Bøger, som nævner Offentlighedsloven § 28

Ekstraheringspligt

- Side 350 -

...udarbejdet til brug for ministerrådgivning eller rådgivning af formandskabet for KL og for Danske Regioner. Bestemmelsen i 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse, jf. § 29, stk. 2. Om bestemmelsen i 2013-offentlighedslovens § 29, stk. 1, henvises til Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 645 ff.

Læs på Jurabibliotek



Generelt om ekstraheringspligten i 1985- og 2013-offentlighedsloven

- Side 428 -

...den retstilstand vedrørende ekstrahering, der også gælder efter 1985-offentlighedslovens § 11, stk. 1. På denne baggrund vil kommentaren til bestemmelsen gennemgående anvende 2013-offentlighedslovens praksis og forarbejder m.v. vedrørende lovens § 28, stk. 1, i forhold til at fastlægge ekstraheringspligten efter 1985-offentlighedslovens § 11, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...1. Se modsat Planklagenævnets afgørelse i MAD 2019.19, hvori nævnet har udtalt, at ekstraheringspligten efter § 28, stk. 1, i 2013-offentlighedsloven giver en lidt bredere adgang til aktindsigt end ekstraheringspligten i 1985-offentlighedsloven, hvorfor 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 1, skal anvendes direkte i sager efter miljøoplysningsloven.

Læs på Jurabibliotek


Om 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 2, nr. 1-3, og § 29

...bestemmelser, der ikke er indeholdt i 1985-offentlighedslovens § 11, jf. Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 638. Det følger heraf, at ekstraheringspligt ikke kan afslås efter 1985-offentlighedsloven med henvisning til, at det vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug, eller at oplysningerne er offentligt tilgængelige.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 429 -

Bestemmelsen i 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 2, nr. 2, er en præcisering af gældende ret efter 1985-offentlighedsloven, og der gælder således heller ikke efter 1985-offentlighedsloven ekstraheringspligt, hvis de pågældende oplysninger fremgår af andre dokumenter, som udleveres i forbindelse med aktindsigten, jf. nærmere pkt. 9 nedenfor.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...offentliggjort redegørelse, handlingsplan el.lign. Det gælder dog ikke oplysninger om interne faglige vurderinger, som findes i dokumenter, der er udarbejdet til brug for ministerrådgivning eller rådgivning af formandskabet for KL og for Danske Regioner. Bestemmelsen i 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse, jf. § 29, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek



Baggrund og formål

- Side 430 -

...efter lovens almindelige regler, dvs. navnlig interne arbejdsdokumenter [...]«, jf. betænkning nr. 857/1978, s. 161, sammenhold i øvrigt med s. 146 f. Bestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 11, stk. 1, er som anført i pkt. 3 i indledningsafsnittet til kommentaren med visse redaktionelle ændringer videreført i 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Dokumenter omfattet af ekstraheringspligten

- Side 431 -

...ekstraheringspligten efter 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 1, 1. pkt. (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 11, stk. 1), ikke fandt anvendelse i forhold til talepunkter. Dette blev begrundet med, at talepunkterne »alene indeholder politisk eller strategisk rådgivning om, hvilke tilkendegivelser af oplysninger, standpunkter og vurderinger statsmini-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 432 -

...(eksterne) e-mails mellem en medarbejder i ministeriet og medarbejdere i International Labour Organization (ILO). Ombudsmanden anførte, at anvendelsen af 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 2, nr. 2, forudsatte bl.a., at der var tale om dokumenter omfattet af lovens § 23, stk. 1, § 24, stk. 1, § 25 og § 27, nr. 1-4, hvilken forudsætning ikke var opfyldt.

Læs på Jurabibliotek



Egentlige faktuelle oplysninger

- Side 435 -

...dokument om, at der på en motorvejsstrækning passerer 20.000 biler dagligt eller en oplysning – der bygger på undersøgelser og analyser – om, at der på samme motorvejsstrækning tidligere passerede mellem 20.000 og 50.000 biler dagligt, være ekstraheringspligtige, jf. de specielle bemærkninger til 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 1, i L 144, FT 2012/13.

Læs på Jurabibliotek



Ekstrahering af endelige beslutninger om en sags afgørelse

- Side 441 -

...oplysninger end den endelige beslutning, og hvor dokumentet derfor ikke vil være omfattet af retten til aktindsigt efter 1985-offentlighedslovens § 8, nr. 1. Ekstraheringspligten gælder alene i forhold til gengivelsen af endelige beslutninger om en sags afgørelse og således ikke i forhold til en gengivelse af beslutninger, der er foreløbige eller lignende.

Læs på Jurabibliotek



Oplysninger om gældende ret m.v.

- Side 446 -

...idékataloget om Udlændingestyrelsens praksis, PET’s praksis samt praksis i andre lande. Ombudsmandens udtalelse må læses således, at han er enig i, at oplysninger om forslag til fremadrettet praksis ikke var ekstraheringspligtige, men at idékataloget indeholdt enkelte yderligere ekstraheringspligtige oplysninger end dem, som ministeriet havde fundet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...som Folkeretskontoret i Udenrigsministeriet havde udarbejdet om det juridiske grundlag for Irak-krigen. Ombudsmanden tiltrådte, at en beskrivelse af folkeretten, der var indeholdt i en række interne dokumenter, ikke var omfattet af ekstraheringspligten efter 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 1 (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 11, stk. 1).

Læs på Jurabibliotek



Oplysninger om sagens faktiske forhold og hændelsesforløb

- Side 447 -

...2013-offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1, udtalte ombudsmanden, at oplysninger i et dokument i et afsnit om »Sag/problemstilling« måtte anses for oplysninger om sagens faktiske grundlag, der også måtte anses for relevante for sagen. Oplysningerne var derfor omfattet af 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 1 (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 11, stk. 1).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 448 -

...11, stk. 1). Det drejede sig for det første om pkt. 1 om »Sagens faktiske forhold« i Trafik- og Byggestyrelsens redegørelse med titlen »Redegørelse for forløbet i en sag om aktindsigt i statsflyvninger«. For det andet drejede det sig om en e-mail fra styrelsen til Transport- og Bygningsministeriet, der indeholdt et »kort notat til hændelsesforløbet«.

Læs på Jurabibliotek



Tilkendegivelser fra andre myndigheder m.v.

- Side 449 -

...pågældende område, var oplysninger om sagens faktiske grundlag, da afsnittet beskrev faktiske forhold, som var indgået i grundlaget for de overvejelser, som Skatteministeriet havde gjort sig i sagen. Oplysninger var derfor ekstraheringspligtige efter 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 1, 1. pkt. (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 11, stk. 1).

Læs på Jurabibliotek


Tilkendegivelser fra medarbejdere

...bestemmelsen i offentlighedslovens § 28 [svarende til 1985-offentlighedslovens § 11, stk. 1], selv om de i et vist omfang bygger på medarbejdernes vurderinger eller holdninger«. Der var med andre ord tale om oplysninger, der bidragede til sagens bevismæssige grundlag eller havde til formål at skabe klarhed med hensyn til sagens faktiske omstændigheder.

Læs på Jurabibliotek



Oplysninger om iværksatte/besluttede tiltag og planlagte tiltag m.v.

- Side 450 -

...var tale om en beskrivelse af gældende ret (da der var tale om bekendtgørelsesudkast), men opfattelsen skyldes formentlig, at der var tale om en beskrivelse af et tiltag (bekendtgørelsen), der ikke på tidspunktet for udarbejdelsen af coveret var besluttet endnu, og således var udtryk for myndighedens interne vurdering med hensyn til sagens løsning.

Læs på Jurabibliotek



Baggrund og hovedsynspunkt

- Side 454 -

...sags faktiske omstændigheder. Derfor vil f.eks. en udefra indhentet sagkyndig erklæring, der er indeholdt en videnskabelig eller teknisk vurdering af et forhold, som indgår i myndighedens afgørelse, omfattet af ekstraheringspligten, hvis vurderingen fremgik af f.eks. et internt dokument undtaget fra aktindsigt, jf. betænkning nr. 1510/ 2009, s. 619 f.

Læs på Jurabibliotek



Undtagelse til ekstraheringspligten

- Side 457 -

...dokumenter, som udleveres i forbindelse med aktindsigten. Denne del af bestemmelsen er udtryk for en lovfæstelse af, hvad der fulgte af 1985-offentlighedsloven, jf. FT 1985/86, tillæg A, sp. 225. Det følger heraf, at ekstraheringspligten efter 1985-offentlighedslovens § 11, stk. 1, ikke gælder hvis de pågældende oplysninger fremgår af andre dokumenter, som

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 458 -

udleveres i forbindelse med aktindsigten. De øvrige undtagelser til ekstraheringspligten, der følger af 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 2, er udtryk for nye bestemmelser og kan derfor ikke anvendes efter 1985-offentlighedsloven, jf. herved pkt. 3.2 i indledningsafsnittet til denne kommentar.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...oplysninger, der blev udleveret i forbindelse med aktindsigten. Til støtte herfor henviste ministeriet til, at det hverken af bl.a. lovens forarbejder og betænkning nr. 1510/2009 fremgik, at oplysningerne skulle være »ordret identiske«, for at § 28, stk. 2, nr. 2, kunne finde anvendelse. Ombudsmanden anførte, at dette ikke gav ham anledning til bemærkninger.

Læs på Jurabibliotek