeskatningsindkomsten. Et retsmedlem fandt, at indkomst efter kulbrinteskattelovens kapitel 2 skulle indgå i sambeskatningsindkomsten, idet obligatorisk sambeskatning blev indført for at undgå shopping vedrørende underskudsselskaber. Se hertil den ovennævnte lovændring ved lov nr. 343 af 18. april 2007.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...afbryde sambeskatningen. Ifølge bilag 35 og 74 til L 121 2004/05 fik ejerskiftet ved salg af et selskab fra én koncern til en anden først virkning fra konsolideringstidspunktet. Skatterådet fandt derfor, at meddelelse af en option fra A til B ikke ville medføre en afbrydelse af koncernforholdet. Sambeskatningen mellem A og D blev derfor ikke afbrudt.

Læs på Jurabibliotek



Introduktion

- Side 201 -

Det foreslås, at reglerne om opgørelse af sambeskatningsindkomsten indskrives i selskabsskattelovens § 31 med de ændringer, der følger af dette lovforslag. Reglerne har hidtil fremgået af det såkaldte sambeskatningscirkulære (vilkår 2.4), jf. senest TSS-cirkulære 2004-42.

Læs på Jurabibliotek



Begrænsning af retten til udnyttelse af underskud i et fast driftssted under sambeskatningen

- Side 209 -

...forhindre, at et udenlandsk selskab kan opnå fradrag for den danske filials underskud i såvel Danmark som i det udenlandske selskabs hjemland. Efter bestemmelsen kan underskud i en filial kun modregnes i andre selskabers indkomst, hvis reglerne i selskabets hjemland forhindrer, at underskuddet medregnes ved beregningen af selskabets indkomstopgørelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...regler om fri etableringsret i relation til bestemmelsen i selskabsskattelovens § 31, stk. 2, 2. pkt. Bestemmelsens EU-medholdelighed blev herved reelt kun anerkendt under forudsætning af, at den pågældende koncern ikke blev frataget enhver reel mulighed for at fradrage det pågældende underskud i sin samlede indkomst. Domskonklusionen var sålydende:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 210 -

...af 27. december 2018 (L 28 A), er bestemmelsen i selskabsskattelovens § 31, stk. 2, 2. pkt. ophævet med virkning fra 1. januar 2020 i forbindelse med gennemførelsen af EU's skatteundgåelsesdirektiv, idet tilfælde med et hybridt mismatch med dobbelt fradrag herefter skal løses efter reglen i § 8 D, stk. 1, jf. nu kommentaren til denne bestemmelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Det foreslås, at selskabsskattelovens § 31, stk. 2, 2. pkt., ophæves.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 31, stk. 2, 2. pkt., fastlægger, hvorvidt underskud i et fast driftssted i Danmark kan modregnes i andre selskabers indkomst i en dansk national sambeskatning.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Forslaget om at ophæve selskabsskattelovens § 31, stk. 2, 2. pkt., skyldes, at tilfælde med et hybridt mismatch med dobbelt fradrag fremover skal løses efter den foreslåede regel i selskabsskattelovens § 8 D, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 9.

Læs på Jurabibliotek

(...)

De foreslåede regler i selskabsskattelovens § 8 D, stk. 1, har et mere generelt anvendelsesområde, der samtidig løser den problemstilling, som den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 31, stk. 2, 2. pkt., imødegår. Det foreslås derfor at ophæve den gældende bestemmelse, så det samme forhold ikke reguleres to steder.«

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 211 -

...efter fusionens gennemførelse. I forhold til filialens underskud fandt Skatterådet, at filialens underskud var omfattet af selskabsskattelovens § 31, stk. 2, 2. pkt. grundet fravalget af international sambeskatning. For at kunne opretholde de begrænsninger, som bestemmelsen hjemlede, fandt Skatterådet, at filialens egne underskud måtte bortfalde helt.

Læs på Jurabibliotek



Anvendelsen af underskud

- Side 212 -

Selskabsskattelovens § 31, stk. 2, 3.-8.pkt. indeholder en beskrivelse af, hvordan underskud fremføres ved sambeskatning. Underskud fremføres i samme rækkefølge som efter de gældende regler, og underskudsrækkefølgen bliver derfor ikke ændret af de foreslåede regler om begrænsning af fradrag for fremførselsberettigede underskud.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Beskrivelsen af underskudsrækkefølgen i selskabsskattelovens § 31, stk. 2, er skrevet om for at gøre den mere overskuelig.«

Læs på Jurabibliotek

(...)

Det foreslås, at reglerne om opgørelse af sambeskatningsindkomsten indskrives i selskabsskattelovens § 31 med de ændringer, der følger af dette lovforslag. Reglerne har hidtil fremgået af det såkaldte sambeskatningscirkulære (vilkår 2.4), jf. senest TSS-cirkulære 2004-42.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 215 -

...godkendes. SKM 2007.65 SR – TfS 2007.325 SR Et holdingselskab ejede en række datterselskaber, herunder B og C. B ejede endvidere aktiekapitalen i selskabet I. Koncernen beskæftigede sig med finansielle aktiviteter inden for pantebreve og ejendomme. I 2002 etableredes sambeskatning mellem holdingselskabet, B, C og I. Holdingselskabet og B ønskede at

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 216 -

...underskud, der var opstået i sambeskatning med selskabets moderselskab. Skatterådet bekræftede, at datterselskabet kunne modregne underskuddet fra før fusionen uden for sambeskatningskredsen i moderselskabets skattemæssige overskud, da underskuddet var opstået i sambeskatningsperioden mellem de to selskaber, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 2, 10. pkt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...overgang af kontrol til køberen samme dag, som grenspaltningen vedtoges selskabsretligt. Betingelserne i selskabsskattelovens § 31, stk. 2, 10. pkt., ville herved stadig være opfyldt, da selskaberne havde været sambeskattet før overdragelsen, og da sambeskatningen ikke havde været afbrudt efterfølgende. Det var således afgørende, at der var samtidighed.

Læs på Jurabibliotek



Til stk. 3. Underskudsbegrænsning

- Side 217 -

...indkomst i et år, indgår den negative indkomst ikke ved beregningen af om der skal ske underskudsbegrænsning efter den foreslåede § 12, stk. 2 i selskabsskatteloven. Det skyldes, at den negative indkomst ikke vil kunne modregnes i andre selskabers indkomst i sambeskatningen, hvis indkomsten er omfattet af selskabsskattelovens § 31, stk. 2, 2. pkt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 218 -

Underskudsrækkefølgen i selskabsskattelovens § 31, stk. 2 medfører, at selskab A skal modregne særunderskud fra indkomståret 2010. Efter modregning af underskud på 10.000.000 kr. udgør A’s skattepligtige indkomst 0 og der resterer 5.000.000 kr. i særunderskud, som kan fremføres til senere indkomstår.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...pkt. i selskabsskattelovens § 31, og for andre selskabers underskud, jf. det foreslåede stk. 2, 7. pkt. i selskabsskattelovens § 31. Begrænsningen af fradraget skal ske i forholdet mellem den del af underskuddet der ikke kan modregnes i årets indkomst efter selskabsskattelovens § 12, stk. 2 og samtlige fremførselsberettigede underskud før begrænsning.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...stat, hvor selskabet er hjemmehørende, medfører, at underskud ikke kan medregnes ved beregningen af selskabets indkomstopgørelse i den fremmede stat. Et fast driftssteds underskud betragtes derfor, i relation til den forholdsmæssige fordeling af underskudsbegrænsningen, som et særunderskud jf. den foreslåede § 31, stk. 2, 3. pkt. i selskabsskatteloven.

Læs på Jurabibliotek



Til stk. 4. Skattefri omstruktureringer

- Side 223 -

...at fusionsskattelovens § 8, stk. 6, 1. pkt., omgås ved fusion med et selskab, der deltager i en sambeskatning, foreslås det at indsætte et nyt stk. 4 i selskabsskatteloven § 31. Selskabsskatteloven § 31 regulerer, hvordan sambeskatningsindkomsten opgøres, herunder hvordan der skal forholdes i relation til underskud opstået indenfor sambeskatningen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...sambeskatningsenheder. Den foreslåede bestemmelse i selskabsskatteloven § 31, stk. 4, skal sikre, at bestemmelsen i fusionsskattelovens § 8, stk. 6, ikke omgås eller bliver neutraliseret af sambeskatningsreglerne. Den foreslåede bestemmelse hindrer ikke, at aktiver og passiver, der har eksisteret inden for sambeskatningskredsen i underskudsårene, »flyttes

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 224 -

...moderselskabet og datterselskabet blev ikke afbrudt ved gennemførelse af den påtænkte tilførsel af aktiver. Underskud i disse selskaber, som var opstået, mens selskaberne var sambeskattet, kunne derfor som udgangspunkt fortsat anvendes af begge selskaber, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 2, 8. pkt. Kommenteret af Flemming N. Mortensen i SR-Skat 2011.258.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 225 -

...stilling, måtte sammenlignes med en dansk selskabsomdannelse med succession. Goodwill ansås således for erhvervet ved selskabsomdannelsen med den virkning, at der ved opgørelsen af sambeskatningsindkomsten kunne afskrives herpå i overensstemmelse med selskabsskattelovens § 31, stk. 6. Retsstillingen blev herefter ændret ved lov, jf. kommentaren til § 4 A.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forudsat, at det underskud, der var anført, vedrørte den del af indkomståret, der lå efter selskabets indtræden i sambeskatningen. Skatterådet fandt, at D’s underskud ikke kunne modregnes af A efter fusionen, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 4. Da A’s underskud var opnået under sambeskatningen med B, ville dette underskud derimod fortsat kunne mod-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 226 -

...undtagelsen i selskabsskattelovens § 31, stk. 4, 2. pkt., ikke kunne anvendes, da filialen i det indskydende selskab ikke var indgået i sambeskatning med det modtagende selskab i det eller de indkomstår, hvor underskuddet var opstået. Filialen kunne derfor fortsat selv udnytte og fremføre sit underskud, mens dette ikke underskud ikke kunne udnyttes af C.

Læs på Jurabibliotek



Til stk. 5. Koncernforbindelse i en del af et indkomstår

- Side 228 -

...adskiller sig bl.a. fra de gældende regler ved, at indkomst fra selskaber, hvor betingelserne for sambeskatning ikke er opfyldt hele indkomståret, skal medregnes til sambeskatningsindkomsten. Det indebærer, at der skal fastsættes visse særlige regler for opgørelsen af indkomsten i disse tilfælde, jf. forslaget til selskabsskattelovens § 31, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 230 -

Det fremgår ikke direkte af bestemmelsen i selskabsskattelovens § 31, stk. 3, hvordan straksfradrag efter afskrivningslovens § 18 skal opgøres, når der skal foretages indkomstopgørelse for en del af indkomståret som følge af, at koncernforbindelsen for et selskab ændres.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Efter selskabsskattelovens § 31, stk. 3, kan skattemæssige afskrivninger maksimalt foretages i forhold til, hvor stor en del indkomstperioden udgør af et kalenderår. Reglen forhindrer ikke et selskab i at udnytte muligheden for straksafskrivninger, jf. afskrivningslovens § 6, hvis udgiften er afholdt i den pågældende indkomstperiode.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 231 -

...begyndelsen af indkomståret. Ved et skuffeselskab forstås et selskab, som ikke har drevet erhvervsmæssig virksomhed forud for etableringen af koncernforbindelsen, og hvis egenkapital fra stiftelsen har henstået som et ubehæftet kontant indestående i et pengeinstitut. Det svarer til definitionen i § 1, stk. 2, i lov om skattefri virksomhedsomdannelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 232 -

...i sambeskatningsindkomsten hos koncern B. Koncern A skal medregne indkomsten i selskabet fra 1. juli i sin sambeskatningsindkomst. Hvis selskabet anskaffer afskrivningsberettigede aktiver, vil der kun kunne foretages forholdsmæssige afskrivninger (6/12) herpå (medmindre der er mulighed for straksafskrivning), jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...som skattemæssig skæringsdato for et selskab, der deltager i en skattefri omstrukturering, hvis indkomsten i selskabet skal opgøres efter reglerne i selskabsskattelovens § 31, stk. 3, jf. fusionsskattelovens § 5, stk. 3. I disse tilfælde kræves det ikke, at selskaber, der deltager i samme omstrukturering, anvender samme skattemæssige skæringsdato.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...hele indkomståret, og at selskabsskattelovens § 31, stk. 3, derfor ikke finder anvendelse. Dermed skal der heller ikke beregnes forholdsmæssige afskrivninger. Der kan foretages fulde skattemæssige afskrivninger i det modtagende selskab både vedrørende de aktiver, der i forvejen eksisterede i det modtagende selskab og vedrørende de aktiver, der kommer

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 233 -

...er erhvervet i forbindelse med omstruktureringen, vil reglerne om opgørelse af delårsindkomst i selskabsskattelovens § 31, stk. 3, – og dermed også fusionsskattelovens § 5, stk. 3, – finde anvendelse. Det gælder, uanset der i øvrigt er tale om en omstrukturering, der udelukkende omfatter selskaber, som har været koncernforbundne i hele indkomståret.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Efter gældende regler vil de fusionerende selskaber have forskellig fusionsdato. For A og B er fusionsdatoen den 1. januar, mens den 1. juli (vedtagelsesdatoen) er fusionsdato for C. Der skal foretages en indkomstopgørelse i C efter reglerne i selskabsskattelovens § 31, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...anses C for at have etableret koncernforbindelse med X-koncernen ved indkomstårets begyndelse – dvs. den 1. januar. Dermed vil C ikke skulle foretage en delårsopgørelse efter selskabsskattelovens § 31, stk. 3, og der kan beregnes fulde afskrivninger på alle aktiver i C ved indkomstårets udgang. Det gælder også ejendomme, som C erhverver efter fusionen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 234 -

...De tilførte aktiver fra A anses imidlertid – på samme måde som ved fusion og spaltning – for tilført pr. 1. januar, så der kan foretages fulde skattemæssige afskrivninger på disse aktiver. Indkomsten vedrørende den tilførte virksomhed medregnes hos B fra 1. januar. Der skal således ikke foretages delårsopgørelse vedrørende den tilførte virksomhed.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Hvis B anskaffer aktiver, der afskrives enkeltvis, efter tilførslen – eksempelvis en afskrivningsberettiget ejendom – kan der kun foretages forholdsmæssige afskrivninger på ejendommen. Det vil ikke være tilfældet efter forslaget, idet B ikke længere vil være omfattet af selskabsskattelovens § 31, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...finder selskabsskattelovens § 31, stk. 3, ikke anvendelse, idet koncernforbindelsen har eksisteret siden indkomstårets begyndelse og også eksisterer efter tilførslen. Der kan også foretages skattefri tilførsel af aktiver med tilbagevirkende kraft mellem to forskellige koncerner, hvis de deltagende selskabers koncernforhold ikke ændres ved tilførslen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 235 -

...vedrørende de aktiver og passiver, som tilføres B, medregnes hos B, mens indkomsten fra 1. januar vedrørende de aktiver og passiver, som tilføres C, medregnes hos C. Indkomsten i B og C skal opgøres efter reglerne i selskabsskattelovens § 31, stk. 3. Det indebærer, at skattemæssige afskrivninger beregnes efter samme principper som ved fusion, jf. ovenfor.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...foreslåede bestemmelse indebærer, at den skattemæssige spaltningsdato for både A, B og C er 1. januar. Dermed vil B og C ikke skulle foretage en delårsopgørelse efter selskabsskattelovens § 31, stk. 3, og der kan beregnes fulde afskrivninger på alle aktiver i B og C ved indkomstårets udgang. Det gælder også ejendomme, som B og C erhverver efter fusionen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...skal gælde ved spaltning af et ultimativt moderselskab, som har ét direkte ejet datterselskab, og som i det pågældende indkomstår ikke har haft anden erhvervsmæssig aktivitet end at eje aktierne i datterselskabet. Dermed bliver det muligt at spalte et ultimativt holdingselskab med skattemæssig tilbagevirkende kraft efter reglerne i fusionsskatteloven.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 237 -

...fusionen, men der skete hverken ophør eller etablering af koncernforbindelse inden eller i forbindelse med fusionen. Landsretten fandt, at skæringsdatoen for det tyske selskabs regnskabsår skulle anses som den skattemæssige fusionsdato for selskaberne, jf. fusionsskattelovens § 5, stk. 1. Se hertil også styresignal i SKM 2018.588 SKTST – TfS 2019.7 SKTST.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...de var omfattet af selskabsskattelovens § 2 A. Landsskatteretten fandt på baggrund heraf, at situationen, hvor filialens indkomst efter danske regler var negativ, var omfattet af selskabsskattelovens § 31, stk. 2, 2. pkt. Landsskatteretten lagde ydermere vægt på, at filialens indkomst efter såvel danske som amerikanske regler blev opgjort efter et

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 238 -

nettoprincip, og at et eventuelt underskud i det faste driftssted efter de amerikanske DCL-regler kunne modregnes i fremtidige positive indkomster i det faste driftssted. Herefter ville underskuddene kunne medregnes ved beregningen af selskabets indkomstopgørelse i USA, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 2, 2. pkt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...skulle B spaltes i to selskaber, B1 og B2, så det ene selskab ejede 4/7 og det andet 3/7 af kapitalen i C. Spaltningen af A og B skulle ske med selskabsretlig virkning pr. 1. juli 2006, men med skattemæssig virkning pr. 31. marts 2007. Der ønskedes svar på, om selskaberne B1 og B2 efter ophørsspaltningen ville kunne modtage skattefrit udbytte fra C

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 239 -

...koncernforbindelsen til det andet selskab ville blive afbrudt. Indkomsten i det andet nystiftede selskab skulle således opgøres efter selskabsskattelovens § 31, stk. 3, hvorfor spaltningsdatoen var selve vedtagelsesdatoen for spaltningen, jf. fusionsskattelovens § 5, stk. 3. Se hertil omtalen i Juridisk Vejledning, afsnit C.D.3.1.4.2.2 og C.D.5.2.4.3.2.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 240 -

...der foretages en delårsopgørelse efter selskabsskattelovens § 31, stk. 2, dækkende perioden fra 1. oktober 2007 til datoen for dagen for vedtagelsen af den skattefrie ophørsspaltning. SKM 2008.923 SR – TfS 2009.238 SR – UfS 2008.5721 SR I en koncern ønskedes foretaget en række skattefri aktieombytninger. Der ønskedes svar på, om der først ville ske

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 241 -

...koncernforbindelsen, skulle underskudsbegrænsning efter ligningslovens § 15, stk. 3, jf. stk. 2, foretages i datterselskabets delårsopgørelse fra den 1. januar det pågældende år til og med dagen inden, der blev etableret koncernforbindelse. Datterselskabets skattemæssige underskud vedrørende perioden efter etableringen af sambeskatningen kunne derfor ikke begrænses.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 242 -

...regnskabsmæssige og den skattemæssige spaltningsdato kunne fastsættes til 1. januar 2011, og så der ikke kunne kræves udarbejdelse af delårsopgørelse for aktieselskabet eller dettes datterselskab. Aktieselskabet ejede kun direkte dette ene datterselskab og var kun koncernforbundet med dette. Skatterådet fandt, at betingelserne i selskabsskattelovens

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 243 -

...koncernforbindelsen, som var den skattemæssige fusionsdato, jf. fusionsskattelovens § 5, stk. 3, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 5. I forbindelse med fusionen ville det ene selskab udgå af den danske sambeskatning. Aktiverne og passiverne ville forblive under dansk beskatning og dermed den danske sambeskatning, da de overgik til et fast driftssted.

Læs på Jurabibliotek

(...)

SKAT: SKM 2009.193 SKAT – TfS 2009.418 SKAT Et styresignal omhandlende selskabsskattelovens § 31, stk. 3, 9. pkt., der blev ændret ved lov nr. 343 af 18. april 2007 – L 110 A. Formålet med ændringen var at smidiggøre reglerne ved koncerninterne omstruktureringer. Det var ikke hensigten at øge mulighederne for at føre indkomst ind og ud af koncernen

Læs på Jurabibliotek



Historik

- Side 251 -

...oversteg det samlede endelige skattetilsvar for selskaberne, fandt landsretten ikke, at selskabet havde krav på tilbagebetaling af et beløb, der svarede til det beløb, som acontoskatten oversteg selskabets egen skat. Selskabet havde heller ikke krav på tilbagebetaling af udbytteskat, da der efter skatteligningen af selskaberne ikke var overskydende skat.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...på 7.628.095 kr., som holdingselskabet udnyttede fuldt ud, og et andet datterselskab havde et underskud på 4.044.992 kr., som ligeledes blev udnyttet fuldt ud. Ved afgørelse af 28. oktober 2009 forhøjede SKAT den skattepligtige indkomst for 2007 for det andet datterselskab med 2.484.740 kr., og forhøjede det første datterselskabs skattepligtige ind-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 252 -

...derfor, at selskabsskattelovens § 31, stk. 4, ikke var til hinder for, at koncernen frit kunne indrette sig med mellemadministrationsselskaber. Datterdatterselskaberne hæftede fortsat for deres andel af acontoskat, indkomstskat, restskat og tillæg og renter for den del af indkomsten, der blev fordelt, indtil mellemadministrationsselskabet videreoverdrog

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 253 -

...i overensstemmelse med armslængde-princippet. Dette kunne ifølge Skatterådet overføres til den betalingsforpligtelse, som opstod mellem det tidligere og det nye administrationsselskab, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 4, 5. pkt. Denne skulle forrentes fra de tidspunkter, hvor det nye administrationsselskabs forpligtelser over for SKAT forfaldt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 254 -

...administrationsselskabet, når det ikke længere indgår i koncernen. Dette skete dog ikke, hvis der udpegedes et nyt administrationsselskab i henhold til selskabsskattelovens § 31 A, stk. 4. Eftersom der i dette tilfælde udpegedes et nyt administrationsselskab fandt Skatterådet, at der ikke skulle ske genbeskatning, jf. selskabsskattelovens § 31 A, stk. 5.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...stk. 4, 11. pkt., (nu stk. 6, 11. pkt.). SKAT præciserede, at udbetaling af overskydende skat kun kunne ske, såfremt sambeskattede selskaber samlet set havde indbetalt mere acontoskat end den beregnede indkomstskat. Det gjaldt uanset, om et administrationsselskab havde overtaget hæftelsen for de øvrige selskabers andel af selskabsskatten eller ej.

Læs på Jurabibliotek



Koncernintern refusion af betalt indkomstskat

- Side 257 -

...skattepligtigt udbytte efter andre landes regler. Når dette sammenholdes med, at tilskudsbeskatningen med dette lovforslag ophæves, jf. § 1, nr. 29, ses der ikke længere at være behov for, at kompensationsbetalingen kommer fra det underskudsudnyttende selskab. Det væsentlige er, at underskudsselskabet bliver kompenseret for underskudsudnyttelsen.«

Læs på Jurabibliotek



Til stk. 9. Ret til bortseelse fra underskud

- Side 259 -

...creditprincip. Formålet er, at koncernen herved har mulighed for at udnytte muligheden for lempelse i den anden stat på samme måde, som hvis det faste driftssted ikke skulle sambeskattes med koncernens andre selskaber og faste driftssteder i Danmark. Underskuddene, der bortses fra, fremføres med henblik på udnyttelse i senere indkomstår i indkomst i Danmark.

Læs på Jurabibliotek



Overblik

- Side 269 -

...formål at gøre sambeskatningsreglerne mere overskuelige foreslås selskabsskattelovens § 31 i nærværende forslag opdelt på fire bestemmelser; § 31 om national sambeskatning, § 31 A om international sambeskatning, § 31 B om bemyndigelser til Ligningsrådet og § 31 C om definitionen af koncernforbundne selskaber. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 16.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 270 -

...til koncernens ejerandel. I nærværende lovforslag indgår indkomsten i et koncernforbundet selskab fuldt ud, selv om koncernen ikke ejer selskabet fuldt ud. Derved skabes i forhold til L 153 en betydelig forenkling af både reglerne om indkomstopgørelsen og genbeskatningsreglerne. Der henvises til forslaget til selskabsskattelovens § 31, stk. 2 og 3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...skatten. Det vurderes, at formålet med en generel solidarisk hæftelse ikke står mål med ulempen i form af usikkerhed om den økonomiske påvirkning af de sambeskattede selskaber set i sammenhæng med den foreslåede koncerndefinition og obligatorisk nationale sambeskatning. Der henvises til forslaget til selskabsskattelovens § 31, stk. 4, og § 31 A, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 272 -

...selskabsskattelovens § 31, stk. 1, 6. pkt.) som kan siges at være hinandens forudsætninger, idet de varetager samme hensyn og værnet kun kan være effektivt, hvis begge bestemmelser eksisterer. Selskabsskattelovens § 31, stk. 1, 6. pkt., forhindrer etableringen af sambeskatning med et udenlandsk selskab, der er erhvervet fra det udenlandske moderselskab.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Ved lov nr. 487 af 12. juni 1996 indførtes ligningslovens § 5 H og selskabsskattelovens § 31, stk. 1, 6. pkt. Formålet med bestemmelserne var at sikre, at udenlandsk kontrollerede koncerner med danske datterselskaber ikke kunne opnå dansk skattenedsættelse ved at omplacere (en del af) deres underskudsgivende aktiviteter til den danske sambeskatning.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 274 -

I det gældende regelsæt findes reglerne om sambeskatning mellem danske moderselskaber og deres datterselskaber i selskabsskattelovens § 31. De nærmere vilkår for sambeskatningen fastsættes af Ligningsrådet. Ligningsrådet udsender årligt et sambeskatningscirkulære med betingelser og vilkår for sambeskatningen (senest TSS-cirkulære 2004-42).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 275 -

...kan Ligningsrådet tillade, at to eller flere selskaber sambeskattes. Sambeskatning er således frivillig. I praksis gives tilladelserne af den ansættende skattemyndighed efter delegation fra Ligningsrådet. Ansøgning om sambeskatning skal som udgangspunkt indgives senest samtidigt med selvangivelsen for det indkomstår, som der ønskes sambeskatning for.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 282 -

...angår underskud, der er fradraget i andre selskabers skattepligtige indkomst for indkomståret 1992 og senere indkomstår, som er påbegyndt den 6. december 1995 eller tidligere, finder § 33 E som indsat ved lov nr. 219 af 3. april 1992 og som ændret ved § 3 i lov nr. 312 af 17. maj 1995, fortsat anvendelse. For transaktioner, som udløser genbeskatning

Læs på Jurabibliotek



Til stk. 1. Tilvalg af international sambeskatning

- Side 285 -

Selskabsskattelovens § 31 om obligatorisk national sambeskatning henviser kun til selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a. Et selskab, der alene er skattepligtig til Danmark efter kulbrinteskattelovens bestemmelser, kan således ikke sambeskattes med andre sel-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 287 -

...alle aktiver og passiver i et udenlandsk nystiftet, 100 pct. ejet, ikke-skattetransparent datterselskab ville kunne indskydes, uden at saldoen vedrørende international sambeskatning udløstes til beskatning. Skatterådet fandt, at en koncernintern omstrukturering ikke kunne udløse genbeskatning efter selskabsskattelovens § 31 A, stk. 10 eller stk. 11.

Læs på Jurabibliotek



Historik

- Side 296 -

...administrationsselskab i sambeskatningen. Findes der ikke ét dansk moderselskab, men derimod flere søsterselskaber, som hver især er øverste moderselskab for en del af koncernen, udpeges et af disse søsterselskaber som administrationsselskab. Det selskab, der udpeges som administrationsselskab skal være et selskab som nævnt i selskabsskattelovens § 31, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 298 -

...sambeskatning, ændres, således at det ultimative moderselskab hæfter solidarisk med de selskaber, der hæfter solidarisk efter reglerne om national sambeskatning, jf. forslaget til selskabsskattelovens § 31, stk. 6, 10.-13. pkt., for indkomstskat, acontoskat, restskat samt tillæg og renter vedrørende indkomståret samt eventuel genbeskatningsforpligtelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Det ultimative moderselskabs hæftelse skal dog – som i dag – ikke omfatte indkomstskat m.v. af indkomst, der ville indgå i sambeskatningsindkomsten efter selskabsskattelovens § 31 om national sambeskatning.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 299 -

...sambeskatning, ændres, således at det ultimative moderselskab hæfter solidarisk med de selskaber, der hæfter solidarisk efter reglerne om national sambeskatning, jf. forslaget til selskabsskattelovens § 31, stk. 6, 10.-13. pkt., for indkomstskat, acontoskat, restskat samt tillæg og renter vedrørende indkomståret samt eventuel genbeskatningsforpligtelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Det ultimative moderselskabs hæftelse skal dog – som i dag – ikke omfatte indkomstskat m.v. af indkomst, der ville indgå i sambeskatningsindkomsten efter selskabsskattelovens § 31 om national sambeskatning.

Læs på Jurabibliotek



Til stk. 5. Genbeskatning af administrationsselskabet ved ophør af skattepligt eller ophør af koncernforbindelsen

- Side 300 -

...skulle nytegne anparter i datterselskabet. Herefter ville det tidligere datterselskab blive administrationsselskab i sambeskatningen, jf. selskabsskattelovens § 31 A. Moderselskabet ville miste den bestemmende indflydelse i datterselskabet ved nytegningen af anparterne. Herefter skulle gennemføres en ophørsspaltning af det oprindelige moderselskab. I

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 301 -

...administrationsselskabet, når det ikke længere indgår i koncernen. Dette skete dog ikke, hvis der udpegedes et nyt administrationsselskab i henhold til selskabsskattelovens § 31 A, stk. 4. Eftersom der i dette tilfælde udpegedes et nyt administrationsselskab fandt Skatterådet, at der ikke skulle ske genbeskatning, jf. selskabsskattelovens § 31 A, stk. 5.

Læs på Jurabibliotek



Til stk. 1. Bemyndigelser til Skatterådet

- Side 320 -

...31 C, og selskaberne skulle sambeskattes jf. selskabsskattelovens § 31. Selskabets indkomstår var kalenderåret, og datterselskabets løb fra 1. juli til 30. juni. Administrationsselskabet ønskede af forretningsmæssige årsager sit indkomstår omlagt, så det udløb samtidig med datterselskabets indkomstår 2006. Skatterådet imødekom selskabets anmodning.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 322 -

...det ene selskab have kortere indkomstår end det andet, hvorefter der ville opstå en forskel mellem sambeskatningsperioderne i omlægningsåret. Såfremt hele datterselskabets indkomstår ikke indgik i sambeskatningsperioden, skulle der foretages særskilt indkomstopgørelse for den del af indkomståret, der ikke var omfattet af sambeskatningen. Den særskil-

Læs på Jurabibliotek



Overblik

- Side 332 -

Det skal bemærkes, at selskaber og fonde kan være en del af koncernen, uden at de indgår i sambeskatningen. Sambeskatningen omfatter kun de selskaber og foreninger m.v., der er nævnt i selskabsskattelovens § 31, stk. 1, og § 31 A, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Til stk. 1. Koncernbegrebet

- Side 337 -

...samle deres aktiepost i et overliggende fælles holdingselskab, der besad over 60 pct. af aktierne i det underliggende holdingselskab, hvorom der var indgået en anpartshaveroverenskomst med særlige bestemmelser om minoritetsbeskyttelse. Skatterådet fandt – modsat SKATs indstilling – at der ville blive tale om obligatorisk sambeskatning, da der ikke var

Læs på Jurabibliotek



Til stk. 2. »Bestemmende indflydelse«

- Side 339 -

...indflydelse i F og derfor ansås som moderselskab i forhold til F, jf. den dagældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, nr. 3. Stemmerettighederne i D samt de selskabsretlige, økonomiske og forvaltningsmæssige beføjelser ønskedes overdraget til B ved en aftale med overtagelsesdag 1. januar 2008. Aftale herom agtedes indgået i maj/juni

Læs på Jurabibliotek



Til stk. 3. Stemmerådighed gennem ejerskab

- Side 342 -

...B, og Y en ejeraftale, som indeholdt vetorettigheder for B. Skatterådet fandt, at Y ved udnyttelse af tegningsretterne uanset ejeraftalen fik bestemmende indflydelse i A, jf. selskabsskattelovens § 31 C, stk. 3. Skatterådet fandt ikke, at vetorettighederne indskrænkede ledelsens kompetence til at lede og træffe beslutninger angående A’s aktiviteter.

Læs på Jurabibliotek



Til stk. 8. Selskaber under konkursbehandling

- Side 350 -

Det følger af selskabsskattelovens § 31, stk. 1, at koncernforbundne selskaber m.v. skal sambeskattes (national sambeskatning). Ved koncernforbundne selskaber m.v. forstås selskaber og foreninger m.v., der på noget tidspunkt i indkomståret tilhører samme koncern, jf. selskabsskattelovens § 31 C.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...selskab kunne indgå i sambeskatningen for den del af indkomståret, hvor der var koncernforbindelse. Afgørelsen blev begrundet med, at selskabsskattelovens § 31, stk. 8, ikke fandt anvendelse for den indkomstperiode i indkomståret, hvor der var koncernforbindelse, idet konkursdekretet blev afsagt, efter det pågældende selskab var frasolgt koncernen.

Læs på Jurabibliotek



Overblik

- Side 357 -

...opfyldt. Skatteministeriet bemærkede endvidere, at når aktierne i et datterselskab blev overdraget vederlagsfrit til et søsterselskab, skulle der foretages avanceopgørelse, som om aktierne var solgt til handelsværdien på tilskudstidspunktet. Tilskuddet blev ikke skattepligtigt som følge af, at der realiseredes et tab på aktierne ved overdragelsen.

Læs på Jurabibliotek



Til stk. 1. Den skattemæssige behandling af tilskud fra koncernforbundne selskaber m.v.

- Side 361 -

...31. Skatterådet fandt, at betingelserne for skattefrihed for tilskud efter selskabsskattelovens § 31 D var opfyldt, hvorfor et eventuelt tilskud i forbindelse med gældskonverteringen ikke ville være skattepligtigt for datterselskabet, jf. selskabsskattelovens § 31 D. Skatterådet fandt heller ikke, at der ville indtræde beskatning af medarbejderne.

Læs på Jurabibliotek



2018-ændringsforslag

- Side 413 -

...aktierne overdrages til de nævnte personer eller selskaber, hvis aktierne fortsat skal medregnes i vurderingen af, om koncernen har bestemmende indflydelse i datterselskabet, jf. den omfattede personkreds i den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 6. Der sker dog en forholdsmæssig beskatning, hvis ejerandelen samlet set nedbringes.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Hvis aktierne overdrages til en nærtstående omfattet af ligningslovens § 16 H eller et sambeskattet selskab omfattet af selskabsskattelovens § 31, vil den nærtstående henholdsvis det sambeskattede selskab succedere i moderselskabets anskaffelsessummer og ‑tidspunkter efter den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 8, 6. pkt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 414 -

...fortsat vil indtræde i moderselskabets anskaffelsessummer og -tidspunkter. De foreslåede bestemmelser skal ses i lyset af, at de overdragne aktier i de pågældende tilfælde fortsat skal medregnes i vurderingen af, om moderselskabet er moderselskab til datterselskabet, jf. den omfattede personkreds i bestemmelsen i selskabsskattelovens § 32, stk. 6.

Læs på Jurabibliotek