- Side 47 -
Ombudsmandslovens § 7, stk. 1, 1. pkt., fastlægger hovedreglen for ombudsmandens virksomhedsområde. Bestemmelsen afgrænser denne ved begrebet »den offentlige forvaltning«. Afgrænsningen svarer dermed grundlæggende til anvendelsesområdet for forvaltningsloven og tvangsindgrebsloven. Det fremgår i den forbindelse af forarbejderne til ombudsmandsloven, at lov-
(...)
- Side 48 -
...FOB 2015-41 og FOB 2016-49. Udtrykket »den offentlige forvaltning« i ombudsmandslovens forstand dækker således ikke kun myndigheder mv. omfattet af offentlighedslovens § 2, men også organer omfattet af denne lovs § 3, stk. 1, nr. 1 og 2. Disse organer er dermed fortsat omfattet af ombudsmandens kompetence efter ombudsmandslovens § 7, stk. 1, 1. pkt.
(...)
- Side 49 -
...offentlighedslovens § 3, stk. 1, nr. 3, § 3, stk. 2, § 4, stk. 1, og § 5, udgør ikke en del af »den offentlige forvaltning« efter ombudsmandslovens § 7, stk. 1, 1. pkt. Disse organer kan imidlertid inddrages under ombudsmandens kompetence ved en beslutning herom efter ombudsmandslovens § 7, stk. 4, i samme omfang, som de er omfattet af offentlighedsloven.
- Side 50 -
Når en myndighed er omfattet af ombudsmandens kompetence efter ombudsmandslovens § 7, stk. 1, gælder det myndighedens virksomhed i sin helhed. Det følger dels af § 7, stk. 1, der henviser til »alle dele« af den offentlige forvaltning, dels af lovens generelle afgrænsning af ombudsmandens kompetence ud fra et organisatorisk princip.
- Side 64 -
...samrådet kan ombudsmanden dog – inden samrådet eller dog inden det er afklaret, om dette havde bestemmende karakter – foretage visse processuelle sagsskridt. Endvidere kan han afvise at behandle en klage, fordi procesforudsætningerne herfor under alle omstændigheder ikke er opfyldt efter f.eks. ombudsmandslovens § 7, § 13 eller § 14, jf. FO 24/00917.
(...)
- Side 66 -
...udtalte, at en behandling af klagen ville gøre det nødvendigt at foretage en bedømmelse af politisk prægede udtalelser fremsat af folketingsmedlemmer. På baggrund af de hensyn, som ligger bag bestemmelsen i ombudsmandslovens § 7, stk. 1, fandt han det herefter rettest ikke at tage sagen op til behandling. Afvisningen skete i medfør af lovens § 16, stk. 1.
- Side 67 -
Efter ombudsmandslovens § 7, stk. 1, 2. pkt., omfatter ombudsmandens virksomhed også frihedsberøvedes forhold på private institutioner mv., hvor frihedsberøvelsen er sket i medfør af en afgørelse truffet af en offentlig myndighed eller med samtykke eller indvilligelse fra en offentlig myndighed.
- Side 71 -
...allerede ud fra en modsætningsslutning fra bestemmelsens første stykke, hvor det bestemmes, at ombudsmanden er kompetent over for alle dele af den offentlige forvaltning. § 7, stk. 2, præciserer – og efter praksis også udvider – imidlertid konsekvensen af denne modsætningsslutning for så vidt angår domstolene og visse domstolslignende forvaltningsorganer.
- Side 72 -
...stk. 1. Herudover må en del specialdomstole henregnes til domstolene og dermed også i medfør af ombudsmandslovens § 7, stk. 2, være unddraget ombudsmandens kompetence: Således boligretterne, familieretterne, præsteretterne, bisperetterne, Arbejdsretten og Rigsretten. Ombudsmanden prøver heller ikke Tjenestemandsretten og de faglige voldgiftsretter.
(...)
Voldgiftsretter og internationale domstole omfattes ikke af ombudsmandslovens § 7, stk. 2. Det følger imidlertid allerede af lovens § 7, stk. 1, at ombudsmandens kompetence ikke omfatter sådanne organer.
- Side 79 -
...forvaltningsmyndighed. Selv om formuleringen »behandler ikke klager« kunne antyde noget andet, må det på baggrund af bestemmelsens forarbejder lægges til grund, at ombudsmanden hverken er kompetent til at behandle klager over sådanne nævn eller til af egen drift at indlede undersøgelser af nævnenes sager, jf. F.T. 1995-96, tillæg A, s. 1717, sp. 2.
(...)
- Side 80 -
...ombudsmandslovens § 7, stk. 3, ikke var kompetent over for. I bemærkningerne til § 7 i lov om fremme af vedvarende energi var det imidlertid udtrykkeligt anført, at Taksationsmyndigheden skulle være underlagt ombudsmandens kompetence. På den baggrund var det ombudsmandens opfattelse, at han var kompetent over for denne myndighed uanset myndighedens karakter.
(...)
...ombudsmandslovens § 7, stk. 1, 1. pkt., modsætningsvis. Ombudsmanden har derfor erklæret sig inkompetent over for Ankenævnet for Forsikring, Klagenævnet for Ejendomsformidling, Landssamarbejdsudvalget i henhold til lov om offentlig sygesikring, Det Finansielle Ankenævn (FO 22/05663) samt Samarbejdsudvalget vedr. almen praksis i Københavns Kommune.
- Side 81 -
...omfattet af ombudsmandens virksomhed. Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 473 af 12. juni 1996 om Folketingets Ombudsmand. Ved lov nr. 556 af 24. juni 2005 skete der som konsekvens af ophævelsen af registerloven og vedtagelsen af tvangsindgrebsloven en ændring af bestemmelsen, og ved lov nr. 502 af 12. juni 2009 fik bestemmelsen sin nuværende ordlyd.
- Side 82 -
...afgrænset på tilsvarende måde. Han kan således på den ene side træffe beslutning om, at forsyningsvirksomheden skal være omfattet af hans kompetence, men kan på den anden side kun bestemme, at det samme skal være tilfældet for eventuelle ejerselskaber, såfremt disse ejerselskaber på andet grundlag kan inddrages efter § 7, stk. 4, jf. FOB 2011 5-2.
(...)
I FO 14/02847 afviste ombudsmanden at kunne erklære sig kompetent efter ombudsmandslovens § 7, stk. 4, over for SEAS-NVE Holding A/S som var hovedaktionær i en række selskaber, der drev distributionsnet for elektricitet.
(...)
I FO 15/01305 bestemte ombudsmanden, at Energi Viborg Kraftvarme A/S (EVK) skulle være omfattet af ombudsmandens virksomhed, jf. ombudsmandslovens § 7, stk. 4, i samme omfang, som EVK var omfattet af reglerne i offentlighedsloven. EVK var tillige indirekte 100 pct. ejet af Viborg Kommune, jf. offentlighedslovens § 4, stk. 1.
(...)
- Side 83 -
...reglerne i offentlighedsloven. Dette er sket i forhold til bl.a. det kommunalt ejede selskab SK energi (FOB 2023-39), KL’s konsulentvirksomhed, Komponent (FOB 2022-28), Kombit A/S (FO 21/00284), Freja Ejendomme A/S (FO 18/02121), Sund og Bælt Holding A/S (FO 17/03940), Femern A/S (FO 15/03283) samt DanskBiblioteksCenter A/S (FO 15/00933 og FO 19/05146).
(...)
...overladelse af opgaver efter den sociale lovgivning til private og sundhedslovens § 73 f om overladelse af opgave med at godkende og føre tilsyn med leverandører af høreapparater til private. Ombudsmanden vil derfor efter ombudsmandslovens § 7, stk. 4, kunne bestemme, at de pågældende organer i samme omfang skal være omfattet af ombudsmandens virksomhed.
...ombudsmandsinstitutionen og de private selskaber mv., uden at der bliver behov for, at ombudsmanden tager stilling til, om ombudsmandslovens § 7, stk. 4 finder anvendelse. Det kan f.eks. dreje sig om indhentelse af oplysninger eller om oversendelse af klagebreve, således at virksomheden kan tage stilling til de indsigelser, som borgeren har. Ombudsmanden plejer i sådanne
(...)
- Side 84 -
I FOB 2014-26 afgav ombudsmanden en redegørelse i forhold til en række myndigheder om, at Brugerklubben SBSYS var omfattet af offentlighedslovens § 4, stk. 1, uden at tage stilling til sin kompetence efter ombudsmandslovens § 7, stk. 4.
- Side 90 -
Folkekirkens myndigheder – herunder menighedsråd, præster, provstiudvalg, provster, stiftsøvrighed og biskopper – er en del af den offentlige forvaltning og dermed omfattet af ombudsmandens kompetence, jf. ombudsmandslovens § 7, stk. 1.