Bøger, som nævner Offentlighedsloven § 32

Kalendere

- Side 412 -

...kapitel 3, afsnit 2. Retten til aktindsigt omfatter således ikke ministerkalendere eller kalendere, der føres for bl.a. regionsrådsformænd og borgmestre. Det samme gælder med hensyn til kalendere, som føres af offentligt ansatte som led i tjenesten. Kalendere, som ansatte og andre fører personligt til eget brug, omfattes ikke af offentlighedsloven.

Læs på Jurabibliotek



Aktindsigt ved den modtagende myndighed

- Side 417 -

Indebærer afgivelsen, at dokumentet har mistet sin interne karakter, vil det bero på bestemmelserne i offentlighedslovens §§ 30-33 og 35, om den modtagende myndighed – og i øvrigt også den afgivende myndighed – vil kunne undtage dokumentet helt eller delvist.

Læs på Jurabibliotek



Oversigt

- Side 431 -

...3.4.4.4. I alle tilfælde indebærer ekstraheringspligten ikke nødvendigvis, at de pågældende oplysninger er undergivet aktindsigt, men blot at de alene kan tilbageholdes, i det omfang betingelserne i offentlighedslovens §§ 30-33 om undtagelse af forskellige typer følsomme oplysninger eller § 35 om særlige tavshedspligtsbestemmelser giver hjemmel hertil.

Læs på Jurabibliotek



Fælles betingelser

- Side 439 -

Er både sagen som sådan og det enkelte dokument undergivet aktindsigt, må det overvejes, om der er oplysninger i dokumentet, der kan (og bør) tilbageholdes. Denne problemstilling reguleres af offentlighedslovens §§ 30-35.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...udkastet der var foretaget ændringer. Sidstnævnte ville efter ministeriets opfattelse medføre en prisgivelse af hensynene bag de nævnte bestemmelser. Ombudsmanden fandt ikke grundlag for at kritisere aktindsigtsafslaget for så vidt angik de dele af udkastet, som ikke var identiske med den offentliggjorte risikovurdering, og hvor de foretagne ændringer var

Læs på Jurabibliotek



EU-retlig eller folkeretlig forpligtelse til fortrolighed

- Side 446 -

Efter offentlighedslovens § 32, stk. 1, kan retten til aktindsigt begrænses, i det omfang fortrolighed følger af EU-retlige eller folkeretlige forpligtelser el.lign. Bestemmelsen modsvares af tavshedsforskriften i forvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., 2. led.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...konsultationer med vedkommende EU-institution er berettigede til at udlevere EU-institutionens dokumenter i det omfang, EU-institutionen tidligere har udtalt sig imod udlevering, eller forordningen som sådan synes at føre til, at dokumentet ikke kan udleveres. Se hertil også FOB 2017-6 i relation til den tilsvarende vurdering efter miljøoplysningsloven.

Læs på Jurabibliotek



Væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser mv.

- Side 447 -

Efter offentlighedslovens § 32, stk. 2, kan retten til aktindsigt begrænses, i det omfang dette er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser, herunder forholdet til andre lande eller internationale organisationer. Bestemmelsen modsvares af (dele af) tavshedsforskriften i forvaltningslovens § 27, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 448 -

Offentlighedslovens § 32, stk. 2, finder ikke anvendelse på oplysninger vedrørende forholdet mellem den danske regering og de grønlandske eller færøske myndigheder. Sådanne oplysninger vil til gengæld efter omstændighederne kunne tilbageholdes på andet grundlag, herunder af hensyn til regeringens interne beslutningsproces, jf. FOB 1996.221.

Læs på Jurabibliotek



Virkningen af tavshedspligtbestemmelser

- Side 456 -

Begrebet »særlige bestemmelser om tavshedspligt fastsat ved lov« omfatter også tavshedspligtsforskrifter i EU-forordninger. I tilfælde, hvor en særlig tavshedsforskrift ikke har direkte virkning og ikke er implementeret i dansk ret, vil offentlighedslovens § 32, stk. 1, kunne være anvendelig.

Læs på Jurabibliotek



I relation til dokumenter og oplysninger, der er undtaget fra aktindsigt

- Side 457 -

...aktindsigt efter §§ 30-33, jf. FOB 2002.182 og FOB 2009 5-2. Dog er der plads til en meroffentlighedsvurdering i tilfælde, hvor de pågældende oplysninger er omfattet af en undtagelsesbestemmelse, der alene varetager hensynet til en offentlig interesse, som myndigheden selv råder over, eller hvor den, oplysningerne angår, har givet samtykke til udleveringen.

Læs på Jurabibliotek



Hvad udgør fortrolige oplysninger?

- Side 471 -

...og kunstnere modsvares af offentlighedsloven § 33, nr. 4, mens opsamlingsbestemmelsen i forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 5, er formuleret svarende til generalklausulen i offentlighedslovens § 33, nr. 5. Det ligger endvidere i dag fast, at oplysninger, som ikke kan nægtes udleveret efter reglerne i offentlighedsloven, ikke har fortrolig karakter.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...oplysning. Dette er derimod ikke tilfældet i forhold til offentlighedslovens bestemmelser om undtagne sager og dokumenter, jf. afsnit 3.5 ovenfor om meraktindsigt. For det andet kan det i en række tilfælde være berettiget at videregive fortrolige oplysninger, jf. herom afsnit 7.3 nedenfor og – med særlig henblik på sagsoplysning – kapitel 11, afsnit 3.4.

Læs på Jurabibliotek