- Side 427 -
Forud for åstedsforretningen skal eksproprianten udarbejde ekspropriationsmaterialet. Det anføres herom i vejlovens § 100, stk. 2 og 3:
(...)
- Side 428 -
Der er ikke specifikke krav til materialets omfang eller udarbejdelse. Ved udarbejdelsen skal der tages udgangspunkt i formålet med vejlovens § 100, stk. 2-3. De berørte skal sikres en reel mulighed for at forholde sig til konsekvenserne af en eventuel ekspropriation. Detaljeringsgraden vil derfor også være forskellig fra sag til sag.
(...)
- Side 431 -
...enkelte ejer/bruger, som kan udsendes sammen med indkaldelsen til åstedsforretning, jf. vejlovens § 100, stk. 5. Denne mulighed er begrundet i, at arealfortegnelsen ved større ekspropriationer kan have et sidemæssigt stort omfang, hvorfor det er uhensigtsmæssigt, hvis den enkelte ejer skal have tilsendt mere end det, der vedrører netop hans ejendom.
...anses for bedst egnet til at sikre udbredelsen af denne beslutning. Det kan fx ske på kommunens hjemmeside, annoncering i ugeaviser, som husstandsomdeles, og/eller i lokale eller regionale medier. Mangelfuld offentliggørelse kan føre til ekspropriationens ugyldighed, selv om kravet om individuel indkaldelse af ejere og brugere i øvrigt er opfyldt.
- Side 432 -
...sådanne tilfælde ikke er nødvendigt at foretage indgreb over for fx de enkelte ejerlejlighedsejere eller andelshavere, bør eksproprianten overveje, om de pågældende alligevel skal indvarsles til åstedsforretningen – det vil sige om de pågældende kan siges at have en »retlig interesse på grund af den planlagte ekspropriation«, jf. vejlovens § 100, stk. 5.
- Side 433 -
...interesse«, og dermed også skal indkaldes, jf. vejlovens § 100, stk. 5, må vurderes konkret fra sag til sag. I hvilket omfang den pågældende kan fremsætte erstatningskrav i anledning af ekspropriationen, vil naturligvis være et væsentligt parameter for vurderingen af, om den pågældende skal indkaldes. Dette gælder også i de tilfælde, hvor ekspropri-
(...)
- Side 434 -
...en offentlig cykelsti, at man bliver nabo til cykelstien. De pågældende havde derfor heller ikke krav på at blive indkaldt til åstedsforretningen efter vejlovens § 100, stk. 5. Vejdirektoratet anførte afslutningsvist, at de pågældende eventuelt havde mulighed for at forelægge et erstatningsspørgsmål for taksationskommissionen efter vejlovens § 113.
- Side 437 -
Åstedsforretningen er et centralt element i processen. Formålet med åstedsforretningen er ifølge forarbejderne til vejlovens § 100 at sikre, at de berørte får mulighed for at varetage deres interesser på et så tidligt tidspunkt som muligt.