- Side 227 -
...antages at gælde for pengekrav uden for formuerettens område. Udgangspunktet kan dog fraviges i konkrete tilfælde, hvor anden lovgivning udtrykkeligt hjemler adgang til rentes rente. Et eksempel herpå findes i opkrævningslovens § 7, stk. 1, jf. stk. 2, som indeholder en specifik hjemmel til beregning af rentes rente vedrørende skatter, afgifter m.v.
- Side 231 -
...stk. 1, skal skyldner betale en dag til dag-rente beregnet ud fra den rentesats, der efter § 7, stk. 2 er fastsat for en måned, med tillæg af 0,7 procentpoint regnet fra udløbet af den seneste rettidige betalingsdag for beløbet, og frem til beløbet betales. Dette gælder, hvis et beløb ikke betales rettidigt, eller er der ydet henstand med betalingen.
(...)
...betales en rente, der udgør 1 pct. pr. påbegyndt måned fra kravets forfaldsdato. Efter gebyrlovens § 4 kan kommunalbestyrelsen kræve, at manglende rettidig betaling af ejendomsbidrag forrentes fra forfaldsdagen med en rente i henhold til opkrævningslovens § 7, stk. 2, med et tillæg på 0,4 procentpoint for hver påbegyndt måned, indtil betaling sker.
(...)
Hvis et beløb, som en skattepligtig efter kildeskatteloven skal indbetale til det offentlige, ikke betales rettidigt, skal den pågældende betale en rente, der udgør renten i henhold til opkrævningslovens § 7, stk. 2, med et tillæg på 0,4 procentpoint pr. påbegyndt måned, regnet fra forfaldsdagen, jf. kildeskattelovens § 63
- Side 242 -
Eksempelvis hjemler de gældende regler for rente på visse skatte- og afgiftsrestancer en højere rente end morarenten efter rentelovens § 6. For forsinkede skattebetalinger og korrektioner, der ikke er betalt rettidigt til skattekontoen, er den effektive årlige rente pr. 1. januar 2025 på i alt 12,60 %, jf. opkrævningslovens § 7.