Bemærk, at § 47 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 47, om det har en betydning.
- Side 52 -
...der på aftaletidspunktet ikke forelå en godkendt kommuneplan for området, der var i overensstemmelse med regionplanen, var der imidlertid på dette tidspunkt ikke hjemmel til ekspropriation efter planlovens § 47, stk. 1. Derfor var betingelserne for skattefritagelse i ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., ikke opfyldt på aftaletidspunktet.
(...)
- Side 59 -
...godkendt kommuneplan for området, der var i overensstemmelse med regionplanen, var der på dette tidspunkt ikke hjemmel til ekspropriation efter planlovens § 47, stk. 1. Betingelserne for skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., var derfor ikke opfyldt på aftaletidspunktet. Kommenteret af Michael Bjørn Hansen i TfS 2007.518.
- Side 726 -
...stk. 3, i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf. lbkg. nr. 1161 af 20. november 2008, kan begære omfattet af ekspropriationen på grund af, at arealet ikke kan anvendes rimeligt efter ekspropriationen. Det samme gælder restarealer, der er omfattet af § 51, stk. 3, i lov om offentlige veje, jf. SKDM 1980, side 35, nr. 6.
- Side 729 -
...skattepligt, ville beskatningen bortfalde, såfremt overdragelsesaftalen bortfaldt, og når betingelserne i skatteforvaltningslovens § 28 var opfyldt. Skatteforbeholdet skulle således være klart, skriftligt og oplyst over for SKAT senest samtidig med, at SKAT blev oplyst om dispositionens øvrige indhold. Kommenteret af Michael Bjørn Hansen i SR-Skat 2007.324.
(...)
- Side 733 -
...forhold, at kommunen i lokalplanen havde anført, at der i henhold til planlovens kapitel 11 kunne foretages ekspropriation af private ejendomme, når dette ville være af væsentlig betydning for virkeliggørelse af lokalplanen indebar ikke, at der var truffet beslutning i byrådet om, at man om nødvendigt ville gennemtvinge lokalplanen ved en ekspropriation.
(...)
...ejendommen, hvis ikke ejeren selv foranledigede, at den blev anvendt til boligformål. Det forhold, at kommunen havde vedtaget en lokalplan, der fastlagde områdets anvendelse til boligformål, medførte ikke i sig selv, at det måtte påregnes, at kommunen ville ekspropriere ejendommen, hvis ikke ejeren selv foranledigede en sådan anvendelse. Efter bevisførelsen
(...)
- Side 740 -
...skatteyderen solgte jorden til sit eget selskab med henblik på en udvikling af området, hvilket ikke støttede en formodning om, at kommunen havde en ekspropriationshensigt, samt at retsformanden ikke fandt, at der kunne lægges afgørende vægt på borgmesterens udtalelser, der ikke bandt byrådet til at vedtage en ekspropriationsbeslutning. (Dissens).
(...)
- Side 741 -
...Skatterådet, at restarealer som i henhold til § 16, stk. 3, i lov om ekspropriation vedrørende fast ejendom kunne begæres omfattet af ekspropriation, såfremt arealet ikke kunne anvendes rimeligt efter ekspropriationen, også var omfattet af skattefrihedsbestemmelsen i ejendomsavancebeskatningslovens § 11. Hele avancen var således fritaget for avancebeskatning.
(...)
...skatteyderens jordtilliggende, og skatteyderen påtænkte således at indgå aftale om afståelse af dette areal. Beboelsesdelen, som ville blive særskilt matrikuleret, kunne skatteyderen beholde. Det fremgik af erklæringen, at hensigten med vedtagelsen af lokalplanen var at erhverve det nødvendige areal ved ekspropriation hurtigst muligt, og at der var hjemmel til
(...)
- Side 742 -
...forelå ekspropriationsvilje under henvisning til, at administrationens indstilling om erhvervelse af ejendommen på ekspropriationslignende vilkår tiltrådtes, og da det betingede skøde først var underskrevet efter dette tidspunkt. Skatteyderne opnåede således fritagelse for avancebeskatning i henhold til ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt.
(...)
...Skatterådet betingelserne i ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., for opfyldt, såfremt aftale om afståelse af arealet til kommunen blev indgået efter lokalplanens vedtagelse og offentliggørelse. Skatterådet valgte ikke at tage stilling til, om boligkravet i restejendommen ville opfylde betingelserne i ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1.
(...)
...første betingelse for skattefritagelse af fortjenesten var opfyldt, idet der var formel hjemmel i planlovens § 47, stk. 1, til at ekspropriere ejendommen. Skatterådet fandt imidlertid efter kontakt med borgmesteren i kommunen, at der ikke forelå den fornødne ekspropriationsvilje hos den eksproprierende myndighed, hvorfor afståelsen ikke var skattefri.
(...)
- Side 743 -
...kommuneplan for området, der var i overensstemmelse med regionplanen, var der imidlertid på dette tidspunkt ikke hjemmel til ekspropriation efter planlovens § 47, stk. 1. Derfor var betingelserne for skattefritagelse i ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., ikke opfyldt på aftaletidspunktet. Kommenteret af Michael Bjørn Hansen i TfS 2007.518.
(...)
- Side 744 -
...frivillige aftale om afståelse af ejendommen blev indgået. Skatterådet fandt tillige, at ekspropriationen måtte anses som værende påregnelig på aftaletidspunktet, idet byrådet inden den frivillige aftale havde truffet beslutning om at indlede ekspropriationsprocedure, såfremt der ikke kunne opnås frivillige handler. Fortjenesten var herefter skattefri.
(...)
...en gyldigt vedtaget og offentliggjort lokalplan. Henset til de særlige formål med erhvervelsen af ejendommen, måtte det anses som utvivlsomt, at ejendommen ville være blevet eksproprieret, såfremt den frivillige aftale ikke var indgået. Herefter var begge betingelser for skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., opfyldt.
(...)
...blive eksproprieret, såfremt der ikke kunne opnås en frivillig aftale. Da der var hjemmel til at ekspropriere i henhold til en kommuneplan, jf. planlovens § 47, og da kommunens efterfølgende beslutning og tiltrædelse af købsaftalen var tilstrækkelig til, at kommunen kunne anses for at have ekspropriationsvilje, var avancen fritaget for beskatning.
(...)
- Side 745 -
...vilkår i henhold til planlovens § 47, samt at baggrunden var, at kommunen, hvis frivillig aftale ikke kunne indgås, ville gennemføre ekspropriation. Såfremt byrådet først tiltrådte købsaftalen efter, at lokalplanen var vedtaget og offentliggjort, var betingelserne for at opnå skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., opfyldt.
(...)
...ekspropriation af ejendommen med hjemmel i planlovens § 47, stk. 1. Herefter stiftede skatteyderen et selskab, hvori han selv var direktør, med det formål at erhverve, udstykke og videresælge ejendommen i overensstemmelsen med den vedtagne lokalplan. Skatteyderen solgte herefter sin ejendom til selskabet. Da købsaftalen var indgået efter at lokalplanen
(...)
- Side 746 -
...ville have eksproprieret, dersom skatteyderen ikke frivilligt havde solgt ejendommen til det stiftede selskab, og fandt yderligere, at der ikke var hjemmel til at ekspropriere, idet arealet allerede indgik i den påtænkte realisering af lokalplanen som følge af selskabets formål. Der var således ikke skattefritagelse for avancen ved salg af ejendommen.
(...)
...skatteyderens ejendom, såfremt der ikke kunne opnås en frivillig aftale. Der var på afgørelsestidspunktet ikke indgået en aftale om salg af ejendommen. Da lokalplanen var vedtaget og offentliggjort, og da der efter byrådets beslutning fandtes den fornødne ekspropriationsvilje, kunne der ske skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11.
(...)
...hvorfor der var ekspropriationshjemmel i planlovens § 47. Det fremgik af et referat fra et byrådsmøde 15. maj 2006, at erhvervelsen af skatteyderens jord var nødvendig og måtte ske på ekspropriationslignende vilkår, hvorefter købsaftalen blev tiltrådt. Herefter var betingelsen om ekspropriationsrealitet opfyldt, hvorved afståelsen kunne ske skattefrit.
(...)
- Side 747 -
...opnås skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt. Da der var ekspropriationshjemmel i planlovens § 47, stk. 1, og da byrådet havde vedtaget en beslutning om, at ejendommen ønskedes erhvervet om nødvendigt med ekspropriation, var betingelserne for skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., opfyldt.
(...)
- Side 748 -
...47, stk. 1, til ekspropriation af jordarealet. Yderligere var det på et byrådsmøde vedtaget, at erhvervelsen skulle ske på ekspropriationslignende vilkår, samt at der ellers ville blive foretaget en ekspropriation af arealet. Herefter fandt Skatterådet, at skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., måtte anses for opfyldt.
(...)
- Side 750 -
...nævnte erklæring fra borgmesteren og kommunaldirektøren af juni 2006, hvilket Skatterådet ikke fandt var tilstrækkelig dokumentation for, at kommunalbestyrelsen ville have eksproprieret ejendommen til fordel for tredjemand, hvis frivillig aftale ikke var blevet indgået. Ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., fandt herefter ikke anvendelse.
(...)
- Side 751 -
...Byrådet havde den 26. februar 2007 erklæret, at kommunen ville træffe beslutning om ekspropriation af det samlede areal, hvis der ikke blev indgået frivillig aftale, hvorfor betingelsen om ekspropriationsrealitet ligeledes var opfyldt. Salget af de 17,6 ha jord kunne således ske skattefrit i henhold til ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt.
(...)
...ekspropriationslignende vilkår. For så vidt angik de 2 ha jord udtalte Skatterådet, at afståelsen ikke kunne ske skattefrit, da afståelsen ville have karakter af en privat aftale. Da betingelsen om ekspropriationsrealitet således ikke var opfyldt for hverken de 2 ha eller 9,9 ha jord, fandt ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., ikke anvendelse.
(...)
Skatterådet fandt, at salg af areal til en kommune var omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt. Der var hjemmel til salget i planlovens § 47, ligesom det fremgik af byrådets beslutningsprotokol, at kommunen ville være indstillet på at foretage ekspropriation af arealet, såfremt der ikke ville kunne opnås en frivillig aftale med skatteyder.
(...)
- Side 752 -
...forbindelse med en række ejendomserhvervelser til brug for projektet indikerede således en ekspropriationsvilje, der også ville være kommet til udtryk, såfremt skatteyderen ikke havde indgået en frivillig aftale om overdragelse af den ejendom, der skulle anvendes til golfbane, og som udgjorde en meget central del af hele projektet. På denne baggrund fandt
(...)
- Side 753 -
...skattefrihed ved overdragelse af ejendommen til tredjemand, idet det var en betingelse for ekspropriation efter en kommuneplan, at kommunen kom til at råde over ejendommen, hvilket ikke var tilfældet. Betingelsen om ekspropriationshjemmel var således ikke opfyldt, hvorfor salget ikke ville være skattefrit efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt.
(...)
...skatteyderens ejendom, hvorfor der var hjemmel til ekspropriationen efter planlovens § 47, stk. 1. Ved beslutning i byrådet 30. maj 2007 var det besluttet at købe ejendommen, hvis handelen ikke blev indgået, hvorfor også betingelsen om ekspropriationsrealitet var opfyldt. Salget var herefter skattefrit efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt.
(...)
- Side 754 -
...ekspropriation, idet konkret beslutning herom dog skulle forelægges byrådet. Skatterådet udtalte, at i situationer, hvor byrådet havde truffet beslutning om straks at ville iværksætte en ekspropriation, hvis frivillig aftale ikke blev opnået, var det ikke nødvendigt for skattefritagelsen, at byrådet konkret havde taget beslutning om selve ekspropriationen.
(...)
...der var offentliggjort på tidspunktet for aftalen med skatteyderen. Betingelsen om ekspropriationsvilje var opfyldt, da byrådet forud for aftaletidspunktet havde truffet beslutning om, at berørte ejendomme, hvis frivillige aftaler ikke kunne opnås, skulle søges erhvervet ved ekspropriation, idet konkret beslutning herom dog skulle forelægges byrådet.
(...)
...hertil, at den korrekte hjemmel var planlovens § 47, og at der i henhold til denne bestemmelse var adgang til at overdrage et eksproprieret areal til en privat, der ville disponere over arealet i overensstemmelse med en lokalplan. Da ejendommene var omfattet af den pågældende lokalplan, var betingelsen om ekspropriationshjemmel følgende opfyldt på
(...)
- Side 755 -
...ville virkeliggøre lokalplanen. Begge betingelser for skattefrihed var herefter opfyldt, da der forelå ekspropriationshjemmel efter planlovens § 47, stk. 1, og da byrådets ekspropriationsvilje var dokumenteret ved et referat af byrådsmøde. Ved besvarelsen var det imidlertid forudsat, at der ikke var interessefællesskab mellem skatteyderen og selskabet.
(...)
...ejendommen, da det kunne anses for tilstrækkeligt dokumenteret af en af kommunen afgiven udtalelse, at en golfbane på skatteyderens ejendom var en naturlig og integreret del af det samlede projekt, samt den fornødne ekspropriationsvilje og ‑realitet tilvejebragt ved en af byrådet truffet beslutning. Kommenteret af Tommy V. Christiansen i JUS 2007.46.
(...)
- Side 757 -
...ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., var opfyldt ved frivillig aftale om overdragelse af et areal til en kommune, idet der var hjemmel i planlovens § 47, og da ekspropriationsviljen fremgik af en indstilling godkendt af byrådet. Det blev forudsat, at der ikke var indgået frivillig aftale om overdragelse af arealet før byrådets beslutning om ekspropriation forelå.
(...)
- Side 762 -
...indstillingen fra Teknisk Forvaltning om, at kommunen om nødvendigt ville erhverve spørgerens ejendom, idet erhvervelsen af ejendommen ville være af væsentlig betydning for at sikre virkeliggørelsen af den vedtagne lokalplan og det heri indeholdte feriecenterprojekt. På denne baggrund udtalte Skatterådet, at betingelsen om ekspropriationsvilje var opfyldt.
(...)
...omfattet af, hvorfor der forelå ekspropriationshjemmel. Da skatteyderens advokat i forbindelse med sagens behandling for Skatterådet havde fremlagt kopi af en beslutning af februar 2008 fra byrådet om, at byrådet havde accepteret at ekspropriere arealet om nødvendigt, var betingelsen om ekspropriationsrealitet opfyldt. Afståelsen var herefter skattefri.
(...)
En kommune ønskede at købe 2,4 ha af en skatteyders landbrugsejendom. Der var udarbejdet en lokalplan for området, ifølge hvilken byrådet i henhold til planlovens § 47 kunne ekspropriere arealet. Det var oplyst, at der ikke forelå nogen beslutning fra byrådet vedrø-
(...)
- Side 763 -
...en kommunalplan i henhold til planlovens § 47, stk. 1, som omfattede den pågældende ejendom, var første betingelse opfyldt. Da der ikke forelå nogen beslutning fra byrådet vedrørende ekspropriation af pågældende ejendom i tilfælde af, at frivillig aftale ikke kunne opnås, fandt Skatterådet, at betingelsen om ekspropriationsrealitet ikke var opfyldt.
(...)
...forudsætning af, at den frivillige aftale var indgået efter offentliggørelsen af pågældende lokalplan, idet lokalplanen først fik retskraft, når den blev offentliggjort. Kravet om ekspropriationsrealitet var opfyldt, da en protokol fra et byrådsmøde bekræftede, at kommunen ville ekspropriere, såfremt frivillig aftale ikke kunne opnås. Under de givne forud-
(...)
- Side 772 -
...således opfyldt. Skatterådet bemærkede, at der kunne være væsentlige komponenter i det samlede aftalte kompensationsbeløb, som ikke var omfattet af bestemmelserne i ejendomsavancebeskatningsloven, eksempelvis kompensationer for midlertidige rådighedsindskrænkninger i anlægsperioden, erstatninger for driftstab mv., men tog ikke yderligere stilling hertil.