Bemærk, at § 14 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 14, om det har en betydning.
- Side 443 -
...nævneværdig brug af styrelsens ressourcer, og at der derfor var givet afslag efter offentlighedslovens § 30, nr. 1, og et princip om meroffentlighed svarende til offentlighedslovens § 14. Samtidig bemærkede ombudsmanden, at styrelsen forinden havde bedt journalisten om at afgrænse eller konkretisere sin anmodning om aktindsigt, hvilket han ikke ønskede.
- Side 457 -
...hvilke oplysninger en myndighed som minimum skal meddele aktindsigt i. Det følger af meroffentlighedsprincippet i offentlighedslovens § 14, at en myndighed – af egen drift – skal overveje, om der bør gives meroffentlighed, medmindre dette vil være i strid med anden lovgivning, herunder regler om tavshedspligt og regler i databeskyttelsesforordningen.
(...)
...hensyn til at overveje spørgsmålet om meroffentlighed, som må udøves efter de sædvanlige principper for anvendelsen af skønsmæssige beføjelser. Heri ligger navnlig et krav om en konkret vurdering, der ikke underlægger skønnet interne afskæringsregler, ligesom skønnet skal være sagligt og iagttage lighedsgrundsætningen, jf. FOB 1991.181 og FOB 2011 5-1.
- Side 458 -
Efter offentlighedslovens § 14, stk. 2, gælder meroffentlighedsprincippet i stk. 1 også i forbindelse med behandlingen af anmodninger om aktindsigt i dokumenter og oplysninger, som indgår i sager inden for strafferetsplejen, lovgivningssager, ansættelses- og forfremmelsessager samt konkrete personalesager.