- Side 788 -
...oprettet ved lov, visse forsyningsselskaber, visse offentlige selskaber, hvor mere end 75 pct. af ejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder, og andre situationer. Det vil således være muligt at opnå aktindsigt i sådanne virksomheders udbudsforretninger på lige fod med ordregivere, der kan anses for en »del af den offentlige forvaltning.«
- Side 795 -
...udbudssager vil særligt muligheden for at undtage interne dokumenter (afsnit 4.2.1) samt brevveksling med advokater efter offentlighedslovens § 27, nr. 4 (afsnit 4.2.2), være relevante for ordregiveren at overveje. Uanset at et dokument kan undtages fra aktindsigt, skal ordregiveren give aktindsigt i faktiske oplysninger og eksterne faglige vurderinger.
- Side 821 -
...tilsyn med, at regionale og kommunale afgørelser overholder lovgivningen. Ankestyrelsen har alene kompetence til at behandle en klage, når der ikke er nogen særskilt klageinstans. Dette indebærer, at hvis der er tale om afslag på aktindsigt i et udbud, vil Ankestyrelsen ikke tage sagen. I stedet vil klage skulle fremsendes til Klagenævnet for Udbud.
(...)
Klagen fremsendes til den ordregiver mv., hvis afgørelse om manglende aktindsigt, der klages over, jf. offentlighedslovens § 37, stk. 2. Myndigheden
(...)
- Side 822 -
...arbejdsdage efter modtagelsen af en klage over en afgørelse om aktindsigt til at færdigbehandle klagen, jf. offentlighedslovens § 37, stk. 3, medmindre f.eks. sagens omfang eller kompleksitet medfører, at det ikke er muligt. Klageren skal i givet fald underrettes om grunden til fristoverskridelsen og om, hvornår en afgørelse kan forventes at foreligge.