- Side 129 -
...år til ombudsmanden regnes således fra styrelsens afgørelse. Hvis der ikke foreligger en afgørelse fra styrelsen, afvises en klage med henvisning til ombudsmandslovens § 14, jf. f.eks. FO 19/00981, hvor ombudsmanden efter § 14 afviste en klage over en mindre end et år gammel afgørelse fra et universitet, som ikke havde været indbragt for styrelsen.
- Side 130 -
...den registrerede til Datatilsynet. En klage fra en registreret over overtrædelse af databeskyttelsesreglerne anses i praksis for omfattet af ombudsmandslovens § 14, hvis Datatilsynet endnu ikke har truffet afgørelse, og der vil derfor efter ombudsmandslovens § 13, stk. 3, gælde en 1-årig klagefrist i sagen regnet fra Datatilsynets kommende afgørelse.
- Side 133 -
...Bestemmelsens anvendelse forudsætter, at de administrative klagemuligheder i sagen er udnyttet (ombudsmandslovens § 14), og at ombudsmanden er kompetent til at behandle klagen (ombudsmandslovens § 7), jf. nærmere lovforslag nr. L 51/2023-24, pkt. 2.8.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger og de særlige bemærkninger til lovforslagets § 10, nr. 1.
- Side 135 -
...Flygtningenævnet, »jf. dog § 17 i lov om Folketingets Ombudsmand.« Bestemmelser som denne indebærer ikke en fravigelse af ombudsmandslovens § 14 og betyder således ikke, at ombudsmanden kan behandle klager over Udlændingestyrelsens afgørelser i asylsager. Efter udlændingelovens § 58 a kan ombudsmanden dog af egen drift rejse sager over for Flygtningenævnet.
- Side 138 -
...særlige klage- eller tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den pågældende sag, jf. kommunestyrelseslovens § 48, stk. 3. En sådan regel gælder ikke for ombudsmandens kompetence, der kun begrænses af ombudsmandslovens § 14. Til gengæld er de kommunale tilsynsmyndigheder ikke omfattet af en forældelsesregel svarende til ombudsmandslovens § 13, stk. 3.
- Side 141 -
Hvis en klage oversendes til en borgerrådgiver, sker det på baggrund af ombudsmandslovens § 14, jf. § 16, stk. 1, og den 1-årige klagefrist til ombudsmanden bør derfor samtidig forlænges, jf. § 13, stk. 4.
- Side 143 -
...situationer lægges der vægt på, om klageren har en retlig interesse i sagen, og på bestemmelsen i ombudsmandslovens § 16, stk. 1. Desuden vil en klageberettiget kunne havde indbragt sagen for den administrative klageinstans, og denne klagesag kan eventuelt stadig være verserende. Hensynet bag ombudsmandslovens § 14 må føre til, at det administrative klagesy-