Bøger, som nævner Planloven § 47

Begreberne afståelse, afståelsestidspunkt og anskaffelsestidspunkt

- Side 59 -

...der på aftaletidspunktet ikke forelå en godkendt kommuneplan for området, der var i overensstemmelse med regionplanen, var der imidlertid på dette tidspunkt ikke hjemmel til ekspropriation efter planlovens § 47, stk. 1. Derfor var betingelserne for skattefritagelse i ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., ikke opfyldt på aftaletidspunktet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 67 -

tidspunkt ikke hjemmel til ekspropriation efter planlovens § 47, stk. 1. Betingelserne for skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., var derfor ikke opfyldt på aftaletidspunktet. Kommenteret af Michael Bjørn Hansen i TfS 2007.518.

Læs på Jurabibliotek



Ekspropriationsformer

- Side 818 -

...16, stk. 3, i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf. lbkg. nr. 386 af 13. april 2023, kan begære omfattet af ekspropriationen på grund af, at arealet ikke kan anvendes rimeligt efter ekspropriationen. Det samme gælder restarealer, der er omfattet af § 51, stk. 3, i lov om offentlige veje, jf. SKDM 1980, side 35, nr. 6.

Læs på Jurabibliotek



Afståelse ved frivillig aftale

- Side 821 -

...skattepligt, ville beskatningen bortfalde, såfremt overdragelsesaftalen bortfaldt, og når betingelserne i skatteforvaltningslovens § 28 var opfyldt. Skatteforbeholdet skulle således være klart, skriftligt og oplyst over for SKAT senest samtidig med, at SKAT blev oplyst om dispositionens øvrige indhold. Kommenteret af Michael Bjørn Hansen i SR-Skat 2007.324.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 826 -

...forhold, at kommunen i lokalplanen havde anført, at der i henhold til planlovens kapitel 11 kunne foretages ekspropriation af private ejendomme, når dette ville være af væsentlig betydning for virkeliggørelse af lokalplanen, indebar ikke, at der var truffet beslutning i byrådet om, at man om nødvendigt ville gennemtvinge lokalplanen ved en ekspropriation.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...fremkaldt. Den købepligt for kommunen efter planlovens § 47 a, som skatteyderen og dennes afdøde ægtefælle kunne have valgt at benytte sig af, var således forskellig fra ekspropriation. Den omstændighed, at lokalplanen muliggjorde en anvendelse af købepligten i planlovens § 47 a, fandtes derfor ikke at kunne sidestilles med ekspropriationsrealitet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 832 -

...kommunen, idet den havde været nødvendig for skatteyderens landbrugsdrift. Ét retsmedlem, retsformanden, fandt, at der ikke forelå skattefrihed efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., idet skatteyderen solgte jorden til sit eget selskab med henblik på en udvikling af området, hvilket ikke støttede en formodning om, at kommunen havde en ek-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 834 -

...Skatterådet, at restarealer som i henhold til § 16, stk. 3, i lov om ekspropriation vedrørende fast ejendom kunne begæres omfattet af ekspropriation, såfremt arealet ikke kunne anvendes rimeligt efter ekspropriationen, også var omfattet af skattefrihedsbestemmelsen i ejendomsavancebeskatningslovens § 11. Hele avancen var således fritaget for avancebeskatning.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...var hjemmel til dette. Skatterådet fandt på denne baggrund og henset til kommunens beslutning om at ekspropriere, at betingelserne for skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., var opfyldt under forudsætning af, at aftalen om afståelse af arealet til kommunen blev indgået efter lokalplanens vedtagelse og offentliggørelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...advokat, og af dette tilbud fremgik, at købet skete på ekspropriationslignende vilkår. Skatterådet fandt, at der på aftaletidspunktet var hjemmel til for kommunen at foretage ekspropriation, da formålet med ekspropriationen var i overensstemmelse med planlovens § 47, stk. 1. Endvidere udtale Skatterådet, at der forelå ekspropriationsvilje under henvisning

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 835 -

...Skatterådet betingelserne i ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., for opfyldt, såfremt aftale om afståelse af arealet til kommunen blev indgået efter lokalplanens vedtagelse og offentliggørelse. Skatterådet valgte ikke at tage stilling til, om boligkravet i restejendommen ville opfylde betingelserne i ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...første betingelse for skattefritagelse af fortjenesten var opfyldt, idet der var formel hjemmel i planlovens § 47, stk. 1, til at ekspropriere ejendommen. Skatterådet fandt imidlertid efter kontakt med borgmesteren i kommunen, at der ikke forelå den fornødne ekspropriationsvilje hos den eksproprierende myndighed, hvorfor afståelsen ikke var skattefri.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kommuneplan for området, der var i overensstemmelse med regionplanen, var der imidlertid på dette tidspunkt ikke hjemmel til ekspropriation efter planlovens § 47, stk. 1. Derfor var betingelserne for skattefritagelse i ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., ikke opfyldt på aftaletidspunktet. Kommenteret af Michael Bjørn Hansen i TfS 2007.518.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 836 -

...frivillige aftale om afståelse af ejendommen blev indgået. Skatterådet fandt tillige, at ekspropriationen måtte anses som værende påregnelig på aftaletidspunktet, idet byrådet inden den frivillige aftale havde truffet beslutning om at indlede ekspropriationsprocedure, såfremt der ikke kunne opnås frivillige handler. Fortjenesten var herefter skattefri.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forvaltningens opfattelse være blevet truffet afgørelse om at gennemføre købet ved ekspropriation. En gennemførelse af en ekspropriation ville have hjemmel i planlovens § 47 og ville være en virkeliggørelse af en gyldigt vedtaget og offentliggjort lokalplan. Henset til de særlige formål med erhvervelsen af ejendommen, måtte det anses som utvivlsomt,

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 837 -

...blive eksproprieret, såfremt der ikke kunne opnås en frivillig aftale. Da der var hjemmel til at ekspropriere i henhold til en kommuneplan, jf. planlovens § 47, og da kommunens efterfølgende beslutning og tiltrædelse af købsaftalen var tilstrækkelig til, at kommunen kunne anses for at have ekspropriationsvilje, var avancen fritaget for beskatning.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 838 -

...vilkår i henhold til planlovens § 47, samt at baggrunden var, at kommunen, hvis frivillig aftale ikke kunne indgås, ville gennemføre ekspropriation. Såfremt byrådet først tiltrådte købsaftalen efter, at lokalplanen var vedtaget og offentliggjort, var betingelserne for at opnå skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., opfyldt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...ville have eksproprieret, dersom skatteyderen ikke frivilligt havde solgt ejendommen til det stiftede selskab, og fandt yderligere, at der ikke var hjemmel til at ekspropriere, idet arealet allerede indgik i den påtænkte realisering af lokalplanen som følge af selskabets formål. Der var således ikke skattefritagelse for avancen ved salg af ejendommen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 839 -

...skatteyderens ejendom, såfremt der ikke kunne opnås en frivillig aftale. Der var på afgørelsestidspunktet ikke indgået en aftale om salg af ejendommen. Da lokalplanen var vedtaget og offentliggjort, og da der efter byrådets beslutning fandtes den fornødne ekspropriationsvilje, kunne der ske skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...hvorfor der var ekspropriationshjemmel i planlovens § 47. Det fremgik af et referat fra et byrådsmøde 15. maj 2006, at erhvervelsen af skatteyderens jord var nødvendig og måtte ske på ekspropriationslignende vilkår, hvorefter købsaftalen blev tiltrådt. Herefter var betingelsen om ekspropriationsrealitet opfyldt, hvorved afståelsen kunne ske skattefrit.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 840 -

...opnås skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt. Da der var ekspropriationshjemmel i planlovens § 47, stk. 1, og da byrådet havde vedtaget en beslutning om, at ejendommen ønskedes erhvervet om nødvendigt med ekspropriation, var betingelserne for skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., opfyldt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...47, stk. 1, til ekspropriation af jordarealet. Yderligere var det på et byrådsmøde vedtaget, at erhvervelsen skulle ske på ekspropriationslignende vilkår, samt at der ellers ville blive foretaget en ekspropriation af arealet. Herefter fandt Skatterådet, at skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., måtte anses for opfyldt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 843 -

...nævnte erklæring fra borgmesteren og kommunaldirektøren af juni 2006, hvilket Skatterådet ikke fandt var tilstrækkelig dokumentation for, at kommunalbestyrelsen ville have eksproprieret ejendommen til fordel for tredjemand, hvis frivillig aftale ikke var blevet indgået. Ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., fandt herefter ikke anvendelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Byrådet havde den 26. februar 2007 erklæret, at kommunen ville træffe beslutning om ekspropriation af det samlede areal, hvis der ikke blev indgået frivillig aftale, hvorfor betingelsen om ekspropriationsrealitet ligeledes var opfyldt. Salget af de 17,6 ha jord kunne således ske skattefrit i henhold til ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...ekspropriationslignende vilkår. For så vidt angik de 2 ha jord udtalte Skatterådet, at afståelsen ikke kunne ske skattefrit, da afståelsen ville have karakter af en privat aftale. Da betingelsen om ekspropriationsrealitet således ikke var opfyldt for hverken de 2 ha eller 9,9 ha jord, fandt ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., ikke anvendelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 844 -

Skatterådet fandt, at salg af areal til en kommune var omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt. Der var hjemmel til salget i planlovens § 47, ligesom det fremgik af byrådets beslutningsprotokol, at kommunen ville være indstillet på at foretage ekspropriation af arealet, såfremt der ikke ville kunne opnås en frivillig aftale med skatteyder.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...skatterelevante aftaletidspunkt blev udskudt. Udviklingsselskabet måtte som følge heraf på aftaletidspunktet i december 2005 antage det for sikkert, at lokalplanen ville blive vedtaget. Skatteyderens betingelse antoges ikke at have suspensiv virkning, hvorfor Skatterådet fastlagde aftaletidspunktet til december 2005. Det var oplyst, at planlovens § 47, stk. 1,

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 845 -

...ville være kommet til udtryk, såfremt skatteyderen ikke havde indgået en frivillig aftale om overdragelse af den ejendom, der skulle anvendes til golfbane, og som udgjorde en meget central del af hele projektet. På denne baggrund fandt Skatterådet, at betingelserne for skattefritagelse efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., var opfyldt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...skattefrihed ved overdragelse af ejendommen til tredjemand, idet det var en betingelse for ekspropriation efter en kommuneplan, at kommunen kom til at råde over ejendommen, hvilket ikke var tilfældet. Betingelsen om ekspropriationshjemmel var således ikke opfyldt, hvorfor salget ikke ville være skattefrit efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...var betinget af, at skatteyderen ikke blev beskattet af fortjenesten. Skatterådet udtalte, at der på aftaletidspunktet var offentliggjort en lokalplan, der omfattede skatteyderens ejendom, hvorfor der var hjemmel til ekspropriationen efter planlovens § 47, stk. 1. Ved beslutning i byrådet 30. maj 2007 var det besluttet at købe ejendommen, hvis hande-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 846 -

...ekspropriation, idet konkret beslutning herom dog skulle forelægges byrådet. Skatterådet udtalte, at i situationer, hvor byrådet havde truffet beslutning om straks at ville iværksætte en ekspropriation, hvis frivillig aftale ikke blev opnået, var det ikke nødvendigt for skattefritagelsen, at byrådet konkret havde taget beslutning om selve ekspropriationen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...der var offentliggjort på tidspunktet for aftalen med skatteyderen. Betingelsen om ekspropriationsvilje var opfyldt, da byrådet forud for aftaletidspunktet havde truffet beslutning om, at berørte ejendomme, hvis frivillige aftaler ikke kunne opnås, skulle søges erhvervet ved ekspropriation, idet konkret beslutning herom dog skulle forelægges byrådet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...med selskabet om salg af ejendommene. Det fremgik af lokalplanen, at hjemmelen til ekspropriation fandtes i planlovens § 19. Skatterådet udtalte hertil, at den korrekte hjemmel var planlovens § 47, og at der i henhold til denne bestemmelse var adgang til at overdrage et eksproprieret areal til en privat, der ville disponere over arealet i overens-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 847 -

...ville virkeliggøre lokalplanen. Begge betingelser for skattefrihed var herefter opfyldt, da der forelå ekspropriationshjemmel efter planlovens § 47, stk. 1, og da byrådets ekspropriationsvilje var dokumenteret ved et referat af byrådsmøde. Ved besvarelsen var det imidlertid forudsat, at der ikke var interessefællesskab mellem skatteyderen og selskabet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...ejendommen, da det kunne anses for tilstrækkeligt dokumenteret af en af kommunen afgiven udtalelse, at en golfbane på skatteyderens ejendom var en naturlig og integreret del af det samlede projekt, samt den fornødne ekspropriationsvilje og ‑realitet tilvejebragt ved en af byrådet truffet beslutning. Kommenteret af Tommy V. Christiansen i JUS 2007.46.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 849 -

...ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., var opfyldt ved frivillig aftale om overdragelse af et areal til en kommune, idet der var hjemmel i planlovens § 47, og da ekspropriationsviljen fremgik af en indstilling godkendt af byrådet. Det blev forudsat, at der ikke var indgået frivillig aftale om overdragelse af arealet før byrådets beslutning om ekspropriation forelå.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 854 -

...indstillingen fra Teknisk Forvaltning om, at kommunen om nødvendigt ville erhverve spørgerens ejendom, idet erhvervelsen af ejendommen ville være af væsentlig betydning for at sikre virkeliggørelsen af den vedtagne lokalplan og det heri indeholdte feriecenterprojekt. På denne baggrund udtalte Skatterådet, at betingelsen om ekspropriationsvilje var opfyldt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...omfattet af, hvorfor der forelå ekspropriationshjemmel. Da skatteyderens advokat i forbindelse med sagens behandling for Skatterådet havde fremlagt kopi af en beslutning af februar 2008 fra byrådet om, at byrådet havde accepteret at ekspropriere arealet om nødvendigt, var betingelsen om ekspropriationsrealitet opfyldt. Afståelsen var herefter skattefri.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...landbrugsejendom. Der var udarbejdet en lokalplan for området, ifølge hvilken byrådet i henhold til planlovens § 47 kunne ekspropriere arealet. Det var oplyst, at der ikke forelå nogen beslutning fra byrådet vedrørende en eventuel ekspropriation, hvorfor betingelsen om ekspropriationsrealitet efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., ikke var opfyldt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 855 -

...en kommunalplan i henhold til planlovens § 47, stk. 1, som omfattede den pågældende ejendom, var første betingelse opfyldt. Da der ikke forelå nogen beslutning fra byrådet vedrørende ekspropriation af pågældende ejendom i tilfælde af, at frivillig aftale ikke kunne opnås, fandt Skatterådet, at betingelsen om ekspropriationsrealitet ikke var opfyldt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...lokalplanen først fik retskraft, når den blev offentliggjort. Kravet om ekspropriationsrealitet var opfyldt, da en protokol fra et byrådsmøde bekræftede, at kommunen ville ekspropriere, såfremt frivillig aftale ikke kunne opnås. Under de givne forudsætninger var ejendommen omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens § 11, 2. pkt., og kunne sælges skattefrit.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 863 -

...ekspropriationsadgangen til at få virkeliggjort en ny lokalplan, såfremt den frivillige aftale ikke blev indgået. Begge betingelser var således opfyldt. Skatterådet bemærkede, at der kunne være væsentlige komponenter i det samlede aftalte kompensationsbeløb, som ikke var omfattet af bestemmelserne i ejendomsavancebeskatningsloven, eksempelvis kompen-

Læs på Jurabibliotek