- Side 67 -
Loven gælder for alle myndigheder m.v., der er omfattet af § 1 i lov om offentlighed i forvaltningen.
- Side 69 -
...det var anvendt i lovudkastet fra offentlighedskommissionen af 1956, jf. henholdsvis FT 1963/64, tillæg A, sp. 1350, og betænkning nr. 325/1963, s. 58 og 60. Med hensyn til 1970-offentlighedslovens forarbejder henvises til FT 1969/70, tillæg A, sp. 585 f., og for så vidt angår 1985-offentlighedslovens forarbejder til FT 1985/86, tillæg A, sp. 201 ff.
- Side 74 -
...1985-offentlighedslovens § 1, stk. 2, er disse energiforsyningsvirksomheder således direkte omfattet af 1985-offentlighedslovens anvendelsesområde. Dette gælder, hvad enten de er oprettet eller ejet af det offentlige eller er privatejede, og uanset hvordan de retligt er organiserede. Det har heller ikke betydning, om de er underlagt offentlig kontrol.
(...)
...1985-offentlighedslovens § 1, stk. 2, var ikke indeholdt i det lovudkast, som Offentlighedsudvalget havde udarbejdet i betænkning nr. 857/1978. Bestemmelsen blev indsat, da der under Folketingets behandling af forslaget til lov om offentlighed i forvaltningen i folketingssamlingen 1984/85 havde vist sig almindelig interesse for umiddelbart at ind-
- Side 75 -
...distribuerer elektricitet ved en spænding på 500 V eller derover, dels også f.eks. forestår salg af elektricitet, vil hele virksomheden være omfattet af loven, idet det følger af bestemmelsen, at loven gælder for al virksomhed, der udøves af de omfattede virksomheder, jf. Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 161, og FOB 2011-5-2.
(...)
...vægt på, at forarbejderne til § 1, stk. 2, nr. 1, ikke var inde på spørgsmålet om den situation, hvor et selskab ikke selv udøvede den omhandlede virksomhed, men ejede – direkte eller indirekte – selskaber, der var omfattet. Forarbejderne talte således heller ikke for en anden fortolkning end den, der umiddelbart fulgte af ordlyden af bestemmelsen.
- Side 76 -
...naturgasforsyningsvirksomhed. Bestemmelsen omfatter kun selskaber, der distribuerer naturgas, jf. FT 1985/86, tillæg A, sp. 204. Virksomheder, der indvinder naturgas, er således ikke omfattet af bestemmelsen, jf. John Vogter, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 69, og Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 163.
...omfatter kollektive varmeforsyningsanlæg, som er omfattet af varmeforsyningsloven, og som har en kapacitet på mere end 10 MJ/s. Dette svarer til, at bestemmelsen i almindelighed vil omfatte anlæg med en kapacitet, der er tilstrækkelig til at forsyne ca. 1.000 husstande eller flere, jf. John Vogter, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 69.
- Side 79 -
...loven ved bekendtgørelse af vedkommende minister bringes i anvendelse for nærmere angivne selskaber, institutioner, foreninger m.v., som ikke kan henregnes til den offentlige forvaltning. Bestemmelsen kan anvendes i to situationer. Se herved Offentlighedskommissionen, s. 284 f., og John Vogter, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 69 ff.
(...)
...selskab m.v. ved lov eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelse på statens, en regions eller en kommunes vegne. Der sigtes hermed til tilfælde, hvor institutionen m.v. kan træffe bindende afgørelser i forhold til enkeltpersoner eller virksomheder. I denne situation vil loven alene gælde for de pågældende afgørelsessager og
(...)
- Side 80 -
...Omvendt er der ikke holdepunkter for, at ophævelsen har haft til hensigt at ændre retsstillingen for så vidt angår adgangen til aktindsigt i miljøoplysninger, hvorfor mest taler for, at ikke bare den konkrete sagsbehandling, men også den generelle administrative regelfastsættelse med tilknytning til miljøoplysningslovens anvendelse, kan fortsætte.
- Side 91 -
Miljøoplysningslovens § 1 omfatter således ikke alene alle organer, der er omfattet af konventionen og direktivet, men også de yderligere organer, der er omfattet af 1985-offentlighedslovens § 1, men som falder uden for myndighedsbegrebet i konventionen og direktivet.
(...)
...kontrolforhold. Et sådant privatejet energiforsyningsselskab, der hverken har særlige beføjelser eller er kontrolleret af det offentlige, vil således være omfattet af miljøoplysningslovens organisatoriske anvendelsesområde, jf. § 1, stk. 1. Det pågældende selskab vil derimod falde uden for Aarhuskonventionens og miljøoplysningsdirektivets myndighedsbegreb.
- Side 92 -
...indebærer, at myndigheder, som er omfattet af 1985-offentlighedslovens § 1, allerede af denne grund er omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 1. Se også FOB 2006.529, hvor ombudsmanden som tidligere nævnt fandt, at IØ Fonden var omfattet af offentlighedsloven, og at det derfor var utvivlsomt, at fonden også var omfattet af miljøoplysningsloven.
(...)
- Side 93 -
...hvis aktiviteter kan have indflydelse på miljøet, og hvor det offentlige igennem ejerskab har en bestemmende indflydelse. Nævnet fandt, at EKF Danmarks Eksportkredit var underlagt offentlig kontrol, idet virksomheden ved lov var etableret som en selvstændig offentlig virksomhed under Erhvervsministeriet, jf. § 3 i lov om EKF Danmarks Eksportkredit.
- Side 96 -
...tjenesteydelser i relation til miljøet. Miljø- og Fødevareklage-nævnet lagde særlig vægt på, at Danske Regioner var en politisk interesseorganisation, hvis primære opgave var at bistå medlemmernes fælles interesser over for beslutningstagere nationalt og internationalt. Se tilsvarende afgørelse af 27. januar 2021 (sag 21/00409) for så vidt angår KL.
- Side 208 -
...imidlertid et grundlæggende formål med offentlighedsloven at understøtte befolkningens informationsgrundlag og offentlighedens kontrol med den offentlige forvaltning, herunder mediernes formidling af information til offentligheden. Jeg henviser til offentlighedslovens § 1, stk. 1, betænkning nr. 1510/2009 om offentlighedsloven, side 242 ff., og FOB 2020-35.
- Side 230 -
...begæringen om aktindsigt vedrører, jf. miljøoplysningslovens 4, stk. 6, 2013-offentlighedslovens § 37, stk. 1, og forvaltningslovens § 16, stk. 4. Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt herefter, at der ikke i det foreliggende tilfælde var anmodet om aktindsigt i en sag, hvor der er eller vil blive truffet afgørelse, som vil kunne påklages til nævnet.
(...)
...stk. 1, på tilsvarende vis som øvrige dele af den offentlige forvaltning og tilføjede, at en klage over udøvelsen af kommunale § 60-fællesskabers virksomhed, herunder overholdelse af lovgivningen, er tilsynsspørgsmål, som henhører under Ankestyrelsen, jf. kommunestyrelseslovens § 48, stk. 1. Se tilsvarende afgørelse af 11. marts 2019 (sag 18/09464).
(...)
...aktindsigt i forbindelse med 2013-offentlighedslovens ikrafttræden den. 1. januar 2014. Nævnet bemærkede videre, at Danske Regioner ikke var omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 2, idet Danske Regioner ikke havde offentligt ansvar for eller udøvede offentlige funktioner eller tjenesteydelser i relation til miljøet. Miljø- og Fødevareklagenævnet lagde