- Side 466 -
...hermed på et institutionelt grundlag.18161816. Den tidligere ombudsmandslov afgrænsede ombudsmandens kompetence dels på et institutionelt og dels på et personorienteret grundlag. I praksis retter ombudsmanden i første række sine undersøgelser mod myndigheder og kun i helt ekstraordinære situationer mod bestemte personer i den offentlige forvaltning.
(...)
...herunder præster, provster, biskopper, menighedsråd, provstiudvalg og stiftsøvrighed, er omfattet af ombudsmandens kompetence. Dette gælder dog ikke spørgsmål, der direkte eller indirekte vedrører kirkens lære eller forkyndelse, jf. lovens § 9.18191819. Om denne begrænsning kan henvises til Ombudsmandsloven med kommentarer, 2. udgave, 2013, s. 97-102.
(...)
- Side 467 -
Efter ombudsmandslovens § 7, stk. 1, 3. pkt., som blev indsat ved lovændringen i 2012, omfatter ombudsmandens virksomhed også børns forhold på private institutioner mv., som varetager opgaver umiddelbart i forhold til børn.
(...)
- Side 468 -
...ombudsmanden dog bestemme, at selskaber, institutioner, foreninger mv., der ved lov eller administrativt inddrages under de regler og principper, der gælder for den offentlige forvaltning, i samme omfang skal være omfattet af ombudsmandens virksomhed, jf. afsnit D. Uden for kompetencen falder endvidere Folketinget og domstolene, jf. afsnit B og E.
- Side 470 -
...organ organisatorisk henhører under forvaltningen eller Folketinget, må det vurderes, om organet overvejende udøver administrative funktioner, eller om organets opgave alene er at udøve parlamentarisk tilsyn med forvaltningen på Folketingets vegne. Se FOB 1978.11 f. og FOB 1981.9 f. om ombudsmandens kompetence over for Folketinget og dettes organer.
- Side 473 -
...forvaltning i materiel forstand, f.eks. administration af offentlige midler. Som eksempel kan nævnes FOB 1973.275, hvor ombudsmanden anså sig for inkompetent i forhold til Landbrugets Dispositionsfond, der administreredes af et organ sammensat af repræsentanter fra erhvervsorganisationer, og som disponerede over midler tilvejebragt af det offentlige.
(...)
- Side 474 -
...principper, der gælder for den offentlige forvaltning, i samme omfang skal være omfattet af ombudsmandens virksomhed. Ved skrivelse af 22. april 2014 meddelte ombudsmanden, at han har besluttet at inddrage Kommunernes Landsforening (KL) og Danske Regioner (DR) under sin virksomhed på de områder, hvor offentlighedsloven også dækker de to foreninger.
- Side 475 -
...grundlovens § 63, stk. 2, omfattede forvaltningsdomstole.18351835. Jf. FT 1995-96, tillæg A, s. 1708, og bet. nr. 1272/1994, s. 87-88. Også visse specielle domstole, der har hjemmel i særlovgivningen, som f.eks. boligretten, præsteretten, bisperetten, Arbejdsretten, den kommunale tjenestemandsret og Rigsretten, falder uden for ombudsmandens kompetence.
- Side 476 -
...dels i forhold til tvistnævn og dels i forhold til andre domstolslignende organer. De problemer, der måtte opstå i forbindelse med en afgrænsning af ombudsmandens kompetence over for domstolslignende nævn, må derfor løses på grundlag af andre retskilder, herunder særlovgivningens bestemmelser, ombudsmandslovens forarbejder og ombudsmandens praksis.
...vedkommende nævn i anden sammenhæng betragtes som hørende til den offentlige forvaltning. Efter ordlyden er ombudsmanden alene inkompetent til at behandle klager over tvistnævn, men det fremgår af forarbejderne, at ombudsmanden hverken er kompetent til at behandle klager eller til at tage sager op af egen drift.18381838. Jf. FT 1995-96, tillæg A, s. 1717.
(...)
På grundlag af ombudsmandslovens § 7, stk. 3, som ikke mere præcist angiver, hvilke tvistnævn der er omfattet af bestemmelsen, tager ombudsmanden i hvert enkelt tilfælde stilling til sin kompetence efter de retningslinjer,