- Side 148 -
og § 59) blev det i øvrigt fastslået, at statsministeren har en særlig tilsynspligt i forhold til de øvrige ministres embedsførelse. Tilsynspligten kan udløse et retligt ansvar, hvis statsministeren ikke lever op til den. Tilsynspligten er en af de pligter, der følger af »hans stillings beskaffenhed«, jf. ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 1.
- Side 168 -
...ikke Rigsrettens opgave at optræde som en form for censurmyndighed over for Folketingets beslutning om at rejse tiltale mod en minister ved, at retten foretager en vurdering af, om en politisk ansvarsreaktion over for ministeren ville have været tilstrækkelig (se herom Jens Peter Christensen 2022 s. 295-297 og Jens Peter Christensen 2022a s. 118).
- Side 171 -
...strafbarhedsbetingelser). En overtrædelse, der kun skyldes simpel uagtsomhed, er derimod ikke strafbar. Begrundelsen herfor er efter lovens forarbejder, at rigsretsproceduren er kompliceret og tidskrævende, og at pligtforsømmelser, der alene er begået af simpel uagtsomhed, må skønnes at finde deres tilstrækkelige reaktion gennem det politiske ansvar.
(...)
- Side 172 -
...de pligter, der påhviler ham »efter grundloven eller lovgivningen i øvrigt eller efter hans stillings beskaffenhed«. Hvis ministeren tror, at ministeransvarlighedsloven ikke gør det strafbart for ham at bryde loven, befinder han sig i en egentlig retsvildfarelse, der ikke kan undskylde ham. Sådan vil situationen imidlertid ikke i praksis stille sig.
- Side 187 -
...regeringen at være retligt forpligtet til at informere Folketinget herom, jf. herved ministeransvarlighedslovens § 5. Regeringens manglende efterlevelse af den pågældende folketingsbeslutning eller lov kan føre til, at et flertal i Folketinget gør et politisk ansvar gældende, jf. herved grundlovens § 15. Se Jens Peter Christensen m.fl. 2024 s. 238.
- Side 219 -
...ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 2, er forpligtet til at meddele Folketinget dette, jf. også Peter Germer 2012 s. 87 og Jens Peter Christensen m.fl. 2024 s. 168. Hvis ikke Folketinget blot vil tage dette til efterretning, kan Folketinget herefter drage parlamentariske konsekvenser, eller enkelte folketingsmedlemmer kan vælge selv at fremsætte revisionsforslag.
- Side 223 -
...forpligtet til at informere Folketinget herom, således at tinget får mulighed for at reagere på anden politisk eller retlig måde over for ministeren. Informationspligten kan sanktioneres efter ministeransvarlighedslovens § 5, jf. Lars Busck 1988 s. 125, Peter Germer 2012 s. 84 vedrørende lovforslag og Jens Peter Christensen m.fl. 2024 s. 68 og 93.