- Side 116 -
...ombudsmandsbehandling af en klage indholdsmæssigt ikke kan erstatte en klagebehandling i den kommunale skoleforvaltning eller kommunalbestyrelsen – rent bortset fra, en klager ikke, jf. ombudsmandslovens § 16, stk. 1, har retskrav på, at ombudsmanden behandler klagen; et sådant retskrav var der i forbindelse med klageadgangen til »de kommunale myndigheder«.
- Side 125 -
...klagefristen i ombudsmandslovens § 13, stk. 3, i tilfælde, hvor en klage til ombudsmanden direkte over kommunen ville blive afvist som for sent indgivet. Hvis borgeren derfor inden klagen til ombudsmanden først har rettet henvendelse til det kommunale tilsyn efter udløbet af den 1-årige klagefrist, vil klagen således i udgangspunktet blive afvist.
- Side 137 -
...også fast praksis, at ombudsmanden ikke påtager sig at afgive udtalelser om generelle juridiske problemer, uden at det sker i forbindelse med behandlingen af konkrete sager, og at det således ligger uden for ombudsmandens virksomhed at afgive egentlige responsa eller lignende. Ombudsmanden henviste herved til § 14 og § 16, stk. 1, i ombudsmandsloven.
- Side 142 -
...vurdering bør forklare sig nærmere, og hvor sagen ikke på det foreliggende grundlag vil kunne afsluttes med en afkortet behandling efter ombudsmandslovens § 16, stk. 1. Oversendelse bruges jævnligt også, hvor sagen umiddelbart giver ombudsmanden anledning til undren, men hvor der kan være en mulighed for en afklaring, hvis myndigheden ser på sagen igen.
(...)
...mulighed for at se på sagen igen uden at skulle afgive høringssvar til ombudsmanden, og der vil være større mulighed for, at ombudsmanden kan afslutte sagen på det foreliggende grundlag, typisk med en afkortet behandling efter ombudsmandslovens § 16, stk. 1, hvis borgeren henvender sig igen til ombudsmanden efter at have modtaget myndighedens nye svar.
- Side 143 -
...situationer lægges der vægt på, om klageren har en retlig interesse i sagen, og på bestemmelsen i ombudsmandslovens § 16, stk. 1. Desuden vil en klageberettiget kunne havde indbragt sagen for den administrative klageinstans, og denne klagesag kan eventuelt stadig være verserende. Hensynet bag ombudsmandslovens § 14 må føre til, at det administrative klagesy-
- Side 147 -
...afsluttes med henvisning til § 16, stk. 1, indeholder således normalt ingen egentlig stillingtagen fra ombudsmanden til den indklagede myndigheds behandling eller afgørelse af sagen. Det forhold, at en klage er blevet afvist med henvisning til § 16, stk. 1, er med andre ord ikke udtryk for, at den indklagede myndighed er blevet »frifundet« af ombudsmanden.
(...)
- Side 149 -
...Det følger af ombudsmandslovens § 16, at en borger ikke har retskrav på, at ombudsmanden realitetsbehandler borgerens klage. En klage, der opfylder klagebetingelserne, afvises dog ikke, før der er foretaget en overordnet visitation af klagens meritter og en vurdering af sandsynligheden for, at ombudsmanden kan hjælpe klageren i den pågældende sag.
- Side 166 -
Ombudsmandslovens §16, stk.1, giver også ombudsmanden mulighed for at begrænse undersøgelsen af sager, der i øvrigt optages til realitetsbehandling.