Bemærk, at § 2 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 2, om det har en betydning.
- Side 106 -
...stk. 2. Man krænker ikke ophavsretten til dem ved at føre det, de forestiller, ud i livet. Det er f.eks. ingen krænkelse af en maskintegning at konstruere en maskine ud fra den. Se nærmere nedenfor f.7.b. I praksis kan grænsedragningen dog være svær, herunder i forbindelse med tegninger, der både indeholder arkitektoniske og ingeniørtekniske aspekter.
- Side 146 -
...bogen på tryk og en ret til at udgive værket som e-bog. Retten til at fremstille bogen på tryk kan opspaltes i en ret til at fremstille bøger på dansk og en ret til at fremstille bøger på fremmede sprog. Og retten til spredning kan opspaltes i en ret til spredning ved salg, en ret til spredning ved udleje, en ret til spredning ved udlån og så videre.
(...)
- Side 148 -
...ophavsret i ansættelsesforhold, er ikke kun dele af de økonomiske rettigheder efter ophavsretslovens § 2. Også dele af de ideelle rettigheder efter § 3 kan gå over til arbejdsgiveren. Hvis f.eks. en avis har som sin sædvanlige virksomhed at beskære de ansatte fotografers billeder, kan det være berettiget efter reglerne om ophavsret i ansættelsesforhold.
- Side 159 -
Hvad det indebærer at have ophavsret – ophavsrettens indhold – står i ophavsretslovens § 2. Den giver ophavsmanden en eneret til to ting.
- Side 161 -
...ikke indebærer en spredning omfattet af ophavsretslovens § 2. På den konto har man set gennem fingre med, når privatpersoner har importeret billige kopimøbler fra lande, der ikke beskytter brugskunst, eller hvor beskyttelsen er løbet ud. Der er f.eks. mange, der på nettet har købt billige Arne Jacobsen-møbler som »Ægget« og »Svanen« i England, hvor
- Side 163 -
...ophavsretslovens § 2, stk. 4, omfatter eneretten til offentlig fremførelse for det første det, som somme tider kaldes »direkte offentlig fremførelse«. Det vil sige fremførelse, der udgår fra samme sted som der, hvor publikum er. Som eksempler kan nævnes fremførelse af musik til koncerter eller af fremførelse af dramatik på teatre. Der er også tale om direkte
(...)
- Side 164 -
...ophavsretslovens § 2, stk. 4, nr. 1. Det indebærer også eksemplarfremstilling efter ophavsretslovens § 2, stk. 2. Men det er også muligt at streame værker på nettet, f.eks. hvis man optager en forelæsning og med det samme transmitterer det, kameraet optager, fra en hjemmeside uden at lagre det. Det er ikke eksemplarfremstilling, men kun fremførelse.
- Side 168 -
...sted end der, hvor publikum er, og omfatter bl.a. fremførelse i radio og tv og på nettet mv. Retten til overføring til almenheden af beskyttede værker er som sagt ovenfor E.1.b.iii EU-harmoniseret i infosoc-direktivets art. 3, stk. 1. Desuden opererer man med begrebet overføring til almenheden (eller »kommunikation til offentligheden« i nogle over-
(...)
- Side 173 -
...§ 2) betyder det ikke noget, om den, der står for overføringen, gør det for pengenes skyld. I sager, hvor spørgsmålet er, om der er sket overføring til almenheden af lydoptagelser på en måde, der udløser et vederlagskrav til Gramex efter låne- og lejedirektivets art 8, stk. 2 (ophavsretslovens § 68), betyder det derimod noget. Se nedenfor G.2.x.ii.
...slags fremførelse, som EU-direktiverne kalder »overføring til almenheden«, og som hedder »trådbunden eller trådløs overføring til almenheden« i ophavsretslovens § 2, stk. 4, nr. 1. Dommene vedrører derimod ikke den form for fremførelse, der sker for et tilstedeværende publikum, f.eks. når musikere spiller på en scene (direkte offentlig fremførelse).
- Side 181 -
...Spotify-playlister eller cd’er – og hvis de spiller de samme værker for forskellige kunder, må man derimod kunne anse fremførelserne for offentlige efter ophavsretslovens § 2 i henhold til EU-Domstolens kumulative kriterium, der tager hensyn til det samlede antal mennesker, et værk bliver spillet for, selvom fremførelserne sker på forskellige tidspunkter.
- Side 192 -
...tilgængeligt for almenheden vil ifølge ophavsretslovens § 2, stk. 3, sige, at der sker eksemplarspredning, eksemplarvisning eller offentlig fremførelse. Men linking er ikke eksemplarspredning eller eksemplarvisning, og vi har EU-Domstolens ord for, at linking til lovligt materiale heller ikke er fremførelse. Dermed er § 3, stk. 2, ude af billedet.
- Side 202 -
...der dækker over spredning til almenheden af eksemplarer, visning til almenheden af eksemplarer og offentlig fremførelse. I relation til udøvende kunstnere er en ret til eksemplarvisning derimod ikke rigtig relevant. I § 65 betyder tilgængeliggørelse for almenheden derfor kun spredning til almenheden og offentlig fremførelse, jf. Schønning: OPHL-kom.
(...)
...sker spredning, allerede når et eksemplar bliver udbudt til salg, over for almenheden. Se ovenfor E.1.b.i. Også begrebet offentlig fremførelse i relation til § 65 skal som udgangspunkt forstås som det tilsvarende begreb i § 2. Se nærmere ovenfor E.1.b.iii-xiii. Som beskrevet der er offentlighedsbegrebet nu genstand for en kompliceret EU-harmonisering.
- Side 204 -
Begrebet offentlig fremførelse skal forstås på samme måde som efter ophavsretslovens § 2. Se ovenfor E.1.b.iii-xiii.
- Side 241 -
...forladt nu. Tværtimod står der i ophavsretslovens § 2, stk. 2, at begrebet eksemplarfremstilling omfatter »enhver direkte eller indirekte, midlertidig eller permanent og hel eller delvis eksemplarfremstilling på en hvilken som helst måde og i en hvilken som helst form«. Reglen inkorporerer infosoc-direktivets art. 2, så det gælder også i andre EU-lande.
- Side 252 -
...ophavsretslovens § 2. Læs om forskellen på offentlig og privat brug i ophavsretlig forstand ovenfor i afsnit E.1.b.iv.-vi. Men derfor er der brug for en Copydan-aftale alligevel: Når læreren fotokopierer til eleverne er det jo eksemplarfremstilling, og upload til intranettet er ikke alene fremførelse, men også eksemplarfremstilling. Se ovenfor E.1.b.iii.
- Side 257 -
...eller på anden måde overdraget til andre, må eksemplaret spredes videre. Hvis man f.eks. køber en bog, må man sælge den bagefter. Og hvis man køber et maleri, må man forære det væk til et loppemarked. Sådan er det, selvom der står i ophavsretslovens § 2, at det kræver tilladelse fra ophavsmanden at sprede eksemplarer. Spredningsretten er konsumeret.
(...)
- Side 259 -
...sælge smykket videre uden at spørge sølvsmeden. Men hvis man sælger det stjålne smykke videre, begår man ikke alene tyveri og hæleri og så videre. Man krænker også ophavsretsloven. Den spredningsret, der knytter sit til det stjålne smykke, er ikke konsumeret. Hvis man sælger det videre, er det i strid med spredningsretten efter ophavsretslovens § 2.
- Side 291 -
...infosoc-direktivets art. 2 og ophavsretslovens § 2, stk. 3, at eksemplarfremstilling er »enhver direkte eller indirekte, midlertidig eller permanent og hel eller delvis eksemplarfremstilling på en hvilken som helst måde og i en hvilken som helst form«. Derimod bør man efter vores mening se de minimis-princippet som en ulovbestemt undtagelse til ophavsretten.
- Side 298 -
Hvis der er tale om en lovlig parodi, sker der ingen ophavsretskrænkelse, hverken efter ophavsretslovens § 2 eller § 3. En anden opfattelse er dog gjort gældende af den svenske højesteret i sagen om Alfons Åberg, jf. ovenfor ii. Retten frifandt her for respektretskrænkelse, men tilføjede samtidig, at en pa-