- Side 895 -
...forskellige regelsæt: aktieselskabsbeskatning, andelsselskabsbeskatning, institutionsbeskatning, fondsbeskatning og personbeskatning af deltagere i transparente selskaber. Tillige behandles spørgsmålet om udenlandske selskabers skatteretssubjektivitet og endelig den særlige gruppe af selskaber, som er positivt fritaget for beskatning, jf. SEL § 3.
- Side 898 -
tepligt på samme indkomstkilder her i landet i SEL § 2. Se kap. 29. Overskud ved leverancer til medlemmer er skattefrit, jf. stk. 5.
- Side 906 -
...investeringsfond ikke ville få ledelsens sæde i Danmark alene som følge af, at deres Investment Manager var hjemmehørende i Danmark. Det blev tillige bekræftet, at investeringsfonden heller ikke ville blive anset for at have fast driftssted i Danmark efter SEL § 2, stk. 1, litra a, udelukkende som følge af, at Investment Manageren var hjemmehørende i Danmark.
- Side 907 -
I lighed med fysiske personer kan selskaber mv. også være begrænset skattepligtige til Danmark. Reglerne herom findes i SEL § 2. Reglerne om begrænset skattepligt for selskaber mv. i SEL § 2 svarer i vidt omfang til reglerne om begrænset skattepligt for fysiske personer i KSL § 2, se i kap. 26.
(...)
...et andelsselskab, en forening eller en fond. Om anerkendelsen og kvalifikationen af udenlandske selskaber og foreninger mv. se under 6. Det skal bemærkes, at udenlandske selskaber og fonde mv. kan blive omfattet af reglerne om ubegrænset skattepligt, såfremt ledelsen har sæde her i landet, jf. SEL § 1, stk. 6, og FBL § 1, stk. 1, nr. 4, se ovenfor.
...det væsentligste identiske i henholdsvis KSL § 2, stk. 1, nr. 4, om beskatning af fysiske personer og SEL § 2, stk. 1, litra a, om beskatning af selskaber, fonde og foreninger mv. Begrebet fast driftssted fortolkes som udgangspunkt i overensstemmelse med art. 5 i OECD’s modeloverenskomst med tilhørende kommentarer. Art. 5 i OECD’s modeloverenskomst
(...)
- Side 908 -
blev i 2017-udgaven både præciseret og indholdsmæssigt ændret. Som følge heraf blev såvel KSL § 2 som SEL § 2 ændret med virkning fra 1. januar 2021med det formål at få de danske interne bestemmelser om fast driftssted til grundlæggende at svare til art. 5, som denne er affattet i 2017-udgaven af modeloverenskomsten. Se nærmere kap. 26.
(...)
...Hermed sikres, at passive investeringer ikke i sig selv skal anses for en erhvervsudøvelse, der kan indebære fast driftssted for investor her i landet. Dette gælder, både når investor investerer på egen hånd, og når investor foretager investeringer sammen med andre fysiske og juridiske personer ved anvendelse af en skattemæssigt transparent enhed.
(...)
I SKM2018.469.SR (se ovenfor) og SKM2018.544.SR bekræftede Skatterådet, at de respektive skatteydere ikke ville få fast driftssted i Danmark efter SEL § 2, stk. 1, litra a, som følge af en medarbejders hjemmekontor i Danmark. Skatteyderen blev i ingen af sagerne anset for omfattet af SEL § 2, stk. 7 (nu stk. 6).
(...)
Af SEL § 2, stk. 7, 1. pkt., fremgår, hvordan indkomsten i et fast driftssted i Danmark skal opgøres. Dette sker som hovedregel efter art. 7, stk. 2, i OECD’s modeloverenskomst. Der henvises til omtalen i kap. 26.
...likvidationsudlodninger, der ikke foretages i likvidationsåret og beløb udbetalt vednedsættelse af aktiekapitalen. Tilskud til koncernforbundne selskaber behandles også som udbytte, jf. SEL § 31 D, hvis tilskudsmodtager ville være skattepligtigt af udbyttet efter bestemmelsen, hvis denne var moderselskab til tilskudsmodtageren, jf. SEL § 2, stk. 1, litra c, 3. pkt.
(...)
Der gælder en række undtagelser til denne hovedregel, som er oplistet i SEL § 2, stk. 1, litra c, 2.-10. pkt.:
(...)
- Side 909 -
...er således generelt skattefri af udbytter, der modtages fra danske investeringsselskaber og danske investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, hvilket skal ses i sammenhængen med, at alle danske investeringsselskaber og investeringsinstitutter med minimumsbeskatning er skattepligtige af udbytter fra danske aktier og betaler 15 pct. skat heraf.
(...)
...udbytter skal nedsættes eller frafaldes efter moder/-datterselskabsdirektivet, herunder at der er tale om en transaktion mellem to selskaber, der er selskaber i en medlemsstat, ligesom der er krav om min. 10 pct. ejerskab (svarende til, hvad der gælder for datterselskaber) og at der ikke er tale om misbrug, jf. LL § 3. Se nærmere kap. 37, 10 om misbrug.
(...)
...fordi den danske beskatning frafaldes eller nedsættes efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller moder-/datterselskabsdirektivet (2011/96), jf. SEL § 2, stk. 1, litra c, 5.- 7.pkt. Denne ændring var forårsaget af en afgørelse fra Skatterådet, offentliggjort i SKM2023.4.SR og blev gennemført for at gøre reglerne i overensstemmelse med EU-retten:
(...)
- Side 910 -
...datterselskabsaktier, dvs. når det udbyttemodtagende koncernselskab er hjemmehørende i en stat, der er medlem af EU/EØS og udbyttebeskatningen skulle være frafaldet eller nedsat efter direktiv 2011/96/EU eller en dobbeltbeskatningsoverenskomst med den pågældende stat, hvis der havde været tale om datterselskabsaktier jf. SEL § 2, stk. 1, litra c, 8. pkt.
(...)
...som oppebæres af deltagere i moderselskaber, der er optaget på listen over de selskaber, der er omhandlet i art. 2, stk. 1, litra a, i direktiv 2011/96/EU, men som ved beskatningen her i landet anses for at være transparente enheder. Det er en betingelse, at selskabsdeltageren ikke er hjemmehørende her i landet, jf. SEL § 2, stk. 1, litra c, 9. pkt.
(...)
...indsat med virkning fra og med indkomståret 2023 med henblik på at bringe de danske regler i overensstemmelse med EU-retten. Vurderingen af, om en udenlandsk forening mv. skal betragtes som almenvelgørende eller på anden måde almennyttig, skal ske på baggrund af de samme objektive regler, som gælder for danske foreninger. Se her om SEL § 3, stk. 2.
(...)
...hovedregel gælde for selskaber, der er hjemmehørende i udlandet og som ejer mindre end 10 pct. af aktierne i selskabet. Det vil også gælde for udbytte, der ikke omfattes af skattepligten som følge af SEL § 2, stk. 1, litra c, 5.-7. pkt. Et udenlandsk selskab, som måtte anse sig for berettiget til skattefrihed af modtagne selskabsudbytter, vil derfor
(...)
- Side 911 -
...udbytte af skattefri porteføljeaktier, jf. SEL § 13, stk. 1, nr. 3, der betales til udbyttemodtagere, der er skattepligtige efter SEL § 1 eller SEL § 2, stk. 1, litra a. Dette kræver dog, at udbyttemodtager enten er et aktie- eller anpartsselskab eller har afleveret en bekræftelse fra Skatteforvaltningen om at være omfattet af de nævnte bestemmelser.
(...)
...retmæssige ejer. Reglen om indeholdelse med 44 pct. gælder også, selv om modtageren af udbyttet ikke er skattemæssigt hjemmehørende eller registreret på EU`s sortliste over skattely, jf. LL § 5 H, stk. 2, hvis udbyttemodtager ikke er udbyttets retmæssige ejer og udbyttet videreføres til en modtager i et af landene på EU’s sortliste, jf. SEL § 2, stk. 8.
- Side 912 -
...lovforslaget at være »at imødegå, at et dansk selskab mv. nedsætter den danske beskatning ved at reducere den skattepligtige indkomst gennem rentebetalinger til visse finansielle selskaber i lavskattelande, hvis det udenlandske selskab kontrollerer det danske selskab mv.«. Formålet er således at forhindre, at det danske beskatningsgrundlag udhules.
(...)
I SEL § 2, stk. 1, litra d, 2.-6. pkt., er indsat regler om, hvornår der ikke skal finde rentebeskatning sted.
(...)
- Side 913 -
...et af formålene med at have regler om begrænset skattepligt på renter er at undgå, at den danske beskatning nedsættes ved rentebetalinger fra et dansk selskab til et kontrollerende udenlandsk selskab, der ligger i et lavskatteland. Er rentemodtager ikkehjemmehørende i et lavskatteland, vil det ikke være nødvendigt at gennemføre en dansk beskatning.
(...)
- Side 914 -
...udbetalingen eller godskrivningen foretages, skal indeholde 22 pct. af den samlede rente, den såkaldte renteskat. Den begrænsede skattepligt på renter og kursgevinster i henhold til SEL § 2, stk. 1, litra d og h, er på 22 pct. og er endeligt opfyldt ved den i henhold til KSL § 65 D foretagne indeholdelse af kildeskat, jf. SEL § 2, stk. 8, 11. pkt.
...betyder, at undtagelserne, der gælder fsva. renter, også gælder for kursgevinster. Bestemmelsen skal forhindre, at rentebetalinger konverteres til indfrielse af gæld til overkurs. Bestemmelsen gælder, uanset om der på stiftelsestidspunktet var tale om en kontrolleret gæld eller ej. Det afgørende er, om gælden på indfrielsestidspunktet er kontrolleret.
(...)
Om SEL § 2, stk. 1, litra d og h, se Ann Christine Holmberg og Anne Katrine Føgh i SU 2004, 208 og Jan Guldmand Hansen og Nikolaj Vinther i SO 2004, s. 234 ff.
- Side 915 -
model, tegning, hemmelig formel eller fremstillingsmetode eller som vederlag for oplysninger om industrielle, kommercielle eller videnskabelige erfaringer, jf. KSL § 65 C, stk. 4. Udenlandske selskaber mv. er begrænset skattepligtige af royalty, der stammer fra kilder her i landet, jf. SEL § 2, stk. 1, litra g.
...skattepligt. Kildeskattelovens § 65 C, stk. 4, afgrænser royaltybegrebet snævert, se ovenfor. Dermed adskiller royaltydefinitionen sig fra det tilsvarende begreb i danske dobbeltbeskatningsoverenskomster og i rente/royaltydirektivet, direktiv 2003/49/EF. Royaltybeskatningen omfatter således ikke indtægter fra kulturel royalty eller leasing af rørlig formue.
(...)
...selskab i Danmark til et associeret selskab i et andet EU-land, når associeringen har varet i en sammenhængende periode på mindst et år, inden for hvilken betalingstidspunktet skal ligge, jf. direktiv 2003/49/EF (rente-/royaltydirektivet). Der er således tale om samme frist, som gælder for udbytte- og rentebetalinger i moder-/datterselskabsforhold.
- Side 916 -
...hjemmel til at beskatte indkomst som rådgiver, konsulent eller anden lignende medhjælp for en virksomhed her i landet. Formålet med denne regel er at forhindre, at en konsulent, for at undgå skattepligt i Danmark, sælger sine tjenesteydelser gennem et udenlandsk selskab. Reglerne gælder også for fysiske personer og er derfor også gennemgået i kap. 26.
(...)
...afholdelse af fradragsberettigede udgifter i forbindelse med erhvervelsen af honoraret. Dommen blev anket til Højesteret, hvor et flertal fandt, at udtrykket i SEL § 2, stk. 1, litra f: »som rådgiver, konsulent eller anden lignende medhjælp« ikke med den fornødne sikkerhed omfattede virksomhed som Hong Kong-selskabets, der ikke efter flertallets opfat-
- Side 928 -
...Danmark i medfør af reglerne om begrænset skattepligt i SEL § 2. Har udenlandske fondes ledelse sæde her i landet, vil fondene være ubegrænset skattepligtige i medfør af FBL § 1, stk. 1, nr. 4. Bestemmelsen gælder også trusts, hvis trusten efter danske regler anses for et selvstændigt skattesubjekt og trusten har ledelsens sæde i Danmark. Se ovenfor.
- Side 929 -
...Aage Michelsen m.fl. i International skatteret, 4. udg. 2017, s. 238 ff., Jakob Bundgaard, SU 2002, 298 (»Skatteretlig kvalifikation af udenlandske selskaber og fonde mv.«), Jakob Bundgaard og Steffen Bonde Jensen i SU 2013, 343, Erik Werlauff, Selskabsskatteret, 21. udg. 2019, og Nikolaj Vinther, Civilrettens styring af skatteretten, 2004, s. 298 ff.